Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"programet har oväntat avslutats"

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-05-04 19:08

Så. Detta meddelande kunde jag vänta mig OCH acceptera från min gamla skruttiga pc, men från min nya fina imac?! Och självklart kom det upp när jag jobbade i Illustrator och inte hade sparat. What to do? Igår kväll, när jag skulle stänga av datorn kom det upp ännu en ruta: "det tog för lång tid att stänga av datorn".. något liknande. Och då var det tydligen Word som spökade. Fast jag kunde inte öppna den. Men i meddelandet stod det att det var Word som var dum.. Alltså, två felmeddelanden på drygt en veckas användade. Hjälp?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-05 01:51

Att Word spöar säger ju sig själv...Microsoft.
Tänk på att många krasher i många fall beror på programen i sig o inte på OS'et.
Har vart med om krasher i program också, men oftast beror det på programen. Tx.e ShakesPeer har en tendens att krasha utav bara f*n. E buggigt o krashar bara om man söker på vissa saker o så. Förutsatt att hela OS'et inte segar till o har sig så beror som sagt krasherna på programen i sig o inte OS'et.

Om programmet bara kraschar en gång, så kan man ju förlåta det. Men händer det igen så kan du försöka ta reda på mer information.

I rutan där det meddelas "programmet har oväntat avslutats" så finns det en knapp där man kan se logg för vad som hänt om jag inte missminner mig. Klicka där och kopiera felmeddelandet.
Oftast är det väldigt kryptiskt men man kanske kan utläsa några tips om vad som orsakar kraschen där.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-05 12:22

Se till att du uppdaterar programmen till den senaste version.
Det kan finnas många anledningar till att program kraschar på en Mac. Till exempel skit-typsnitt.
MS Office 2004 är inte kraschbenäget om man har den senaste versionen och Tiger av senaste modell.
En del program kan inte avslutas om datorn vill starta om. Då får man tvångsavsluta (Äpple-menyn).
Men som sagt, se till att du har nya versioner av alla program så slipper du en massa trams.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-05-06 15:09

Ok.

Tack för svaren! Anledningen till min mini-attack var just att datorn är sprillans ny, som jag nu har fått förklarat inte har med programen att göra, men också det att mitt office-paket är nytt..inte bränt eller något. Kollade dock efter uppdateringar och där fanns inga. Ska göra samma sak med CS2. Och att det hände en gång kan jag acceptera..

Tack än en gång!

Hej! På min MacBook Pro har jag varit med om att CS2 "avslutar oväntat" medan det funkar helt felfritt på min iMac G5. Alltså, det kan ju ha att göra med att CS2 inte är UB och därför körs genom Rosetta. Mina krasher har varit när jag jobbade med ett riktigt tungt dokument (88-sidig broschyr). Det som kanske var lite skumt var att Illustrator och PS kunde krasha medan jag jobbade i Indesign och bara hade PS och illustrator igång i bakgrunden. Indesign har för mig krashat vi pdf-export några gånger också...

1
Bevaka tråden