Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bygga hemmastudio - tips på komponenter?

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skapades ursprungligen av: Jens:
Är det moms på tjolade grejer?

[ 11 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Jont Olof ]

Och för er som vill höra mitt (gamla!) material... Kallisti :>

Bra jobbat, pf !

Fråga; Leadljudet på "min egen ängel", (Abm). Påminner mycket om ett ljud jag letat efter, Joe Zawinul använder sig av det i J Z Syndicate.
Är det Tritonen som ljuder så vackert?

Har inte du en gitarrspelande bror?

  • Medlem
  • 2002-02-11 21:28

Nussan skrev:

Citat:

För en författare är ju inte ordbehandlingsprogrammet det viktigaste. Utan vad han har i bakom pannbenet...

EXAKT. Det är där fokus borde vara idéerna och själva musiken, Pro Tools hjälper föga mot bristande talang - hur tekniskt perfekt det än låter...

[pf - vilken låt rekommenderar du att man som nyfiken först skall ta hem?]

ojojojojoj, vad det blev rama skri över allt vad jag verkar skriva i mina inlägg...

Kul att ni nästan hinner uppfatta allt man verkar skriva och att ni kommer med bra fakta om allt som jag, enligt många av er, har fel uppfattningar om.
T.ex. "avancerade kablar" är det inte tal om, det är helt vanliga signal kablar som inte kostar mer än 50-75 kr. (antagligen en sån kabel som Chick Corea (och vem är det förresten?) hade för att plugga i sin gitarr...)
Och jag har inte gjort någon skillnad på elektronisk och akustisk musik eller? Det än nog någon annat som ni tänker på...

Som alltid så är det kul att röra om i grytan för att se vad som dyker upp, hoppas Martin uppskattar allas synpunkter, kanske då med undantag för Kallisti´s inlägg som tycker att en bra studio under 50.000 kr är att betrakta som stöldgods. Väldigt tråkig inställning, tycker jag personligen. Men det är klart man ska ha en gitarr för 13.000 för att den är snygg, eller?

  • Oregistrerad
  • 2002-02-11 22:59

Nussan, kul! Har ingen bror dock! Alla ljud i den låten förutom vocalwritergrejen kommer från Reason. Inga Tritongrejer online ännu.

  • Oregistrerad
  • 2002-02-11 23:07

Ma; svårt att säga; "attribute" kanske, eller "yellow orange" eller "fishes", kanske rentav "1982"... beror på smak!

Citat:

Skapades ursprungligen av: 12moons:
Som alltid så är det kul att röra om i grytan för att se vad som dyker upp, hoppas Martin uppskattar allas synpunkter, kanske då med undantag för Kallisti´s inlägg som tycker att en bra studio under 50.000 kr är att betrakta som stöldgods. Väldigt tråkig inställning, tycker jag personligen. Men det är klart man ska ha en gitarr för 13.000 för att den är snygg, eller?

Ursäkta? Jag sa inget om att en studio för under 50.000 är stöldgods. Jag sa att det inte går att hitta den utrustning man behöver för att bygga en bra studio för 50.000. Jag förstår inte vad det är som är den tråkiga inställningen, men förklara gärna det för mig, och ge mig när du ändå håller på prisexempel på en bra studio för ett lägre pris.

Däremot är det ju självklart att man kan börja bygga upp en bra studio med 50.000. Det är en bra bit på vägen.

Eftersom du uppenbarligen inte har så bra koll kan jag tipsa dig om att gitarren i fråga är väldigt bra också, och kan användas till många olika saker. Förlåt om jag inte skrev det fullständigt glasklart. :rolleyes:

/Martin

12moons:

Citat:

(antagligen en sån kabel som Chick Corea (och vem är det förresten?) hade för att plugga i sin gitarr...)

... han är jazz/latin pianist, spelade Rhodes i detta sammanhang. Väldigt känd i "musikerkretsar"....hehe :eek:

teknik, teknik, teknik....

