Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Nikon D200. Med allvarligt sensorfel!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-05-14 22:52

Sedan ett halvår har jag omedvetet gått i drömmar att en dag ha råd med just denna så positivt bemötta Nikon-kamera. Att kunna hantera bilder digitalt som ett komplement med nyinköpt PowerBook 17" blev så drömtanken i ett nötskal.

Så när jag förra veckan, för första gången kunde känna på den hos en handlare så blev det oundvikligen så att jag omedlebart föll pladask. Ett par dagar senare hämtade jag ut den och satte genast igång med att testa den grundligt.

Jag hade nämnligen snappat upp ett rykte i olika forum om ett sensorfel på den första omgången D200. Det ger sig till känna i mycket kontrastrika bilder. En ljuskälla mot i övrigt mörk bakgrund ger i gränsområdet mellan skarpt ljus och mörk bakgrund upphov till vertikala ränder. Tydligast vid ISO 100 och 1600 och vid relativt normala delförstoningar! Se bilder nedan, den första är i 100% så som den ser ut!
Den röda ramen i bilden på Porschen markerar utsnittet. (längt till vänster i skylfönstret).
Hittade flera diskussioner och bildexempel om detta. Nikon tog tillbaka felaktiga kamerahus och bytte sensor. Och vad jag kunde luska ut hade felet tydligen upphört i januari februari.

Medvetenheten om detta hade jag ju och letade med flit reda på sådana områden i mina bilder.
Jag blir ju något häpen när jag ser exakt samma fenomen på min nyinköpta D200!
-Otroligt! Hur kan en felaktig sensor slinka igenom hela kedjan utan att någon på Nikon regerat?
Eller är det möjligen så att någon i ledet, hoppades att ingen skulle märka nåt?

Nej så kan det inte vara. Men ledsen blir jag i varje fall.
Detaljisten ville skicka tillbaka kamerahuset för reparation, men då jag ändå skulle bli utan kamerahus, (tillgången på D200 är minimal nämligen) och tvingas vänta på den över sommaren så returnerade jag den helt enkelt.
Vill bara på detta vis uppmärksamma andra på att vara noga med att testa utrustningen så snart som möjligt. Det kan ju finnas fler måndagsexemplar?

Inte bara Nikon drabbas av liknande fel bland digitalkameror tydligen.

Vill du veta mer? Fråga på bara.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-05-15 16:58

jag har samma problem med min D200, det går dock bara för mig att få fram det vid iso 320-800, tydligast vid iso 400 och syns knapt vid 100%. Jag har också bara fått det när jag har fotat en normalexponerad bild med en stark ljuskälla. Jag har bara kunnat pressa fram det genom att fota en glödlampa i ett ganska mörkt rum, av alla foton jag har tagit under "normala" förhållanden har varit bra.

Jag tror att jag läst någonstans att Nikon har erkänt det som ett problem/fel jag är dock inte säker på om dom verkligen har löst det.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-05-15 17:16
Ursprungligen av sommer:

Jag tror att jag läst någonstans att Nikon har erkänt det som ett problem/fel jag är dock inte säker på om dom verkligen har löst det.

Nej de har uppenbarligen inte löst det. Och den information som finns hittar man under support.

Se http://nikoneurope-se.custhelp.com/cgi-bin/nikoneurope_se.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=16509&p_created=1139227536&p_sid=B9o1rz7i&p_accessibility=&p_lva=&p_sp=cF9zcmNoPTEmcF9zb3J0X2J5PSZwX2dyaWRzb3J0PSZwX3Jvd19jbnQ9MTYyJnBfcHJvZHM9MCZwX2NhdHM9MCZwX3B2PSZwX2N2PSZwX3NlYXJjaF90eXBlPWFuc3dlcnMuc2VhcmNoX25sJnBfcGFnZT0xJnBfc2VhcmNoX3RleHQ9RDIwMA**&p_li=&p_topview=1

Inget i klartext egentligen, och ingen kommentar... ”Vi har nu eliminerat felkällan”.

Jag får vänta in ett nytt kamerahus så länge, och hoppas de verkligen eliminerat eländet.
Ingen skall väl behöva gå omkring med felaktig sensor?

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-05-15 18:05

Absolut inte och det lät som du hade mer problem än vad jag hade, och jag funderar på att frsöka få det fixat när D200 börjar finnas i lager.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-05-15 18:20

Orsak till de ränderna är att de 4 utläsningskanalernas signalnivå är olika.. Detta betyder att vid interpolering så får programvaran i kameran samt även externa rawkonverterare räkna fram en yta där den ena kanalen ger en högre signalnivå än den andra. Därav ränderna vid kontrastrika motiv.
Man har alltså inte bytt sensor, men man är nu medveten om att en nogrannare kalibrering av signalnivåerna från de 4 utläsningställena måste till.. Nikon har valt 4 utläsningställen från CCD sensorn för att kunna uppnå 5 bilder i sekunden
Skillnaden mellan ccd och cmos är att utläsningen av data sker radvis .från ccd medan cmos har utläsning från varje enskild pixelyta. På cmos finns även en nivåreglerande krets som styr på varje pixel..

