Av gammal hävd som microsoft-utvecklare har vi sagt att våra grejer ska funka på Internet Explorer på Mac, eller Netscape. Men hur vettigt är det egentligen? Finns det någon anledning att ha det som systemkrav eller ska vi stöjda Safari och Firefox istället?
Skippa IE för mac, det är inte sant att ingen använder den, men det är för mycket jobb eftersom den är så hopplöst efter nuförtiden om man vill jobba med modern (CSS-baserad) layout.
Safari och Firefox täcker in alldeles tillräckligt många av macanvändarna. Firefox är ett måste att utveckla för på PC-sidan, så det har man ändå gratis. Alltså återstår bara Safari egentligen (men det skadar ju inte att kolla det i FF för mac).
När jag jobbar med detta (och det gör jag hela dagarna) så jobbar jag på mac med Firefox som utgångspunkt och sedan får jag rätta till felen som uppstår i IE för Windows och i Safari. På senare tid har jag även börjat överge allt < IE6 för Windows eftersom det är en grupp som blir allt mindre i allt större takt.
Koda sidan för Firefox. Då kommer den funka i Mozilla (Netscape köper Mozillakoden), Firefox, Safari och Opera.
Det är tyvärr inte alls sant.
Safari har kommit jättelångt (och ligger längre fram på vissa punkter) men det ser fortfarande inte alltid lika ut i Safari och Firefox. Det är ju inte tillnärmelsevis lika mycket skillnader som mellan Firefox och IE men de finns där hela tiden. Jag har många gånger fått ändra och trixa för att få saker och ting rätt i Safari (eller givit upp om det är en sajt som kanske bara har en tiodels procent besökare i Safari).
Ett exempel är en sajt som jag jobbat intensivt med att redesigna nyligt och göra om från gamla tabellbaserad layout till CSS-baserad (även om det fortfarande finns mycket skräp kvar på undersidor) är travnet.se. Om man kollar på på Spelkalendern till vänster så ser den utmärkt ut i både Firefox och i IE6. Men i Safari har jag hittills gått bet på att fixa den rätt. (Jag använder mig av Nifty Corners för att fixa avrundade hörn med endast CSS och javascript.)