Vill bara ge dig 12moons en liten tankeställare...
Här har du ett bevis, klaviaturens och samplingarnas mästare spelar på ...Korg M1, som sagt det är vad man lyckas göra med grejerna...

Videoklipp:
Samplingarnas mästare tar det lugnt....

Det är så fruktansvärt vackert, Richard Bona från Kamerun... mmmm, så enkelt, så bra...

  • Oregistrerad
  • 2002-02-12 12:50
Citat:

Skapades ursprungligen av: Nussan:
Vill bara ge dig 12moons en liten tankeställare...
Här har du ett bevis, klaviaturens och samplingarnas mästare spelar på ...Korg M1, som sagt det är vad man lyckas göra med grejerna...

Det är så fruktansvärt vackert, Richard Bona från Kamerun... mmmm, så enkelt, så bra...[/B]

Zawinul regerar!

hhhmmm....

Som sagt, alla har ju sin syn på det jag skriver.

Om Kallisti skriver "En bra studio får man inte för 50.000 + moms om man inte köper stöldgods." så betyder det väl att du tycker att bra studios under 50.000 är att betrakta som stöldgods?
Och att man "måste" ha en NordLead 3? hahahaha.....
Och en gitarr...
Du kan ju kolla mina tips på studioprylar längre upp, eftersom du tydligen inte läst alla inlägg från början.
Och moms på stöldgods? visst, DU har ju verkligen "koll"...

Chick killen kanske är känd i en väldigt liten grupp "musikerkretsar", kanske beror det på att det inte är så värst bra musik, eller att alla har sin favorit

Kollade just in videoklippet.
En kille sitter och kör samma ackord på en gitarr från början till slut medans "samplingens mästare" tar några toner (läs tre-fyra) i slutet på klippet.
Det är ju verkligen imponerande... verkligen...
Och så nyskapande! Man kanske skulle gjort det i en dator genom att sampla gitarren och "stapla" upp den loopen och i slutet lägga på M1:an

Musiker som imponerar på mig är killar som Robert Leiner (väldigt känd i musikerkretsar under namet "the source"). Det som den killen gjorde för 10 år sedan är fortfarande imponerande.
Eller varför inte ta och rekommendera gamla YELLO, där har vi verkligen samplingarnas mästare...

Men det är klart, detta är mina personliga åsikter och om ni inte tycker som jag så kan ni ju skriva ett inlägg om det...

Citat:

Skapades ursprungligen av: 12moons:
hhhmmm....

Som sagt, alla har ju sin syn på det jag skriver.

Om Kallisti skriver "En bra studio får man inte för 50.000 + moms om man inte köper stöldgods." så betyder det väl att du tycker att bra studios under 50.000 är att betrakta som stöldgods?
Och att man "måste" ha en NordLead 3? hahahaha.....
Och en gitarr...
Du kan ju kolla mina tips på studioprylar längre upp, eftersom du tydligen inte läst alla inlägg från början.
Och moms på stöldgods? visst, DU har ju verkligen "koll"...

Du missuppfattar medvetet allt jag säger. Det är väl klart att jag inte tror att man betalar moms på stöldgods, det var _motsvarande_ pris jag pratade om.

Min definition på en "bra" studio är en där man med hyfsad kvalitet kan spela in många olika sorters musik, och inte bara exempelvis happy hardcore. För att kunna göra detta behöver man ha vettig utrustning av flera olika slag.

En NordLead 3 är en fruktansvärt bra synth som kan ersätta en drös andra synthar, och är relativt prisvärd. Annars kan man självfallet skaffa en 2a, som också är väldigt trevlig.

I en "bra" studio bör man nog ha en gitarr, för övrigt. Minst. Annars är det en väldigt ensidig studio. Och det är en väldigt, väldigt stor skillnad mellan olika gitarrer, vill du ha en bra gitarr får du vara beredd att betala en del pengar.

Du får tycka precis som du vill 12moons , men du får ju också stå för det. Det märktes bara så tydligt att du inte hade så stor koll. Och som oftast brukar det vara dom som har mest att säga...

