Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prestandaskillnad RAID5 vs. RAID0.1?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Varberg
  • 2006-05-17 10:15

Goddagens!

Jag har ett Xraid-chassi bestyckat med fyra stycken 250GB ADM-moduler, uppsatta i en RAID5-array och kopplad till en Xserve G5. Det visar sig att Xraid'en inte riktigt hänger med vid jättemånga pyttesmå skrivningar. Normal användning är 100-200 tps (transfers per second) och en sammanlagd datamängd på 3-5MB/sek. Vid viss användning går detta dock upp till 1500-2000tps och 14MB/sek, det är alltså inga stora datamängder, bara jättemånga små transfers. När dessa toppar kommer går det himla segt att komma åt arrayen från klienterna (anslutna via afp). Jag antar att det är RAID5 och dess paritetsberäkningar som tar tid.

Nu funderar jag på att köpa till tre 250GB ADM-moduler för att sätta upp en RAID0+1 array med en hotspare. Detta ger mig samma totala lagringsyta som idag (~700GB). Jag vill uppnå snabbare diskaccess, med samma totala lagringsyta och samma säkerhet. Det jag är lite rädd för är att inköpet görs, men att det sedan visar sig att prestandaökningen inte räcker.

Det ska sägas att uppsättningen är gjord på en skola med ~90 klienter (10.3.9). Vid normal användning körs mest CS-paketet mot nätverksmonterade hemkataloger. Det är Soundtrack Pro som är boven som orsakar alla små skrivningar/läsningar. Kanske är jag för optimistisk som tror att 7-10 pers ska kunna sitta och köra Soundtrack samtidigt mot nätverksmonterad hemkatalog? Om jag kikar på nätverkstrafiken så är det inga problem, klienterna sitter alla på 100Mbps, och servern sitter på 1Gbps från switchstacken.

Tacksam för alla tips/förslag/cluebats!

Vi har gått från RAID-5 till RAID-10 på våra MySQL burkar efter tips från deras "performance tips" häfte eftersom den är snabbare på småfiler. Har dock inte några direkta siffror.

Jag tror inte alls att problemen har med Xserve RAID:en att göra över huvudtaget. Det skulle också att verifiera ganska lätt genom att testa mot den lokala disken i servern.

Xserve RAID skall nämligen klara betydligt mer prestanda än så, och vill man ställa in den för optimal prestanda så handlar det snarare om att använda flera diskar i sin RAID 5:a snarare än att ändra RAID-schema. Apple har optimerat RAID 5 i Xserver RAID så att det är lika snabbt som RAID 0. Bäst prestanda får man när man kör en RAID 5 över alla sju diskarna och använder disk cache (vilket är en liten säkerhetsrisk). Om man dessutom sedan kör RAID 0 över båda disk controllerna så får man ännu högre prestanda - den prestanda som krävs för okomprimerad HD.

När det gäller problemet så misstänker jag att det snarare beror på AFP servern. Släng i mer RAM-minne och läs den här artikeln: http://www.afp548.com/article.php?story=20060329213629494

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-03 16:39
Ursprungligen av Johan_G:

Jag tror inte alls att problemen har med Xserve RAID:en att göra över huvudtaget. Det skulle också att verifiera ganska lätt genom att testa mot den lokala disken i servern.

Xserve RAID skall nämligen klara betydligt mer prestanda än så, och vill man ställa in den för optimal prestanda så handlar det snarare om att använda flera diskar i sin RAID 5:a snarare än att ändra RAID-schema. Apple har optimerat RAID 5 i Xserver RAID så att det är lika snabbt som RAID 0. Bäst prestanda får man när man kör en RAID 5 över alla sju diskarna och använder disk cache (vilket är en liten säkerhetsrisk). Om man dessutom sedan kör RAID 0 över båda disk controllerna så får man ännu högre prestanda - den prestanda som krävs för okomprimerad HD.

När det gäller problemet så misstänker jag att det snarare beror på AFP servern. Släng i mer RAM-minne och läs den här artikeln: http://www.afp548.com/article.php?story=20060329213629494

Jag pratade med Apple support i veckan och de påstår att det inte går att köra en
enda RAID 5 över båda raid controllerna i ett xraid kabinett, hur menar du med att
man kan köra RAID 0 över RAID 5an?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2006-05-18 16:12

Tack för ditt svar, och dina förslag Johan!

I samma chassi har jag två stycken 500GB ADM-moduler som jag testat satt upp i en RAID0-array.

De här resultaten får jag med dd:

RAID5: 1048576000 bytes transferred in 32.639603 secs (32125881 bytes/sec) ~ 30MB/sek
RAID0: 1048576000 bytes transferred in 12.624883 secs (83056295 bytes/sec) ~ 79MB/sek

Testat med 'dd if=/dev/zero of=testfil bs=1024k count=1000'

RAID5-arrayen består som tidigare sagt av 4*250GB. RAID0-arrayen är 2*500GB.

Jag såg idag att RAID5-arrayen används till 89%. Jag vet att det påverkar prestandan, men såhär mycket? Det skulle alltså bli bättre prestanda vid många små skrivningar om jag lade till 2 diskar till RAID5-arrayen? Och jag som trodde det var alla paritetsberäkningar som tog tid. Det är trots allt vid jättemånga pyttesmå skrivningar som segheten upplevs.

Angående diskcachen du nämner så har jag den påslagen.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2006-05-23 09:20

Nu har jag testat samma sak på en helt ny raid5-array bestående av tre 500GB-diskar:

1048576000 bytes transferred in 14.661285 secs (71520062 bytes/sec) ~68MB/sek

Nedanstående är från apple.com. Jag misstänker att det är marknadsavdelningens siffror, men det ger ändå en fingervisning. Fler diskar ger bättre prestanda.

Testing conducted by Apple in August 2005 using preproduction Xserve RAID systems. Iometer (version 2004.07.30) testing of raw disk throughput on Xserve RAID in both Mac OS X Server v10.4.2 and Windows XP environments has shown the Xserve RAID is capable of delivering up to 192 MB/s on the standard shipping 4 x 250GB disk configuration utilizing a single controller, and an average of over 380MB/s on standard shipping 7 x 500GB and 14 x 500GB raw disk configurations utilizing both RAID controllers. Mac OS X Server v10.4.2 Xserve RAID testing conducted using directly attached Xserve G5 dual processor 2.3 GHz systems; Windows XP Xserve RAID testing conducted using directly attached Dell Precision 670 dual processor 3.6 GHz Xeon systems. Since MBR disks only support partition sizes up to 2TB, sliced arrays were used for Windows XP 14-disk tests.

Nej, det är riktigt att det inte går att köra en RAID 5 över på controllerna. Man kan däremot sätta upp RAID 5 på de båda controllerna, och sedan använda Skivverktyget för att skapa en mjukvaru-RAID av de två. Läs på sidan 21:
http://images.apple.com/server/pdfs/RAIDAdmin1.2-UserGuide.pdf

1
Bevaka tråden