Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern Maxtor fw-hårddisk avmonterar sig själv

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan,

Jag har en extern firewire-disk (Maxtor 250GB) som har börjat bete sig underligt. När jag läser data från den så unmountar den sig av sig självt. Det brukar vara så att jag hinner läsa några hundra MB eller spela musik från den i någon halvtimme innan den stänger ner.

Tog en titt i min dmesg och fann detta:

jnl: journal start/end pointers reset! (jnl 0x1a27d7c; s 0x2c3c00 e 0x2c3c00)
disk1s10: I/O error.
disk1s10: I/O error.
disk1s10: I/O error.
disk1s10: I/O error.
disk1s10: I/O error.
disk1s10: I/O error.
disk1s10: I/O error.
disk1s10: I/O error.
disk1s10: I/O error.
disk1s10: I/O error.
disk1s10: I/O error.
disk1s10: I/O error.
disk1s10: I/O error.
disk1s12: media is not present.
disk1s12: media is not present.
disk1s12: media is not present.
disk1s12: media is not present.
disk1s12: media is not present.
disk1s12: media is not present.
disk1s12: media is not present.
HFS: err 6 reading VH blk (Backup)
disk1s10: media is not present.
jnl: do_jnl_io: strategy err 0x6
jnl: end_transaction: only wrote 0 of 12800 bytes to the journal!
jnl: close: journal 0x1a27d7c, is invalid.  aborting outstanding transactions

Det är alltså två partitioner, disk1s10 och disk1s12. Jag har kört fsck_hfs utan framgång.

Känns som att disken håller på att klappa igen helt.. Någon som får nåt vett ur den där loggen?

Om det nu är helt kört, dvs hårdvarufel, är det möjligt att ta backup av disken? Spegla på en annan disk utan att "hänga upp sig" efter några hundra MB?

Jag hade testat köra DiskWarrior och om det inte hjälper kanske Data Rescue II kan plocka tillbaka data.

Info om båda på http://www.macupdate.com/

Tack för svaret.

Pulade lite med DiskWarrior utan framgång, så i eftermiddags svängde jag förbi webbhallen och införskaffade en ny 300GB seagate barracuda.

Har monterat den i maxtor-chassit och det funkar jättebra, bortsett från att den bara framgår som 128GB stor i os x. Om det beror på att min iMac är för gammal (iMac G4 800MHz, en av de tidigare modellerna. OSX 10.4.x) eller att firewire-bryggan i maxtor-chassit har surnat nu när jag bytt disk vet jag inte. Ska utforskas under morgondagen.

Det beror säkert på att ATA 66 som är i den iMacen är för gammalt.
Jag har hört att om man formaterar disken i en dator som stöder större diskar och sen sätter tillbaka den i den äldre datorn så ska den se "hela" disken. Vet inte om det är sant, men du kan ju testa om du orkar.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-02 08:37

Råkar ut för samma sak med min nya Maxtor One Touch III.
Den är kopplad till min G5 via FW 400.

Varför avmonterar den sig själv?

  • Oregistrerad
  • 2006-06-02 09:06

Där la den av helt och hållet. Inget livstecken längre.

Kvalitet?

Kvalitet? Tja, vi har skickat in samma One Touch II inte mindre än två gånger. De bara tvärdog båda gångerna. Jag kommer aldrig att köpa en extern Maxtor-drive igen.

1
Bevaka tråden