Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur spelar man in telefonsamtal billigt?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-05-02 19:37

Jag söker en lösning där jag kan spela in telefonsamtal och på något sätt föra över dessa i digitalt format, MP3, wave etc till min mac för att arkivera. Kjell &Company har några men kan inte se att de spelar in digitalt utan på vanliga ljudkasetter. Känns lite otidsenligt.
Är de någon som har en idé om hur man kan göra utan att det kostar skjortan.

japp jag vet...köpte en liten modul på kjell&co för 149:- som du sätter mellan luren och telefonen. Den har ljudutgång så det e bara att spela in på datorn. Kört många teleintervjuer på detta sätt och det funkiar utmärkt att spela in med quicktime eller i word. Ska surfa in på kjell&co och se om jag kan hitta produkten i fråga....

Länk

Senast redigerat 2006-05-02 21:55
  • Oregistrerad
  • 2006-05-03 22:16
Ursprungligen av 509blkl:

japp jag vet...köpte en liten modul på kjell&co för 149:- som du sätter mellan luren och telefonen. Den har ljudutgång så det e bara att spela in på datorn. Kört många teleintervjuer på detta sätt och det funkiar utmärkt att spela in med quicktime eller i word. Ska surfa in på kjell&co och se om jag kan hitta produkten i fråga....

Länk

Vad får man för ljudformat och kan man redigera (klippa) materialet? Finns det alternativa program att spela in med?

• Oregistrerad
  • 2006-05-02 20:04

Vad har du för Mac?

En del äldre Macar med modem kunde spela in ljud direkt från modemet.
Så med rätt programvara så fick man en automatisk telefoninspelning så fort man svarade.

Kommer ihåg att det funkade på min iMac DV, men kommer inte ihåg vilket program jag använde.

Men det går väl att Googla fram.

Så köp en gammal iMac med modem!

100:- och en skruvmejsel!

http://www.blocket.se/vi/8035979.htm?ca=11_s

• Oregistrerad
  • 2006-05-02 21:41

Jag har en Powermac G5 2 x 1,8Gb och det blir en macbook pro snart. Vissa apparater har hörlursutgång och jag funnderar på om den kan användas till mic/ljudingången för inspelning.

Hörlursutgången går inte att använda för inspelning, men man kan använda de flesta billiga usb-ljudkort. Finns på både Kjell & Co och Clas Ohlsson.

• Oregistrerad
  • 2006-05-02 22:38
Ursprungligen av irrelogical:

Hörlursutgången går inte att använda för inspelning, men man kan använda de flesta billiga usb-ljudkort. Finns på både Kjell & Co och Clas Ohlsson.

Menar hörlursutgången på inspelningsapparaten till mickingången på datorn.

Hehe, jo det funkar! Dock så får du vara beredd på att ljudnivån kan bli lite hög, så gör några provinspelningar först.

• Medlem
  • International user
  • 2006-05-03 08:06

Man ju ställa in nivån på ingången i Systeminställningar -> Ljud.

Det går att spela in med vilket ljudinspelningsprogram som helst. Använder du Audacity t ex så kan du få filen i Wave-ljud, MP3 eller OGG.

Det går även att redigera det hela i Audacity.

Jag har testat att ringa via SkypeOut och via ett program, minns inte vilket just nu, se till att spara ner ljudet också. Funkade smidigt.

1
Bevaka tråden