Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Funkar FCP4 i Rosetta?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, funderar på att till sommaren skaffa mig en Mini Intel och en beggad FCP 4 från t ex eBay.
Någon som testat FCP 4 på sin Intel Mac än? Skulle gärna vilja veta om det funkar bra, funderar på att göra en film till sommaren och vill gärna att det ska vara stabilt.
I annat fall köper jag väl en gammal G5, men vill vara framtidssäker.

• Medlem
  • International user
  • 2006-05-03 22:50

FCP är uppgraderad till Universal Binary. Har du licens å kan du uppgradera redan nu.
PPC-versionen fungerar inte alls under Rosetta.

Tack för infot, ska avvakta inför sommarn

• Medlem
  • International user
  • 2006-05-03 23:08

För en liten sommarfilm så duger iMovie alldeles utmärkt i de flesta normalanvändares fall. FCP är för det mesta overkill. Du vill säkert göra annat i sommar än att traggla med FCP som du inte begriper dig på. Kör med iMovie, det funkar skitbra.
)

• Oregistrerad
  • 2006-05-04 00:47

Eh, han kanske vill göra en bra film.
iMovie zukks!

Ursprungligen av Jordi:

iMovie zukks!

Det är bara användaren som "zukks"..

• Medlem
  • International user
  • 2006-05-04 11:06
Ursprungligen av Jordi:

iMovie zukks!

Filmerna blir inte bättre med FCP. Det handlar mest om vem som håller i kameran. Man kommer ganska långt med iMovie, så länge man inte ska producera biofilm.
Jag tycker att iMovie rockar fett, busenkelt och skitbra.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-04 10:52

Många ggr fungerar iMovie nära på bättre att bara råklippa än FC. Okej FC är mer avancerat men för den "humana" massan behöver man oftast inte mkt mer.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-04 12:26

iMoive är hopplöst 9 fall av 10, men bra när man inte vill lära sig riktig klippning. Då blir man galen i programmet.

Final Cut Studio 5.1 är det du borde skaffa om du kör intel-maskin. FCP4 under roestta låter som att... Nej tack.

iMovie har jag använt jättemycket innan. Jag och en kompis har gjort nära på 20st 10-20 minuters filmer, funkar hur bra som helst tycker jag.
En sak jag oroar mig över är att mina gamla iMovie-plugins(Slick plugins?) inte kommer funka med intel-versionen.

Vill också ha tillgång till lättare hantering av ljudspår, iMovie har bara 2 rader(hade innan iaf) medan FCP kan ha uppemot 100 om inte ens mer.

Jag får tänka över saken. Alternativt att man har en WinMachine som inte är kopplad till nätet och använder nån gammal Premiere 6. Funkar det bra må tro? Blir ju liksom inga virus som tar sig in om den inte är uppkopplad.

1
Bevaka tråden