Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

QXP 6.5 ritar upp dokumentet dåligt

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-05-18 09:58

Ofta när man klipper ut/klistrar in text, formatterar text, växlar mellan dokument och vid liknande moment som kräver att skärmen ska ritas om, hänger inte Korken med. Det händer ingenting. För att man ska se vad som hände måste man zooma. Är det något man kan åtgärda?

• Medlem
  • International user
  • 2006-05-18 10:00

Vad är det för dator och bildskärm? Jag har sett samma fenomen på G5:or med Samsung-skärmar.

• Medlem
  • 2006-05-18 10:02

Det finns en rad märkliga uppritningsbuggar, bl a att en markering vägrar försvinna. Om man visar/gömmer stödlinjer, brukar det uppdateras (F7).

• Medlem
  • 2006-05-18 10:27
Ursprungligen av stfm:

Det finns en rad märkliga uppritningsbuggar, bl a att en markering vägrar försvinna. Om man visar/gömmer stödlinjer, brukar det uppdateras (F7).

Just det, så är det här också. Jag har en PMG5 2x2,3 och två IBM ThinkVision-skärmar.

• Medlem
  • International user
  • 2006-05-18 10:06

Tror det hänger ihop med grafikkortet och bildskärmen. Hemma har jag en G4 2x1.42 med en Apple Cinema Display 23". Där funkar det fint.
På ett ställe jag brukar vara på finns en G5 2x2 med en 19" Samsung-skärm, där är det som både Baron och stfm beskriver.

• Medlem
  • Haparanda
  • 2006-05-18 10:19

Har också märkt av samma problem i 6.5 med kombinationen dual G5 + Apples 23-tummare. Markeringar hänger kvar etc.

go InDesign

• Medlem
  • 2006-05-18 10:30

InDesign fungerar dåligt i en utvärdering av QuarkXPress.

seriöst så har jag hört att QXP 6.5 är riktigt buggigt ... vi testade QXP 6.5 på jobbet ett tag men sedan gick vi över till InDesign helt ...

• Medlem
  • International user
  • 2006-05-18 10:43
Ursprungligen av Tussen69:

seriöst så har jag hört att QXP 6.5 är riktigt buggigt ... vi testade QXP 6.5 på jobbet ett tag men sedan gick vi över till InDesign helt ...

Det är skillnad på att "har hört" och "testat".

Vi har inte sådana problem med Quarken här, däremot med InDesign. Då man gör något, tex skriver en text - zoomar ut - så försvinner texten. Spelar ingen roll om man zoomar in igen, utan man får ta äpple+s så kommer texten tillbaka.

Inget av programen är felfritt, tyvärr..

/Thomas

konsitgt . det problemet har inte vi på vår InDesign ... tror jag inte i alla fall ..

• Medlem
  • 2006-05-18 10:47

Jag hörde häromdagen på en medelstor dagstidning i Mellansverige att de har problem med att ID ritar dåligt efter runt 5 timmars användande. Visserligen var det i Windows, så jag gissar att det har med det att göra.

• Medlem
  • 2006-05-18 11:07
Ursprungligen av Baron:

Jag hörde häromdagen på en medelstor dagstidning i Mellansverige att de har problem med att ID ritar dåligt efter runt 5 timmars användande. Visserligen var det i Windows, så jag gissar att det har med det att göra.

Jag har iofs bara jobbat i CS, inte CS2, men där finns det en del grafikbuggar också. Fast det har det väl alltid funnits i layoutprogram? Illustrator är ju inte heller helt hundra alla gånger.

• Medlem
  • 2006-05-18 15:15

Vi har inte lidit av det än i CS2 (tre användare på ett halvår).

• Medlem
  • International user
  • 2006-05-18 15:30

Hur blir det nurå? Blir det övergång till ID på tidningen?

• Medlem
  • 2006-05-18 16:51

Det är inte bestämt än.

Quark 7:an låter ju ganska lovande, måste spara mycket jobb på redaktionen att kunna fortsätta i ett invant program. Dessutom verkar de kapa sina priser ganska rejält. Svåra beslut blir det

P.S Inte för mig förstås, har aldrig riktigt trivts med Quark.

• Medlem
  • 2006-05-31 10:30

Problemet är att allt runt redigeringsprogrammet ska fungera med QXP7 i det här fallet. Redaktionella system och andra instick. Det finns inget färdigt för 7:an än medan ganska mycket finns till ID och QXP6. Men 6 är knappast ett alternativ.

1
Bevaka tråden