Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

dalande kvalitet på apples hårdvara?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-04 14:16

Hej, Min uppfattning om Apples hårdvara har fram till nyligen varit att den är värt sitt dubbla pris jämfört med lågprisdatorer, men jag har börjat ändra uppfattning,

gamla datorer jag haft (pm g4, cube, powerbook g4) har varit väldigt robusta och hållit många år efter tillverkningsdatum.

men, min mac mini som är drygt ett år är nära obrukbar beroende på att fläktarna går som galet, oavsett om jag formaterar om hela systemet och har det i viloläge. och garantin har ju gått ut, snåla 1 år som det är om man inte vill betala tusentals kronor extra.

min cinema display leverades med pixelfel och har knappast bättre färgåtergivning än en skärm får halva priset från t.ex. dell...

och nu när man börjar fundera på att gå över till bärbart så får man rapporter om att macbooken har massa vinande ljud för sig, och att kylpastan är felapplicerad osv osv...

betalar gärna ett högt pris för hög kvalitet, men som det är nu känns det som att det enda man betalar för är os x och produktdesign.... hårdvaran verkar tillverkas billigare och slarvigare än hoss dell. hur kul är det att köpa en macbook för 25.000 kronor som viner och piper, och som kanske går sönder en månad efter att garantin gått ut?

ursäkta gnället, men jag tvivlar lite på om man vågar köpa en ny mac, hade det inte varit för os x hade jag köpt en vaio och kört linux på den för länge sedan...

är jag onödigt kinkig?

  • Medlem
  • 2006-05-04 16:09

Alla har olika erfarenheter. Att Powermacen är seglivad råder det nog mindre delade meningar om, men TiBooken blev ju ful och skärmen kunde bli konstig. Apple har i historien haft varierande kvalitet, och många gånger är det designfel som lett till att olika modeller inte har hållt så länge.

Man har nog svårt att uttala sig generellt om kvalitén om man inte har ett väldigt stort underlag. Tio rapporter på ett forum med 20 000 användare säger inte så mycket, vare sig åt ena eller andra hållet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-04 19:47

nej, men det har ju tillochmed utlysts särskilda prostest-dagar då man skall prostestera på problemen med sin macbook, är inte det lite extremt?

för övrigt känns det som om apple kör mycket market skimming med macbook, drar ut på ibook uppdateringen tills alla som inte kan vänta på den har köpt en macbook pro

Jag hade gjärna betalt 1000 kr mer för min iBook om jag hade sluppit byta ut 3 moderkort, 2 cd-läsare, 1 tangentbord och eventuella framtida felande enheter. Jag förstår att Apple vill få över windowsanvändare genom att erbjuda prisvärda datorer men mig lockar de lättare med bra kvalitet.

Måste dock säga att Apples service (via MacSupport) har funkat bra de gånger jag har behövt utnyttja den. Längsta reparationstiden var tre veckor då Apple lyckades skicka ett moderkort som var DOA, men den senaste var kort med bara tre dagar. Detta kan jämföras med Acer som skickade kompisens dator till Tyskland. När han fick tillbaka den efter sex veckor var inte tangentbordet fixat. Skärmen var dock utbytt men efter en vecka började den krångla igen. Tur att det finns svenska serviceställen för Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-05 00:49

Håller med, Apples datorer säljer ändå inte på pris. Betalar hellre någon tusenlapp till för att även få kvaliteten. Som det är nu missar dom helhetsupplevelsen om att apple ska vara "premium" .

Är det praxis med 1 års garanti på datorer verkligen, eller är det Apple som är extra snåla?

Ursprungligen av snigel1:

Håller med, Apples datorer säljer ändå inte på pris. Betalar hellre någon tusenlapp till för att även få kvaliteten. Som det är nu missar dom helhetsupplevelsen om att apple ska vara "premium" .

Är det praxis med 1 års garanti på datorer verkligen, eller är det Apple som är extra snåla?

Dell erbjuder väl datorer med endast 3 månader garanti? Jag tycker i alla fall att 2 år borde vara standard för Apples datorer om de höjer kvaliteten och priset en aning.

Ursprungligen av snigel1:

Håller med, Apples datorer säljer ändå inte på pris. Betalar hellre någon tusenlapp till för att även få kvaliteten. Som det är nu missar dom helhetsupplevelsen om att apple ska vara "premium" .

Är det praxis med 1 års garanti på datorer verkligen, eller är det Apple som är extra snåla?

Ett års garanti är praxis i lågprissegmentet, kommer du upp i ~17000:- eller över får du nästan alltid tre års garanti.

