Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fungerar Telia e-legitimation på mac?

Tråden skapades och har fått 77 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag kör med FF 3 och i rosetta, det blir ganska segt men det fungerar. Nästan mer praktiskt att köra IE via fusion eller liknande

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-31 20:18

Jag skrev en tråd om hur man fick det att fungera i FF via Rosetta för ett par årsedan.
Men i våras installerade jag om och nu funkar det utan Rosetta emulering, både FF2 och FF3.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-09-01 10:41
Ursprungligen av zeppo:

Jag skrev en tråd om hur man fick det att fungera i FF via Rosetta för ett par årsedan.
Men i våras installerade jag om och nu funkar det utan Rosetta emulering, både FF2 och FF3.

Huh? Får du signeringen att fungera i FF3?

Vilket operativ kör du?

Att det fungerar i FF2 utan Rosetta beror på att de i de senare versionerna av Net ID har gjort signerings-binären Universal Binary. (lite info för de som inte visste )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-01 18:45
Ursprungligen av sv600:

Huh? Får du signeringen att fungera i FF3?

Vilket operativ kör du?

Att det fungerar i FF2 utan Rosetta beror på att de i de senare versionerna av Net ID har gjort signerings-binären Universal Binary. (lite info för de som inte visste )

MacOS X 10.4.11 på en MBP.
Vet inte om jag fått signeringen att fungera, men det gick bra att deklarera om det nu kanske innefattar signering.

Goda nyheter att det fungerar med FF2!
Jag har själv lämnat FF3 eftersom den inte är 100% ännu. Jag har hittat ett flertal saker den inte klarar av som FF2 klarar av.

Testade precis med Personal för Mac med FF2 mot fk.se och jag kan göra utom signera min begäran. text-to-sign knappen fungerar inte.

Trist men sant. Var det någon här som lyckats med detta?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-09-09 17:12

Jag mejlade Telia angående signeringsproblemet i FF3 och fick följande svar:

Citat:

Vi har inget stöd för Firefox 3 idagsläget på grund av buggar i Firefox. Däremot fungerar Firefox 2 smärtfritt och ber dig därför att använda den versionen istället.

De skyllar på buggar i FF3. Någon som kan bekräfta eller försöker Telia skylla ifrån sig? Tråkigt att man inte kan uppdatera mjukvara längre utan att behöva skumma igenom forum och kommentarer för att höra om allt fungerar som det ska.

Har också problem med Firefox 3.0 och Telias e-legitimation. Ingen som hört något nytt?

Kan uppdatera tråden med lite goda nyheter!

När man försöker logga in med Telias / Posten E-legitimation på Skatteverket nu ikväll, så får man en uppmaning att uppgradera sin e-legitimation. Jag valde att köra uppgraderingen i Firefox 3 som ju inte fungerat tidigare och vips, nu kan jag nu logga in på Skatteverket med med Firefox 3!

Hur lång tid tog detta Telia nu då? Enligt Firefox 3.0.3 software download - Mac OS X - VersionTracker så kom version 3.0 av Firefox 2008-06-17, det är alltså nästan FEM månader det!

Ursprungligen av Taz_1999:

Kan uppdatera tråden med lite goda nyheter!

Jag är hemskt ledsen, men när jag gick hela vägen och försökte signera min min skattedeklaration var det samma fel som tidigare. Signeringsfönstret lägger sig bakom webbläsar-fönstret och om man försöker klicka eller skriva i det händer inget. Bara att tvångsavsluta och dra igång Firefox version 2.0 istället.

Så fem månader har det alltså tagit och vi får fortsätta vänta på en fungerande lösning för Firefox 3.0.

Undrar om det fungerar på Försäkringskassan också?
Jag kan fortfarande inte för mitt liv förstå hur en statlig myndighet kan låsa sig till en plattform.

Egentligen om man skall vara petig är det inte Skatteverket, det är Telia/Posten och i mitt fall SEB som förlitar sig på Telia/Postens lösning för E-legitimation. Det är alltså Telia som är slöa med att anpassa sin lösning till ny version av Firefox.

Hej,
själv använder jag OSX 10.5.5, Firefox 3.03 och Telia e-leg.
Det fungerar alldeles utmärkt.
/bert

Även på Skatteverket?

  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-12-09 14:09

Det går utmärkt att logga in med Telia e-legitimation om man kör mac och firefox 3. Dock har det varit problem att signera på grund av en bugg i firefox. Därför har man blivit hänvisad att använda senaste versionen av firefox 2. Nu när Firefox 3.1 BETA har kommit så har buggen åtgärdats och det fungerar alldeles utmärkt att logga in och signera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-11 17:27

Jag blev så glad när jag läste här att det skulle fungera nu!

Avinstallerade gamla versioner av Firefox och lade in den nya. Öppnade Skatteverkets webbplats och valde Skattedeklaration och e-leg från Telia. Sen krashade Firefox och efter tre försök är jag minst lika förtvivlad som innan, har avinstallerat Firefox-betan och ska strax ladda ner den gamla versionen. Igen. Så här har det varit sen i somras.

Hur gör ni som få det att fungera?

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2008-12-11 22:36

Får det inte att fungera med Firefox 3 däremot fungerar det utmärkt på Safari 3.2.1. Tror det är något med java som strular i Firefox.

Har lyckats (med gedigen telia support) avinstallera min gamla NetID och sedan gjort en nyinsallation av NetID. Nu funkar e-leg hos Försäkringskassan med Firefox 3.6.6.

Enligt supporten kommer en ny NetID för Mac i mars 2011! Denna version vi använder är en modifierad PC version.

Bevaka tråden