Instrumentet du hörde var inte en gitarr.... en bas, skiljer sig på både ljud och utseende...jag har inte lust att gå in på skillnaden...

visst, visst, det var en bas...
men du fattade tydligen inte vad jag menade med det, verkar som du inte heller har koll

Faktum kvarstår ändå, det var samma ackord hela tiden och slutklämmen med M1 var taffligt gjord. Så ekelt är det.
Så titeln "samplingarnas mästare" kan ni ju plocka ner från killens meritlista, eftersom det klippet faktiskt inte var originellt på något sätt

Och till Kallisti, som verkar veta vad en bra studio är får något:
Jag har bl.a. en NordRack2 som jag tycker är OK, men det är inget "måste"...
NordLead gör bra synthar, men den har inte en riktigt fet analog bas. Den låter inte som en riktig analog historia. Access Virus, som också är en digital maskin, låter analogt och bra i basen på ett helt annat vis än NordLead.
Det verkar som om du endast pillat på NordRack synthen, annars hade du kanse inte skrivit så som du gjorde. Eller gillar du bara gitarrer

Verkar som om många helt missuppfattat allt jag skrev och bara vill ha rätt i sakfrågor, och inte vill ge bra tips till Martins fråga

Jag tycker fortfarande att det är en bra ide med bra aktiva monitorer, ett analogt mixerbord, två bra ljudkort, en bra effekt och att slutligen spela in på DAT.
Med 50.000 + moms att utgå ifrån, så får till och med lite cash över, om man köper bra grejer.
Så enkelt är det! Och det står jag för!

  • Oregistrerad
  • 2002-02-12 21:08

* skakar bara på huvudet *

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-12 21:49

Men, jösses, vad mycket prestige ni petar in i era inlägg! :eek: För oss stackare som försöker hänga med och lära sig lite nytt så är det bara tröttsamt med dessa "du-har-fel-jag-har-rätt"tjafs... Någonstans måste det ju finnas en kärna i den här verksamheten. Om man nu har 50.000 (varken mer eller mindre) vad köper man för slantarna (utgångspunkten är givetvis att det ALLTID går att köpa ÄNNU bättre grejor för ÄNNU mer pengar)?!

Jag vet själv ganska lite om midi-teknik och musikprogramvaror i synnerhet, men det skulle vara kul någon gång i livet att ha en liten egen studio och "laja med"...så jag läser alla serriösa tips noggrant.

Samtidigt funderar man ju över hur så många kan ha så mycket utrustning och få ut så lite ur dem... all denna junkmusik som flödar över på mp3-sidorna på nätet. Naturligtvis har de säkert kul hemma framför mixerbordet, men vad lite egentligen som verkligen är bra.

Tycker liksom ja´ va´ ba´ !

Clavius:

Citat:

Samtidigt funderar man ju över hur så många kan ha så mycket utrustning och få ut så lite ur dem... .

tack, vore snällt om du förklarade det för 12moons...

....Nussan orkar inte mer....inte idag iaf...

  • Oregistrerad
  • 2002-02-12 22:43

Jag tycker det är värre med all junkmusik som översvämmar våra radiokanaler, MTV, etc etc. Musiken på mp3.com är åtminstone inte sponsrad, den är en charmig, inte särskilt marknadsmässigt genomtänkt hobbymusik. Gillar man house å sån´t kan man hitta en del guldkorn där faktiskt. Sån´t som inte finns i det vanliga mediabruset.

Fan vad alla gnäller, jag tycker bara att Martin borde lägga sina pengar på vettiga saker, att det kan vara så svårt att förstå...

Efter denna diskussionen (som spårat ur helt) så kanske Martin lägger sina 50 papp på att skapa ett forum för bara gnällspikar.

Jag vet det här börjar bli tjatigt, men detta blir sista ordet från mig i denna sandlådefight... kan inte hålla mig... det är ju nästan roligt!!

Citat:

12moons:
Efter denna diskussionen (som spårat ur helt) så kanske Martin lägger sina 50 papp på att skapa ett forum för bara gnällspikar.