  • Medlem
  • 2006-05-05 11:17

De kan nog inte höja priset. Inställningen till hur mycket en dator är värd har ändrats. Man kan inte få ens reklambyråerna att pröjsa 50-60 lök för en dator längre, som det faktiskt kostade förut.
En stor del av datorns pris är naturligtvis OS X. Apple har samma utvecklingskostnad som Microsoft, men bara en bråkdel av kunderna. Nånstans måste pengarna in, för att betala för det.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-05-05 11:54

jag vet inte om det stämmer men jag har hört att man har 2 års garanti dock så måste DU kunna visa att det inte är vanligt slitage eller nått i den stilen

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-05 11:57

När ska folk lära sig skillnaden mellan garanti och reklamationsrätt...

Ursprungligen av Kasaen:

När ska folk lära sig skillnaden mellan garanti och reklamationsrätt...

Kanske nu, om du förklarade skillnaden istället för att lämna en sådan kommentar?

Ursprungligen av Christofer:

Kanske nu, om du förklarade skillnaden istället för att lämna en sådan kommentar?

Skillnaden är ganska enkel, har man garanti är det säljaren som har bevisbördan medan reklamationsrätten innebär att det är kunden som ska kunna bevisa att varan var felaktig från början. Men tonen i kasaens svar är ganska befogad tycker jag eftersom det är en fråga som ältats till leda och vars svar går att hitta på ett par sekunder med sökfunktionen...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-05 14:05

Garanti och reklamationer har väl inget med saken att göra. Kavlitén blir väl inte bättre av det?

Med "kvalité" menar folk lite olika saker, men om man säger "hållbarhet" så beskriver det väl frågeställningen bättre?

I så fall; Jo, naturligtvis blir hållbarheten sämre och sämre med Macar precis som med alla andra kapitalvaror. Tillverkarna jagar kostnader på varje liten detalj. Kan man få tag på en skruv som kanske korroderar efter tio år, men som är 30% billigare än en som håller i 20, så väljer man ju den, tyvärr.

Den teroretiska, optimala situationen för vilken tillverkare som helst är ju att man spenderat exkat så mycket (eller rättare sagt: lite) pengar på att framställa en vara att den klarar att vara i bruk ett exakt antal år (eller timmar).

Lägger man sedan ihop alla små, små besparingar dom gör (inte bara på delar utan på montering, frakt och annat också) så blir självklart hållbarheten lidande. Men aktieägarna blir glada.

Tänk, vad korkade dom var förr i världen när man gjorde grejer som höll hur länge som helst. Dom begrep ju ingenting..... <ironi />

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-05 16:12

Det är helt enkelt så att ingen vill betala för något längre. Du kan ju köpa DVD-spelare för 300:- Cyklar för 999:- Tvättmaskiner för 1500:- Datorer för 3500:- Glädjen av att köpa något är ju som bortblåst när man kan fylla en hel kundvagn med undermålig elektronik för några tusenlappar.

Inte konstigt att prylarna krånglar, kvalitet kostar i form av material, arbete och kontroller.

På gamle kungens tid, då fick svensson minsann lägga en månadslön på en färg-tv. Men så håller de än idag

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-05 16:50
Ursprungligen av rhesus:

Det är helt enkelt så att ingen vill betala för något längre. Du kan ju köpa DVD-spelare för 300:- Cyklar för 999:- Tvättmaskiner för 1500:- Datorer för 3500:- Glädjen av att köpa något är ju som bortblåst när man kan fylla en hel kundvagn med undermålig elektronik för några tusenlappar.

Njaee.....du snackar om produkter med en helt annan kundkategori som målgrupp. När det gäller t.ex. Mac så har mac-ägare normalt varit (och är?) beredda att pröjsa för kvaliteten. Om en dator kostar 22.000 eller 23.000 spelar liksom ingen roll om du får den hållbarhet du söker. Så det är definitivt inte köparna som "tvingar" en leverantör av kvalitetsvaror att tumma på sina krav.

Det är tyvärr snubbarna i övre änden av näringskedjan som krävar maximal (och helst omedelbar) utdelning på investeringarna och genom sitt inflytande i bolagen sätter dom dit styrelser som dom tror/hoppas kan krama ut en extra spänn i vinst per investerad hundralapp.

På så sätt har man ersatt duktigt folk med höga kvalitetskrav på bolagens produkter med räknenissar som är mer intresserade av att tjäna aktieägarna och investerarna än företagets kunder.

Ursprungligen av rhesus:

På gamle kungens tid, då fick svensson minsann lägga en månadslön på en färg-tv. Men så håller de än idag

Jo, men man måste fylla på färg ibland.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-07 23:08

surt att man ska behöva lägga på 4000 kr , så att datorn för 2600 kostar över 30.000 med rimlig garanti...

