Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kortkommando till finder?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-06 11:20

Går det att göra ett kortkommando på någon tangentbordsknapp som öppnar finder? (så att man slipper klicka med musen nere i docken). Tycker rent allmänt att det är trevligt att använda tangentbordet så mycket som möjligt och musen så lite som möjligt, särskilt om man har lite musarm!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-06 11:50

Du kan ju t.ex. bläddra fram Finder med Cmnd (äpple) + tab. Eller F10, F11 eller F12 (jag har ändrat till F3 så jag minns inte vad default är). Du kan också fixa din egen shortcut i systeminställningarna -> tangentbord o mus -> keyboard shortcuts.

• Medlem
  • International user
  • 2006-05-06 12:05

Jag skulle vilja göra det sistnämnda, men var ligger finder egentligen? Hittar inte programfilen när jag söker med spotlight?

Dessutom verkar det inte som att jag får "välja vad jag vill" när jag ska ställa in mina hotkeys. Det finns en lista som man kan välja att ändra hotkeys på.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-06 13:51

Spotlight är ett skitprogram. Det tillåter dig inte söka alla filer på disken, och missar dom den SKA indexera ibland också.

Jag tror du ska kunna göra vad du vill om du:

1. Öppnar kontrollpanelen i systeminställningarna för shortcuts.
2. Klickar på pluset (+) nere till vänster
3. I fönstret som öppnas väljer du Finder i drop down menyn överst.
4. Skriv ett namn på inställningen i mittenfältet. "Finder shortcut" låter väl bra?
5. Sätt muspekaren i det nedre fältet och tryck på den/de tangenter du vill att kommandot ska ha.
6. Klicka på "Add" nere till höger (eller vad det nu heter i ett svenskt system).

Provade inte själv, men antar att det funkar...

Tyvärr så funkar det inte så lätt. De egna kortkommandona man ställer in under systeminställningar kan man endast koppla till menyval, och då kan man bara använda kommandona när programmet är aktivt (eller?).

Däremot så kan man åstadkomma det hela med det underbara Quicksilver! Med det så kan man till och med koppla det till aktiva hörnen (Nytt finderfönster i övre vänstra hörnet är riktigt soft!)

• Medlem
  • International user
  • 2006-05-06 14:28

Jag fick det inte alls att fungera när jag valde att F4 ska kopplas som hotkey till programmet finder. Inget händer när jag trycker F4 !?

Quicksilver - det ska jag kolla in!

• Medlem
  • International user
  • 2006-05-06 14:59

Sådär - installerat Quicksilver. Den gick ju att lägga på en Hotkey busenkelt. Själva idén med QS är ju att man redan vet namnet på det man letar efter, dvs skriver in det. I Finder kan man ju leta runt på ett annat sätt.

Även om jag gillar Quicksilver redan så skulle jag föredra om det gick att lösa att öppna Finder med en "hotkey"! Någon som får det att fungera? Jag vet inte varför Finder inte öppnades när jag tryckte på den hotkey jag valt?

Nu vet jag inte om det finns där från start, men i listan till vänster i inställningarna ska det finns något som heter "Triggers" (inte mest logiska namnet kanske...). Där ställer du in kortkommandon. Finns det inte där så kan du leta efter "Hotkey Triggers" under plugins (Mouse triggers finns också).

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-05-06 16:19

Med cornerclick går det (tror jag). Har dock ej testat själv.http://greg.vario.us/cornerclick/

Exakt samma grejer går att göra med Quicksilver, och mer.

(Wheii! Flamewars! )

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-06 17:13

Det finns ju inbyggda kortkommandon. De förutsätter visserligen att Finder är aktiv, dvs du måste klicka på Desktop eller Cmd-tabba till Finder först. Jag använder dem hyggligt ofta trots det.

Shift-Cmd-H öppnar din hem-mapp
Shift-Cmd-A öppnar Applications/Program
Shift-Cmd-U öppnar Utilities/Verktygsprogram

Allt enligt Go-menyn i Finder.

Äpple+N är nytt finderfönster.

• Medlem
  • 2006-05-07 00:55

Jo, men är du i Safari så få får du ett nytt Safarifönster.

Ursprungligen av onnyt:

Jo, men är du i Safari så få får du ett nytt Safarifönster.

Det är då man använder Quicksilver! Med det programmet så kan du ju ställa in korkommandon som funkar oavsett vilket program som är aktivt.

• Medlem
  • 2006-05-07 01:16

Okidoki, skall testa. Jag har det instalerat men har inte använt det speciellt mycket. Jag har lassvis med program instalerade men har överhuvudtaget inte testat merparten.

Tänk efter när du ställer in dina kortkommandin bara. Det är surt att plocka bort såna som man använder i andra program.

1
Bevaka tråden