"som spårat ur helt" ...och det var en man vid namn 12moons som körde loket...om du går tillbaka och läser dina inlägg ser du att det blir du som får Gurutitel i gnällspiksforumet direkt... har du redan glömt bort dina påhopp? Ursäkta, åsikter är bra, men din oinitierade uppläxning av allt och alla, fick min mage att vända sig. Men visst släta över det bara, lägg ett slutligt inlägg där du gömmer dig bakom okunskap, och försök vända allt till din fördel.

Citat:

Fan vad alla gnäller, jag tycker bara att Martin borde lägga sina pengar på vettiga saker, att det kan vara så svårt att förstå...

Visst, men då kan vi andra få komma med råd också... det du tycker är vettigt är ju inte praxis... Det är ju inte bara ett forum för dig....eller?

Robert Leiner, kul att du nämnde honom...(Jag kan berätta en personlig sak om honom, men då tappar du väl hakan, nåja...) Att kontra en discjockey/producent mot instrumentalisten/MUSIKERN Joe Zawinul, då är man ute på mycket djupt vatten... Där tappar man allt förtroende för dina åsikter. Att jag kallar Joe Zawinul för samplingarnas mästare, beror på att han är en av pionjärerna på området, han är väl snart 80 bast och spelat med de flesta. Det Du gör är ungefär som att jämföra Thore Skogman med Steve Jobs... jag vet, lite "out", men... Att Du sedan inte vet vem Chick Corea är eller vad ett Rhodes Mark 1, är förståeligt, men att Du inte hör och ser skillnaden på en bas och gitarr klarar till och med min tondöve svärmor... men som du sa, det är ju så väldigt viktigt det här med dynamik bla bla bla... skitsnack! Visst är det viktigt, men först bör man nog kunna skilja på bas och gitarr. Och sluta att tro att man har så jävla rätt i allt.

Din lista på grejer är jättefin, inget fel på grejerna, men som jag sa beror det på vilken sorts musik man ska spela in. Eftersom du är tydligen inne på elektronisk musik funkar det du rabblar upp utmärkt. Men förkasta inte andras åsikter om hemmastudios. Den kan ju se så väldigt olika ut. Beroende på VAD MAN SKA SPELA IN!!!!

Ciao!

klick*

Martin om du bara skall gör instrumental musik så är ju REASON oslagbar men om du tänkte hålla på med hårddiskinspelning + midi så föreslår jag Steinbergs CUBASE VST för att göra helt professionella inspelningar.VST inkluderar ju virtuella instrument och det utvecklas hela tiden nya som håller mycket hög klass.VST samplern HALION är grymt lättarbetad och låter kanon. VST har ju också fördelen att den drar nytta av båda dina processorer i 450mp´n under OS9.(MAC OS X versionen släpps snart ) Dessutom så lanserar snart Steinberg en revolutionerande teknik som kallas VST-link som möjliggör att man kan koppla ihop flera datorer allt eftersom man behöver mer datorkraft.Detta skall fungera i perfekt synk och med minimal latency.VST link är definitivt framtiden.

Min meny

VST m. HALION mjukvaru sampler plus effekter & syntplugins runt 10.000:-
Bra Mic typ ADK 2.000:-
HörlurarAKG 240 1500:-
Midikeyboard eller beg synt 2000:-
Ljudkort M-Audio sport m. MIDI 2.500:-
Aktiva Proffsmonitorer Genelec 6.000:-
Mixer Soundcraft runt 4.000:-

P.S
Den som inte känner till Chick Corea borde skämmas javascript: x()
Snubben är ju jazzens Mozart fast funkigarejavascript: x()

Citat:

Skapades ursprungligen av: Nussan:
Jag vet det här börjar bli tjatigt, men detta blir sista ordet från mig i denna sandlådefight... kan inte hålla mig... det är ju nästan roligt!!