Läst också en hel del på detta forum om trasiga burkar men jag måste säga att jag ännu inte råkat ut för det personligen. Har en PB12:a 1GHz köpt begagnad, fungerat perfekt. bytt till större HD och max minne, har haft 1 ipod fungerat ypperligt och nyss köpt en iMac Coru Duo, maxat minne och maxat VRAM. Har inte haft några av de problem som andra råkat ut för med iMac:en.

Dock har en kompis råkat ut för lite strul med 2 st iMac:ar men ingen jag känner. Flesta av mina kompisar har allt från iBooks till G%5dual och ingen har haft sånt strul som jag läser om.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-05-08 00:06

Min första dator Mac Plus beg över 10.000:-. Ny kostade den väl närmare 20 lappar skulle jag tro. Det var bara ett exempel i mängden. Idag får man mycket mer för de pengarna. Jag tror inte att tillräckligt många skulle betala priset för den kvalité/hållbarhet som dåtidens datorer hade.
Dels byggdes det inte så många Macar då som nu, fastän procenten är mindre och inte så komplexa heller. Men jag kom ihåg att även denna macen, Plusen, pajade efter några år. Fick lämna in den på lagning, inte billigt, men billigare än om Apple gjort det.
Jag har under alla åren haft Macar som fungerat utan större problem till jag köpte min första "The Buggiest Macintosh. Ever?" SP G5/1.8. Och dess problem kan läsas i denna tråd.
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=91197

Men titeln "The Buggiest Macintosh. Ever?" kanske ärvs av MacBook Pro, vad vet jag?

När det gäller HiFi finns det i.a.f, tack och lov för det, möjlighet att köpa kvalitetsprodukter. Och de säljer också. Vilket gör att det går att undvika United i ladan för 299 kronor.

Med datorer är det värre, detta eftersom det sedan många år råder någon sorts hysterisk prisjakt som går ut på att ju billigare datorn är, desto bättre är den. Detta elände har tyvärr sänkt kvaliteten på dagens datorer. Visserligen är hårdvaran kraftigt utvecklad och idag tycker jag nästan en dator är gratis i förhållande till kapaciteten (minns som igår när 4 MB RAM ansågs lagom och 120 MB hårddisk var standard, en burk med 1 GB HD var highend) och på så sätt har utvecklingen varit bra, men kvaliteten är det värre med. Problemet för datortillverkarna är ju också att det är svårt att t.ex släppa en mer avskalad burk (mindre HD t.ex) med högre kvalitet eftersom kunderna då klagar: "Noname har 300 GB, märket har bara 250 - skitdatorer". Eller "grafikkortet har 128 MB VRAM, värsta budgetskiten, X kör alltid budget i sina datorer, tillverkare Y är bra för de skickar med 256 MB VRAM och nya superacceleratorn för endast 4995 kronor".

Förhoppningsvis kan kanske HTPC förbättra kvaliteten på datorerna, eftersom denna kategori burkar riktar sig till en mer medveten publik (angående kvalitet) kan det sporra tillverkarna att ta fram mer påkostade modeller. Men då får man leva med att köpa dator i HiFi-affären och få med en programmerbar fjärrkontroll till den.;)

Jag skulle gärna betala mer för en mer gediget byggd dator med stabilt chassi och kvalitativa komponenter. Den som ger mig en tyst, kvalitativ dator i ett dämpat rejält chassi med frontplåt i aluminium (borstad) och ett tangentbord och en mus med distinkt känsla och god kvalitet hade jag gärna blivit kund hos. Kan faktiskt leva med både 64 MB VRAM och 100 GB hårddisk bara jag får det andra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-08 19:12

håller med dig matts!

det kan inte vara meningen att en bärbar dator för över 20 000 SEK ska fungera som en stekhäll.

För att veta om hårdvaran blivit sämmre över de senaste åren så behövs nog ett statistiskt underlag och det har vi väl inte. Att några av oss inklusive mig själv råkat få måndags exemplar behöver inte betyda mer än att vi råkat haft otur. De senaste 15 åren med macar har för min del bara inneburit att jag vid 2-3 tillfällen haft komponenter som hade kunnat varit bättre och det ser jag som en ganska låg felprocent. ( En 17" Applevision skärm som blev mörk i överkant, en MDD som lät för mycke samt nu en 20" iMac rev. 2 som fick både nytt logikkort och nätdel ).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-09 11:25

NJA, när jag klagade på min cinema så erkände dom att det var mycket strul med deras skärmar, och macbookproblemen kan knappast hänvisas till "måndagsexemplar".

det som hänt med min mini kanske man dock kan dömma ut på otur..

1
Bevaka tråden