Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac-on-Linux på PC?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-03 23:00

Någon som vet ifall det är möjligt att köra "Mac-on-Linux" (via Linux givetvis) på en PC? Isåfall kan man ju i princip köra MacOS på en PC (och det vore ju välommet!).

• Medlem
  • Nacka
  • 2003-02-03 23:12

Nix. Det går inte... Mac-on-Linux låter bara mac-os köras i en process under linux. Det är ungefär samma sak att man inte kan köra Mac program på en pc och vice versa.

Det går ju däremot att emulera pc på en mac och säkert också tvärt om, men då blir det ju slött...

/arvvid

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-03 23:56

Märkligt. Krävs det alltså en PPC för att köra Mac-on-Linux? Jag trodde (naiv som jag är) att Mac-on-Linux emulerade Mac OS under Linux (ungefär som VPC under Mac OS)...Någon som vet hur man emulerar Mac OS på en PC, helst under Linux (eller annat OS, INTE Windows...)?

• Medlem
  • Mark
  • 2003-02-04 00:16

Har själv haft samma idé med en pc burk +Linux och ett emulerat MacOS i nätverket. Har flera källor som sagt att det skall gå. Skall undersöka hur mycket sanning det låg i mina källors uttalande.
Att emulera Mac på en PC skall dock gå. Sökte på Google "pc emulating mac" och fick;
http://www.sysopt.com/reviews/macemu/
http://maccentral.macworld.com/news/0107/03.emulation.shtml
Prestandamässigt lär det kanske bli som VPC men som en latjo pryl kan det väl vara ok.

• Medlem
  • 2003-02-04 00:30

68k emulering går hyfsat, alltså fram till OS 8.1.. PPC är mycket svårare och näst intill omöjligt att få samma hastighet som tex VPC... Altivec lär aldrig gå att emulera med ens en bråkdel av hastigheten på Intel..

• Medlem
  • Mark
  • 2003-02-04 00:39
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-04 00:46

Jag meckade med B II för ett tag sedan. Den funkar riktigt bra! Jag sparade hela installationen som ett enda stort zip-arkiv. Ska leta reda på det igen.

Uppdatering: Nope. Hittar inte arkivet.

[ 04. februari 2003, 01:09: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Baselisk II fungerar ok. Meen dock inte med något nytt MacOS direkt..

Mac On Linux är ingen emulering, utan en såkallad "runtime enviroment" likt Classic läget är i OS X. Varav det inte fungerar under en PC. Däremot kan du ju köra motsvarigheten WINE som låter dig köra Windows program under GNU OS/Linux. (inte på PPC dock)

[ 04. februari 2003, 02:28: Meddelandet ändrat av: Christopher Anderton ]

Jag har samma uppsättning som Mondo någonstans. Ska gräva lite...

Funkade rätt bra. Kul att köra netscape 4.08 igen...

[ 04. februari 2003, 09:22: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-04 09:35

Det vore bra. Det verkar som om zip-arkivet försvunnit in bland dammråttorna i den digitala djungeln. Men det var bara att packa upp arkivet i programmappen på en Windows-burk och boom tjackalack starta Mac OS 8.1.

[ 04. februari 2003, 09:36: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

1
Bevaka tråden