Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är Canon EF 100mm Macro f/2.8 från -93 lika bra som dagens?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-30 16:12

I diverse forum har jag läst om ett objektiv med samma namn som det jag har. Det prisas högt som ett av Canons bästa (L-objektiven borträknade) med fast brännvidd. Min fråga är om mitt objektiv från 1993 är lika bra som dagens?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-30 17:57

Troligen.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-05 15:55
Ursprungligen av Konrad:

Troligen.

Kanske även bättre. Det kan ha fästning detaljer i metall och inte i plast som nyare modeller av gammla objektiv brukar ha. Sen kan det hända att dom satt i bättre optik (oftast bättre material på linsen isåfall ibland även typ av lins). Men jag håller ännu på med att lära mig on EF optik så jag vet inget än om specifica modeller. Annat än att deras EF 50mm /1.8 II har samma optik som första modellen men har plast detaljer istället för metal i fästnings annordningen. Så ska du köpa det försök komma över den äldre modellen.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-05-12 08:16
Ursprungligen av bossep:

I diverse forum har jag läst om ett objektiv med samma namn som det jag har. Det prisas högt som ett av Canons bästa (L-objektiven borträknade) med fast brännvidd. Min fråga är om mitt objektiv från 1993 är lika bra som dagens?

Tyvärr inte alls faktiskt. Det har hänt en hel del mellan de två modellerna. Förutom att det numera har USM-motor, bättre linser och ytbehandling av glasen finns det en stor nyhet och fördel med det nya. Det har "internfokusering" vilket betyder at tobjektivets längd inte påverkas när man fokuserar och frontlinsen roterar inte. För mig som fotar under vattnet är det i mina ögon nästan ett måste, men även på land ger det en hel del fördelar. Pol-filter som inte behöver justeras efter fokuseringen, inget långt rör som sticker ut och skrämmer småkryp, snabbare fokus etc. Om det beror på internfokuseringen eller på något annat vet jag inte, men kantskärpan främst vid stora bländare har förbättrats en hel del också.

Inte många känner till att det är helt olika objektiv, så det finns en möjlighet här för dig. Sälj ditt av årsmodell -90 till någon pc-ägare och köp ett begagnat modell -00 och du får ett fantastiskt objektiv utan att behöva lägga speciellt mycket mellan.

Det du hört är för övrigt helt rätt - objektivet är helt fantastiskt...

1
Bevaka tråden