Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skillnad på TV- och datorbildskärm

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2001-10-20 11:54

När jag gjort en film och sen ser filmen på TV-skärmen så tappar jag en massa. Jag kan helt enkelt inte se hela bilden. Detta jämfört med vad datorns bildskärm visar alltså.

Som det är nu så försvinner bildtexter mm så att det nästan blir omöjligt att se på filmerna på en TV.

Vad kan detta bero på och går det att fixa på något sätt?

Kör du filmen från datorn direkt till en tv-skärm?

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2001-10-20 15:01

Nej, jag kör inte direkt från datorn.

Jag har filmat med en miniDVkamera, en Sony PC100E. Fört över till datorn och redigerat. Sen tillbaka med det färdiga resultatet (master) till miniDV-bandet i kameran igen.

Sen har jag har dels kopplat kameran direkt till TVn och tittat, dels spelat över på vanliga videoband.

Spelar ingen roll hur jag gör det, TVn visar alltid mindre av den "hela bilden". Har testat med olika TVappater och det verkar lika med alla.

På min dataskärm ser jag alltid "hela bilden"

• Medlem
  • 2001-10-20 15:09

Eva; filmen fra DV kameraet er i formatet 720x576 (standard DV), mens en TV ikke kan vise denne oppløsningen. Jeg husker ikke eksakt hvilken oppløsning standard PAL har, men den er noe mindre, derfor forsvinner de ytterste pikslene rundt hele filmen. Jeg skal sjekke opp dette, også skal du få ett mer eksakt svar senere.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2001-10-20 15:23

Va bra Stig, att du skall "sjekke opp dette", det borde ju gå att fixa på nåt sätt . . .

Eva skrev: Som det är nu så försvinner bildtexter mm så att det nästan blir omöjligt att se på filmerna på en TV. Vad kan detta bero på och går det att fixa på något sätt?

Eva, tycker det förefaller som att du lägger texterna för långt ned - i program typ Avid NewsCutter och när man jobbar i "Title Tools" så finns 2 olika "safe title", håller man sig inom dessa så blir det rätt. Tänk på att ut-scannringen på tv-apparater varierar ganska mycket - därför bör man ligga inom "safe title". Även i kameror finns som regel en liten ram (säkerhetsmarginal) för att vara säker på att man får med det man vill visa för tv-tittare.

På en TV så ligger t.ex text-tv på den första 1,5 linjen och är ibland synbar - det är ett typiskt exempel på "fenomenet" utscannring. En äkta tv-monitor visar HELA bilden, 100% ut-scannrad. Pixlarna på TV är fyrkantiga - pixlarna på DV är rektangulära. Första linjen på en TV (PAL) börjar först halvägs in på apparaten och sista linjen slutar halvägs in på monitorn.

DV/PAL är 720 x 576 pixlar medans du i Fotoshop spar i 768 x 576 pixlar, OM du gör texter i Fotoshop och som sedan ligger i sitt eget lager, typ i FinalCutt Pro så ska dom sparas 2 gånger i Fotoshop. Först i rätt tv-format (768x576) och sedan öppnas igen för att minskas till 720x576 - Apple har en sida om just detta och en bra förklaring... hänger ihop med förhållandet mellan fyrkantiga och rektangulära pixlar... snårig förklaring kanske.

Här hittar du ovärderlig info om grafik i DV

Mvh,
Olle Jonsson - redigerare på SVT-Väst

[ 20-10-2001: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2001-10-20 18:41

Tack Olle för att du försöker förklara för mig. Du har rätt, det verkar lite snårigt det här.

Vad jag just nu håller på med är att reda upp i min mans travvideor. Han har några hästar och har spelat in olika lopp på videoband - de flesta banden är omärkta !!!

Ja, nu har jag alltså tagit på mig att bringa reda i oredan och har spelat in från videobanden till min Sonykamera. Fem entimmarsband har jag fyllt hittills!!!

Redan nu när jag suttit och tittat på det inspelade så ser jag att min TV-bild inte visar det som TV-bolagen sänt ut. Textblock som ligger på vänster eller höger sida visas inte helt.

Ja, sen när jag bringat reda så har jag tänkt bränna på DVD-skivor så att det blir lätt att hitta det travlopp man vill se.

Men, då skulle jag vilja se alla textblock förstås.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2001-10-23 02:33

Olle Johnsson skriver att :

"En äkta tv-monitor visar HELA bilden, 100% ut-scannrad."

Vad innebär det? Är en "vanlig" tv en äkta tv-monitor eller skall det vara speciella?