Du är alldeles för rolig att ha med i denna diskussion, så du kan inte sluta nu... Kul att du börjar inse det roliga med det

Jag har läst alla inlägg i denna debatten och av alla DINA inlägg har DU inte kommit med ett enda tips på saker som du tycker Martin bör lägga sina pengar på.
Själv så har jag i nästan varje inlägg återknutit till Martins ursprungliga fråga, "hemmastudio för 50.000 kr", men du har inte skrivit ett enda tips om vad Martin bör införskaffa.

Så vem är det som är okunnig egentligen, killen som flummar ut om en 80-årig gubbe eller killen som kommer med konkreta förslag på schysst utrustning?

Jag tycker inte bu bör ge upp denna diskussionen bara för att du inte orkar mer, skriv istället ett inlägg till, med ett par bra tips om vad Martin bör köpa. Först då kan du kritisera andras tips och råd.

Jag tror att t.o.m. du håller med om det.

Citat:

Eller varför inte ta och rekommendera gamla YELLO, där har vi verkligen samplingarnas mästare...

Yello - De samplade brassens mästare

Lite personliga preferenser:

Logic Audio - stabilare än Cubase samt ett renare interface. Midikung

Protools - Stabilt och har avsevärt bättre audiohantering än Logic men midin är det sämre med.

JV-1080/20080 - XV-5080/3080 är utmärkta maskiner om man skall börja bygga upp en bra grundutrustning. Nordlead2/3, Access Virus och/eller Novation Supernova om man vill ha lite mer retroljud. Alla låter olika så den ene utesluter inte den andre

[ 14 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Holger ]

  • Oregistrerad
  • 2002-02-15 18:55

Vad är det som har drivit oss att ge Martin så här många råd trots att han inte själv ens yppat en viskning om vad det är för sorts musik han vill göra? Han kanske vill ha ett bra audiointerface för att enbart spela in sina ekvilibristiska saxofonsolon?

Glada helghälsningar från en syntprogrammerare i mängden...

Haha, du har i alla fall fattat detta

En tycker att han ska köpa en Ferrari Testarossa...
Den andre tycker en Hummer....
den tredje föreslår en lastbil...
Nussan frågar vad han ska göra för något med bilen...

Trevlig helg!

Skulle vara roligt att få trycka på din Triton någongång... hehe

  • Oregistrerad
  • 2002-02-15 19:56

"trycka på", jojo!

Det är en schysst synt alla gånger. Funderar dock på att sälja i princip allt å bara köra med PBG4, lurar å Oxygen 8-controller, se´n allt via mjukvara. Men jag kommer nog på bättre tankar...

Va?

Har ni inte hört Martins enorma luftgitarr-solon?

Det känns som om det är min tur nu!

Jag kan väl tillägga att mina musikaliska erfarenheter sträcker sig till att ha haft en Casio CZ-101 på den tiden som Erasure använde dom i studion. Ägnade oändliga dagar på Keyboard city där jag drömde om en Roland JX-8P...någon gång ska jag köpa en sådan av principskäl...

Nuförtiden har man större ekonomiska resurser och tillgång till en massa macar så då blev man ju lite sugen att testa blippa och bloppa lite... (min musiksmak innehåller en hel del synth ifrån 80-talets glada dagar kan jag tillägga - bara så ni förstår upplägget)

Jag har köpt tidningen "Sound on Sound" på PressStop som var proppfull med produkter, tester och förslag. Intressant! Jag har kommit fram till följande:

- Propellerheads samlingen av program (Reason, Recycle och Rebirth) är nog det jag ska satsa på först för att testa leka lite. Jag ringer grabbarna på Estrad och fixar det.

- Jag har ett halvfett kort någonstans i lådorna på lagret som kan vara ett Digi001 (kommer du ihåg vad det var för kort Petter??). Ska kolla upp det...

- Cubase VST låter som den naturliga fortsättningen, jag har hittat paket av olika slag som är intressanta.

En fråga:

Vad gör man med en Alesis HD24 låda? Jag vet att den är till för hårddiskinspelning i 24 kanaler. Men använder man inte datorn till det?

Bevaka tråden