Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Skarvskrap" i imovie

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ibland får jag ett skrapljud i skarven mellan 2 olika klipp i imovie. Är det någon som vet varför och hur man får bort dem?

Skarvskrap? Kan du förklara hur det låter? Är du säker att det inte är nått ljud som du klipper mitt i eller så? Finns inte något ljud med på orginalkopian (DVbandet) så är det konstigt.

• Medlem
  • 2002-02-07 15:32

jag tror jag vet vad du menar, det hackar till lixom. jag brukar råda bod på detta genom att korta ner klippet nån millisekund, då brukar det försvinna, annars kan man ju tona ut ljudet den siste sekunden så kanske det försvinner.

Tack för svar,Daniel och Samul! "Skarvskrapet" låter precis som ett mycket kort skrapljud när jag passerar gränsen mellan två klipp. Det kommer ibland bara. Om det är tyst för övrigt på ljudkanalen kan jag kortklippa klippet som du gör Samul men ibland har jag lagt en annan bild över befintligt tal via "klistra in vid avspelningshuvudet" och då vill det gärna bli ett kort skrapljud vid passagen. Tacksam för fler tips.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2002-02-10 15:23

Har inget tips angående "skrapljudet" men tycker det är kul att det finns en tjej som skriver här. Jag använder också iMovie och har faktiskt inte varit med om just det felet. Dock har jag erfarenheter av andra fel
Hoppas att du hittar en lösning Anna.

Precis, det är på tok för låg kvinnlig närvaro på sådana här forum på nätet. Det finns många av det täcka könet som håller på med Macen på en mer eller mindre professionell nivå, och jag skulle gärna se fler dyka upp här för att hålla ner testosteronhalten en aning (lätt pik åt Zaphod där)

Varför skarvskrapet uppkommer kan väl vara en bugg, men jag har itne heller dykt på problemet. Jag är dock inte inne i iMovie speciellt ofta då Final Cut Pro är min programvara.

Om jag kommer på nått så rapporterar jag här Anna.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2002-02-11 10:50

Trevligt att du välkomnar kvinnlig närvaro Daniel.

Men det är faktiskt inte särskilt lätt att känna sig "hemma" i en sån utpräglad mansmiljö. Jag har själv faktiskt funderat på att gå ur forumet under de sista dagarna.

Jag kom in på diskussioner under "livsstil" och jag känner mig kränkt som kvinna över det jag läser där. Jag skäms över att vara medlem på ett ställe där vissa män har så låga tankar om kvinnor.

Det har ju varit diskussion här om vad man bör diskutera på ett macforum och vissa ämnen blev förbjudna.

För mig känns det nu som en väldigt konstig prioritering av vad man tillåter (uppmuntrar?) här på forumet.

Hej Eva!

Hur går det med filmmakandet?
Jag pratade med Mattias och han sa att du EVENTUELLT skulle gå över till Final Cut Pro (eller sa han testa det bara?? jaja hur som helst).

Jag har precis börjat att "leka" med FCP 3 och har pulat ihop lite småprojekt. Om det är OK med er alla så kanske jag joinar er vid nästa Macmöte. Då kan vi diskutera lite.

Maila gärna om du har några bra tips eller frågor. Jag antar att du har min adress.

- Slice -

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2002-02-11 14:39

Det är klart att du är välkommen på nästa macträff. Tag med fallskärmsfilmen så att vi får se den.

1
Bevaka tråden