Kan det vara så att olika TV-märken eller olika storlekar visar bilden med olika utscannring?

• Medlem
  • Örebro
  • 2001-10-27 15:17

Hej Eva!

TV och TV-monitor är två lika saker men ändå olika.

Vad är de då för skillnad?!
TV-monitor:
*Har till uppgift att vissa en neutral bild, utan att försköna bilden.
*Har flera "special" (BNC) in/utgångar.
*Visar 100% av bilden.
*Man kan inte byta kanal på TV-monitoren.
*Man kan även köra tidskod och synca bandare genom en TV-monitor.

TV:
*Kan du byta kanal
*Skärmar av 1-3% av bilden
*Har till 99% bara SCART och AUX in/utgångar

För hobbyredigeraren som snickrar ihop semesterfilmen så räcker en 15" TV att ha som referens monitor.

Men den som professionelt arbetar med video- och filmredigering, där kravet är 100% kontroll av bild och ljud, där är en TV-monitor ett måste.

En normal TV-monitor kostar i runda slängar 14-25000:- beroende på kvalité och krav.
SONY skärmar är att rekommendera båda som TV och som TV-monitor.
Andra märken har en tendens att tappa färger.

Lite onödigt vettande:
En TV-monitor är TV-licensbefriad, pga, att man inte kan välja TV-kanal.
Tycker du att 4kr om dagen är för mycket för 3 TV-kanaler och en 6-7 radiokanaler så löd bort kanalväljaren på din TV och Video. Sen behöver du bara köpa dig en parabol. Ta Daaaa! Helt lagligt! Och ca 1460:- rikare. Visst kostar parabolen, men du behöver ju inte betala både TV-licensen och Parabolen.

//Morgan
Frilans TV-fotograf
Bl.a. jobbat för TV4 Nyheter, TV4 Bergslagen

[ 27-10-2001: Meddelandet ändrat av: MorganG ]

MorganG skrev: Men den som professionelt arbetar med video- och filmredigering, där kravet är 100% kontroll av bild och ljud, där är en TV-monitor ett måste.

Beror lite på var i produktionskjedja man väljer att titta. Att scriptan ringar in de tagningarna man vill jobba med bör ALLTID ske med en TV-monitor medans det i redigeringen är fullt OK att välja en vanlig TV. Dramaserier som redigeras på SVT i Göteborg har JVC widescreen monitorer som sina "titt-monitorer" och som service scannrat ut till yttersta pixel. För vår del så tas det slutredigerade änndå upp för ljussättning i Stockholm, därrför är det inte 100% noga med om färgerna skulle vara en aningen fel. Man ska inte tro att TV-monitorer håller rätt färg, jag har 2 stycken SONY-monitorer i mitt klipprum och där är färgerna helt olika.... förvisso bara en fråga om kallibrering på serviceavdelningen.

Olle

[ 27-10-2001: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-10-27 17:13

Öh..dumfråga, kanske; men vad är det för vits med att kunna se "100%" av en bild när man ändå inte kan se mer än 97-98% i alla tv-apparater - och varför måste det vara skillnad överhuvudtaget mellan en monitor och en konventionell TV ?!?!?!?

Clavius frågade: Öh..dumfråga, kanske; men vad är det för vits med att kunna se "100%"

När man kan se 100% så är man säker på att t.ex mickrofonspön inte dippar in i bild, dom vill tittaren slippa... om det gäller kanterna så vill man kanske inte avslöja att dekor typ fejkade väggar tar slut... så tv-monitorer avslöjar sådana fel omedelbart - tack och lov. I kamerorna brukar det alltid finnas markerat marginaler för att man inte ska spela in så att onödiga saker slaskar in... men mänsliga fel inträffar och då behöver producent eller regisör kunna se detta i tid - annars kan det bli en dyrköpt läxa.

Att folk hemma skulle ha 97-98% av bilden stämmer inte alltid... varierar ganska mycket - om man släpper framm ett fel så finns det alltid NÅGON som har sin apparat perfekt utscannrad.

Olle

[ 27-10-2001: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

• Medlem
  • Örebro
  • 2001-10-27 18:11

Tack Olle för tipsen om ADC adaptrar.

Olle: De är visserligen sant att alla inte behöver en TV-monitor hela tiden. Men de är att föredra.

Alla TV apparater oberoende av märke är olika. De jag menade med att färgerna på Sony TV-monitorer är bäst, är att dom inte förändras efter några år, åtminstone inte lika mycket som övriga märken.

//Morgan

1
Bevaka tråden