Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Återskapa trasig FAT-partition

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-05-12 07:53

Jag har ett 512 mb minneskort (CompactFlash) till min digitalkamera (en IXUS 400). Nu visar det sig att filsystemet på minneskortet, som är FAT (16 tror jag), har blivit korrupt och man kan bara läsa 3 av de ca 250 bilderna som finns på det. Det blir samma resultat både för kameran och när jag manuellt med en minneskortläsare försöker hitta bilderna. Man ser tydligt att det är något fel på filsystemet när man tittar på katalognamnen som finns på disken. Jag vet ungefär hur kamerans filsystem ska se ut, och det är inte så här.

Nu undrar jag om någon har några tips på hur jag ska göra för att återskap partitionen? Jag har testat att köra "Skivverktyg" och försökt reparera disken men det lyckades inte. Jag har även gjort en image av partitionen i Skivverktyg. Är detta en exakt kopia? Kan jag använda imagen och försöka återskapa den istället? Jag vill ju inte göra mer skada på den riktiga partitionen än vad som redan är skett.

En polare körde något 3:e parts Recoveryprogram i Windows men det lyckades bara återskapa gamla bilder som tidigare är borttagna, d.v.s de som inte finns med i FAT-tabellen.

Hjälp!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-05-22 14:51

Ingen som har några tips på program/vertyg som kan hjälpa mig att rädda innehållet på en FAT-partition som blivit korrupt?

Vad sägs om att stoppa kortet i en dator med Windows och köra en diskcheck?

1
Bevaka tråden