Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple - QuickTime 6.1

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

quote:
Lite preliminära tester med ffmpeg ger mig anledning att tro att QT 6.1 nu har stöd för "Advanced Simple Visual Profile", dvs b-frames och 4mv osv.

Detta är ju klockrent om så är fallet. Någon som kan bekräfta om det verkligen är så eller om jag är i nattmössan ?

Ber om ursäkt, måste visst vart lite i nattmössan igår trots allt. Jag har provat koda MPEG-4 video i ffmpeg med b-frames och 4mv och det funkar även i "gamla" QT 6.02, så där är det ingen skillnad i den nya versionen (6.1).

Har även provat koda med mencoder med lite avancerade inställningar (qpel, trellis quantisation mm), men då klagar QT att den inte stöder dessa tekniker. GMC (Global Motion Compensation) finns ej att tillgå i mencoder ännu, så det har jag inte kunnat testa. Antagligen funkat inte det heller.

Det var väl så att Apple hade implementerat vissa delar av Advanced Simple Visual Profile, men inte alla. Ex högre upplösning än 352x288.

Undra bara hur man ska kunna lösa uppspelning av video kodad med Squeeze 3 Pro om inte QT6 stöder alla dom funktionerna. Går Sorensons MPEG4 codec in och tar över avkodningen i mp4 filer ?

/henrik

fortfarande bara för OS X...

tyvärr...

Apple och Steve Jobs har sagt att all framtida utveckling kommer ske för Mac OS X-plattformen. QT 6.1 ingår säkert i den planen, skulle inte förvåna mig.

Speech är på iaf i Broadcaster..

• Oregistrerad
  • 2003-01-11 00:28

Citat:

quote:Eller så läser man helt enkelt release docsen från Apple som borde dyka upp vilken sekund som helst.

Och vad tror du att du får reda på där? Suck.

QT 6.1 funkar faktiskt med vissa varianter av 3GPP, men det kan du väl också läsa i din "release docsen" från Apple, så det är väl onödigt att jag skriver om det här.

[ 11 Januari 2003, 00:44: Meddelandet ändrat av: NoBody ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: NoBody:

Citat:

quote:Eller så läser man helt enkelt release docsen från Apple som borde dyka upp vilken sekund som helst.

Och vad tror du att du får reda på där? Suck.

QT 6.1 funkar faktiskt med vissa varianter av 3GPP, men det kan du väl också läsa i din "release docsen" från Apple, så det är väl onödigt att jag skriver om det här.

Hmm. Fick just brev från Billy Brown på Apples DSS team som sa att det inte fanns någon changelog uppe ännu. Har bara sett en odetaljerad lista på vad som är nytt. Men du kan ju gärna hänvisa till var du har fått en changelog ifrån istället för att sura. (ursäkta men det låter så)

Menar du AMR speech codec?

[ 11 Januari 2003, 02:00: Meddelandet ändrat av: Christopher Anderton ]

Ok, såg att du får köpa 3GPP codecen separat. Vilket du kunde sagt på en gång. Dålig info dock.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson.:
Apple och Steve Jobs har sagt att all framtida utveckling kommer ske för Mac OS X-plattformen. QT 6.1 ingår säkert i den planen, skulle inte förvåna mig.

Det där var lite för generaliserat uttryckt faktiskt. Ingen vet ifall Apple spottar ut en ny CarbonLib för Mac OS 9 eller vad det kan släppas. Trenden går helt klart mot enbart utveckling av Mac OS X-mjukvaror.

Men alla "nya" program kommer bara till Mac OS X: iChat, Keynote, Backup (mot iDisk), Safari, iPhoto, iCal, iSync...

Nya versioner av iPod Firmware update och lite andra småsaker kan säkert komma i Mac OS 9-versioner.

Men jag tror du menar:

"Apple kommer inte göra några stordåd i Mac OS 9-miljön" för det kommer Mac OS X att vara plattformen för!

Rendezvous och Bluetooth-stöd finns enbart i OS X och inte i OS 9.

Man kan inte till 100% säkerhet utesluta en QuickTime 6.x-update för Mac OS 9. QuickTime 7 lär bara komma för Mac OS X (och Windows).

Bevaka tråden