Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Handelskrig ?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Med tanke på att USA nu satt upp handelstullgränser för stål så kanske risken finns för ett handelskrig med Europa. Vad kan det drabba för datakomponenter? Någon som har ideer om man ska handla innan det börjar blåsa?

Oj då, rubriken luktar Politik och en aning Religion. Vi får innerligt hoppas att Martins ögon antingen slarvar förbi tråden eller denna gång ser mellan fingrarna.

Jag tror för övrigt att vår moderator dagligen tränar sig på att bli mindre rädd för det som han bedömmer som "farliga ämnen".

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-06 19:03

(Ackiboa! Passa dig så du inte blir tvungen att lämna oss...igen! )

Allvarligt talat så kan ett handelskrig vara förödande på många sätt. Just när börsutveckligen börjar se positiv ut så kan en handelsunion sänka utvecklingen igen. Däri ligger alltid risken med unioner - man gynnar sina egna intressen, men är mindre intresserad av världen i stort. Å andra sidan är vi väl inte förvånade, Bush är ju känd för sin protektionistiska inställning (nu måste jag vinkla om mig annars blir jag censurerad...igen).

Så, drabbar det oss och datavärlden i stort?
Ja, självklart - men på vilket sätt är för tidigt att säga. Vi vet ju inte ens om USA gör allvar av sina "hot". Dataprylar generellt sett tror jag stiger i pris under året ändå. Vi får se vad som händer under den närmaste veckan och hur Europa/Japan svarar på USA´s utspel...

Och appropå ämnet - pengar ÄR religion, nuförtiden.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:
Med tanke på att USA nu satt upp handelstullgränser för stål så kanske risken finns för ett handelskrig med Europa. Vad kan det drabba för datakomponenter? Någon som har ideer om man ska handla innan det börjar blåsa?

Det verkar som om EU håller huvudet kallt och inte gör motdrag på en gång. Om man ska tro nyheterna så verkar det som om USA använde en överraskningsattack (om vi ska fortsätta att använda krigsmetaforen).

Jag undrar varför USA gör en sådan sak, speciellt i ett sådant känsligt världsläge som nu? OM EU väljer att svara med egna tullar på Amerikanska varor, så kan vi nog räkna med att datorer och mjukvara kommer att drabbas. Det är i alla fall vad jag tror.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Clavius: Dataprylar generellt sett tror jag stiger i pris under året ändå. Vi får se vad som händer under den närmaste veckan och hur Europa/Japan svarar på USA´s utspel...

Hoppas du har fel - läste igår en ny intervjuv med chefen för Avid, han hävdade att priserna på hårdiskar varje kvartal går ned med ca: 12%. Det vore olyckligt om priserna nu går upp - räcker med att minnespriserna har börjat stiga lite väl snabbt. OM jag var i köptagen så skulle jag nog inte vänta många dagar att skaffa nya prylar... vore dumt att chansa.

OBS - Det är inte min menig att starta något sorts religionshysteriskt debaterande med ursprungsinlägget - bara flagga för att det rent allmänt kan påverka dataprylarna vi vill handla till och från... är inte ute efter att bli ovän med någon admin på 99mac. +++

[ 07 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-07 02:30

Oh shit! Jag har hört riktesvägen att nästa Powerbook kommer att tillverkas av 60 mm rostfitt stål!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-07 08:20

En liten undran bara - kan man bedriva handelskrig på Internet ?!

Citat:

Skapades ursprungligen av: mondo65:
Oh shit! Jag har hört riktesvägen att nästa Powerbook kommer att tillverkas av 60 mm rostfitt stål!

Var det inte 70?

Nu hotar sverige att kontra med att hindra importen av amerikanska bilar.... USA darrar.......

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-03-07 09:02

Är inte Volvo och Saab armeikanskägda kanske....

Om Macarna blir dyrare på grund av sådant här så kommer inte många Macar säljas. Vi får hoppas att dessa småpojkar som sitter och styr tar sig i kragen.

Ackiboa: Söker du konflikt? Denna tråd var väl väldigt datorrelaterad. Förstår inte ditt resonemang.

Det mest tragiska är att George W Bush är så otroligt ointresserad av relationerna med utlandet och mest fokuserar på inrikespolitiken (Kyotoavtalet och nu 30% tull på importerat stål är två bra exempel). Att han fokuserar på inrikespolitiken är ju inget fel i sig men problemet är att hans företrädare varit väldigt aktiv både inrikes och utrikes och detta medför att det finns ett stort antal överenskommelser och avtal som nu bryts för att GWB mest framstår som en oerfaren statsman och politiker.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-07 09:53

Han kansken kan släppa ett par bomber på London, Paris och Frankfurt? Det kanske övertygar?

Citat:

Skapades ursprungligen av: Harry Våffla:
Är inte Volvo och Saab armeikanskägda kanske....

Fövisso, men det var nog inte avsikten att vi skall sluta sälja volvo och saab. Såvitt jag vet importeras dom inte från USA (än...)

1
Bevaka tråden