Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man använda två datorer som en, med två diskar och två skärmar?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-05-05 00:09

Hej. Nu chansar vi på att det kommer i rätt forum.

Jag har en fundering som jag inte har hittat något svar på.
Idag har jag en iBook, senaste modellen, och funderar på att köpa en iMac Intel som komplement eller för att jag inte har något bättre för mig. Min fråga är om det går att koppla samman de bäda datorerna så de uppför sig som en dator men med då två skärmar, iBookens och iMacens. Det skulle vara som om tex iBookens skärm blev som en externskärm och hårdisken dök upp i iMacens finder som en hårddisk.

Någon som förstår hur jag menar?
Finns det en lösning?

// Peter

Jag måste göra dig besviken men jag tror inte att det kommer att funkar som du ha täkt dig.

• Medlem
  • Kalmar
  • 2006-05-05 16:49

Ok, nej jag trodde inte det heller, lite mycket önske tänkande. Men tack för det snabba svaret

Du kan använda ibooken som en extra hårrdisk, men att få iMacen att använda iBookens skärm blir nog lite svårare.

Nu vet jag inte hur det funkar på iMacar, men på min iBook så känner datorn av mini-vga > vga-adaptern som en skärm. Då borde man kunna plugga i en dito och sedan visa den skärmen på din iBook via VNC el. dyl.

En idé bara.

• Medlem
  • Kalmar
  • 2006-05-05 22:09

Fanns något i senaste MacWorld, ett program som heter teleporter.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-05-05 22:33

Synergy kanske?

Ursprungligen av bogg:

Synergy kanske?

Njae, det har man ju för att koppla in ett tangenbord+mus till två datorer, Mr trådskapare ville (om jag förstod det hela rätt) använda sin iBook som en extra skärm till sin iMac.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-05-11 22:55
Ursprungligen av irrelogical:

Njae, det har man ju för att koppla in ett tangenbord+mus till två datorer, Mr trådskapare ville (om jag förstod det hela rätt) använda sin iBook som en extra skärm till sin iMac.

aj, förlåt

• Medlem
  • Kalmar
  • 2006-05-06 12:40

Precis.

Dela en mapp mellan datorerna går förstås utmärkt, tipsade i en annan tråd idag om programmet "Sharepoint", sök på det.

Att fjärrstyra en Mac från en annan gör du med "Apple Remote Desktop", då kan du stuva undan din Powerbook längre bort och du kommer åt alla filer och program på den och kan även köra program på den utan att sitta vid den.

Men är inte det komplement du egentligen vill ha en extra bildskärm och en extra hårddisk? Behöver du alltså en extra CPU som kör program och sådant?

Låter som att du skall lägga massa pengar på en snabb PowerBook att ha som huvuddator, till den köpa extra bildskärm, extra tangenbord+mus och sedan när du behöver en CPU som alltid står och är igång, ha en iMac för det (som tex filserver, eller liknande).

Queux har redan svarat på frågan i inlägg 5.

http://abyssoft.com/software/teleport

Ursprungligen av Anders Täpp:

Queux har redan svarat på frågan i inlägg 5.

http://abyssoft.com/software/teleport

Nej, det har han inte gjort. Teleport (som för övrigt ser mysigt ut, tack för tipset!) används till samma sak som Synergy, alltså till att styra två datorer med samma tangentbord & mus.

Aah... läste för slarvigt.

Då är det är väl bara att köra en av datorerna som Target-disk via Firewire eller?

Aah... läste för slarvigt.

Då är det är väl bara att köra en av datorerna som Target-disk via Firewire eller?

Ja, men då kan man ju inte använda skärmen som extraskärm.

Hmm... äta kakan och ha den kvar...

Hmm... äta kakan och ha den kvar...

Man kan ju alltid ansluta till hårddisken via nätverk.

Äta kaka, ha den kvar, använda kaka som skärm, använda kaka som hårddisk.

1
Bevaka tråden