• Oregistrerad
  • 2006-05-05 00:10

Sökte (med nyckelorden "Brevets storlek") men hittade inget inlägg om detta, så jag skriver ett och hoppas att ingen blir stött.

Det tog ett tag innan jag fattade att det var beroende på om och framförallt VAD man bifogade i ett mail för att det nederst i "Nytt brev"-fönstret ska stå "Brevets storlek: xx,x K/MB".

Skitstörigt.
jag skickar ofta stora mail innehållandes allt från mp3:or till pdf:er och indesign-dokument. och eftersom min leverantör bara låter mig skicka mail på 10MB så kommer de inte alltid iväg och jag måste redigera det lite och ta bort och skicka i 2 omgångar istället.

Det som är störigt är att skickar jag två filer på typ 4,5 + 4,5 så borde det bli 9 MB och alltså vara lugnt, men det blir istället typ 11-12 MB istället.

Men ibland har jag sett att det nederst står just det här; " "Brevets storlek: xx,x K/MB" vilket varit praktiskt då man vet redan från början om man måste skicka två mail eller om det räcker med ett.

Men det står bara ibland.
och det är först idag jag insett att det beror på vad för slags filer man bifogar.

t ex så räknar den ut storleken om man bifogar PDF:er, men inte MP3:or.
Skitknasigt!!!
Provade att bifoga en mp3:a och en PDF. Den ignorerade totalt att MP3:an var på 2,5 mb (ett demo i måno, oroa er inte för mina kvalitetskrav...) utan sa helt enkelt att brevets storlek var på 1,3 MB oavsett om MP3:an var bifogad eller inte.

Någon som vet om detta kan åtgärdas på nått sätt?
eller är det bara att leva med det?

Kan man påpeka det för Steve Jobs på nått sätt?