Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta filer från Powerbook G3 till iMac G5?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Storuman
  • 2006-04-29 20:30

Min gamla Powerbook G3:a har stått och samlat damm i nästan tre år nu, när jag insåg att den hade kvar filer jag vill åt, eftersom jag råkat radera dem i och med att jag formaterade om iMac G3:an som jag hade förut. Och nu vill jag flytta över de till min G5:a, problemet är att jag inte minns mycket av hur man gjorde... men jag har ett vagt minne av att jag var tvungen att starta om iMacen i OS 9 eftersom Powerbooken körde det. Men det kan jag inte göra med G5:an, vad jag vet. Jag kan inte flytta över filerna från Powerbooken till en hårddisk, eftersom den inte har Firewire, så vad jag förstår måste man använda Ethernet-kabel, för det var nog så jag gjorde förut. Men jag skulle behöva hjälp med hur jag ska göra, jag är inte proffs på sånt här så jag kan inte lista ut det själv...

• Medlem
  • 2006-04-29 21:08

Det beror på hur stora filerna är, och vad du har tillgång till. Det absolut enklaste är om du har ett USB-minne, då är det bara att tjonga över filerna.
Om det är alldeles för stora filer är det enklare via en router, eller en korskopplad ethernetkabel.

Principen är; ställ in Powerbooken genom att gå till Inställningar/TCP-IP. Ställ in numren på 192.168.0.4, nätmask 255.255.255.0. Sedan vill du sätta igång fildelningen. Skapa en användare där, om så behöv (lite rostig på 9:an)

Ställ in G5:an genom systeminställningar/nätverk/ethernet. Välj manuell och numren 192.168.0.5 nätmask 255.255.255.0.

Genom att använda kabeln eller routern ska nu de båda mskinerna kunna se varandra. I G5:an, tryck kringla+shift+k, nu ska du kunna kika efter datorer som är anslutna. Annars kan du trycka kringla+k och skriva in 192.168.0.4 och du borde få kontakt med Powerbooken. Eventuellt behöver du skriva in ditt lösenord.

Men enklast är som sagt ett USB-minne.

Lycka till!

Även om en router är väldigt bra att ha i många andra tillfällen så fungerar en vanlig switch lika bra i det här fallet. Fördelen med en router är ju dock att det är lite smidigare att låta flera datorer dela på samma Internetuppkoppling och därav samma publika IP-nummer.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-04-29 22:00

Använd en korskopplad Ethernetkabel.......

1
Bevaka tråden