Vill du lära dig mer så är du välkommen till Fotosidan-som inte är så dålig som flertal medlemmar här på forumet påstår.

Mvh Mikael som tittade in efter 1års frånvaro men tydligen är kvar som medlem.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-05-15 19:11
Ursprungligen av miri:

Orsak till de ränderna är att de 4 utläsningskanalernas signalnivå är olika.. Detta betyder att vid interpolering så får programvaran i kameran samt även externa rawkonverterare räkna fram en yta där den ena kanalen ger en högre signalnivå än den andra. Därav ränderna vid kontrastrika motiv.
Man har alltså inte bytt sensor, men man är nu medveten om att en nogrannare kalibrering av signalnivåerna från de 4 utläsningställena måste till.. Nikon har valt 4 utläsningställen från CCD sensorn för att kunna uppnå 5 bilder i sekunden
Skillnaden mellan ccd och cmos är att utläsningen av data sker radvis .från ccd medan cmos har utläsning från varje enskild pixelyta. På cmos finns även en nivåreglerande krets som styr på varje pixel..

Vill du lära dig mer så är du välkommen till Fotosidan-som inte är så dålig som flertal medlemmar här på forumet påstår.

Mvh Mikael som tittade in efter 1års frånvaro men tydligen är kvar som medlem.

Efter ett tag begrep jag till slut att du menade fotosidan.se
Tack!

  • Medlem
  • 2006-05-15 20:58
Ursprungligen av miri:

Mvh Mikael som tittade in efter 1års frånvaro men tydligen är kvar som medlem.

Titta gärna in igen.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-06-05 03:02
Ursprungligen av stfm:

Titta gärna in igen.

Hallo på dig.
Tittade in igen, försöker läsa mig till om mac duocore bärbart är något för mig.
Mikael

  • Medlem
  • 2006-06-05 09:20
Ursprungligen av miri:

Hallo på dig.
Tittade in igen, försöker läsa mig till om mac duocore bärbart är något för mig.
Mikael

Om du väljer Macbook pro, är det nog det. Macbooken känns lite lång i nosen – trots att den är stilig.

Kräver krystning för att synas

Hade stått i kö för en D200 och fick den rel. tidigt i slutet på januari. Stack direkt på en två månaders rep.resa långtborta utan att hinna testa ut det nya huset.

Har inte märkt symptom av detta specifika problem. Däremot av följande :
För mycket brus, ja, i princip på allt över 200 ISO.
Något opålitlig exponering, ja, den överexponerar kraftig i vissa lägen som inte alltid kan förutses, men oftast om en större del av den inramande bildytan är mörk.
Felexponering i befintlig ljus, ja, ofta.
Skit på sensorn som är svårt att få bort om man inte har laddat med en blåsgrej. ja, det med.
Men dessa mystiska ränder har jag inte sett en skymt av, det är tydligen så att det krävs en del häftiga krystningar för att synliggöra felet.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-06-12 10:20
Ursprungligen av heldur:

Hade stått i kö för en D200 och fick den rel. tidigt i slutet på januari. Stack direkt på en två månaders rep.resa långtborta utan att hinna testa ut det nya huset.

Har inte märkt symptom av detta specifika problem. Däremot av följande :
För mycket brus, ja, i princip på allt över 200 ISO.
Något opålitlig exponering, ja, den överexponerar kraftig i vissa lägen som inte alltid kan förutses, men oftast om en större del av den inramande bildytan är mörk.
Felexponering i befintlig ljus, ja, ofta.
Skit på sensorn som är svårt att få bort om man inte har laddat med en blåsgrej. ja, det med.
Men dessa mystiska ränder har jag inte sett en skymt av, det är tydligen så att det krävs en del häftiga krystningar för att synliggöra felet.

jag har inte heller fått fram det när jag är ute och fotar, utan kunde få fram det i ett mörkt rum med en glödlampa tänd som jag sen fotade. Dock verkar det som att andra har haft mer problem så det verkar vara olika från ex till ex.

Välkommen tillbaka!

typiskt... kommer ihåg 1d och 1ds... firmwareuppdateringarna haglade som fan i början (ett par om dan var ju inte ovanligt)... grattis till en grymt bra kamera iaf.

1
Bevaka tråden