Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rekommendera mig en Canon kompaktkamera

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

ja... canon måste det vara (anledningen är min egen) tyvärr men iövrigt så...

- snabb
- liten
- genomsiktsökare

iövrigt så är det ingen som jag lägger stor vikt på... just bra af är ju bra om det finns... men mina erfarenheter är ju smått inte så bra av passiva afsystem... men kör på... finns det någon bra?

canons kompakt med wifi... vad säger ni om den?

• Medlem
  • International user
  • 2006-05-19 20:13

Vilken som helst av de digitala IXUS:arna är (C)kanonfina.

Canon PowerShot A620 är ju en testvinnare vet jag, men jag har inte provat den.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-19 20:31

Jag har precis köpt ixus 65. Mycket nöjd!

Jag har den nysläppta IXUS 800 IS och den är riktigt trevligt.

(Bildkvalitémässigt lär ingen kompaktkamera slå gamla IXUS 400, har jag fått höra, så jag tänkte göra lite jämförelser för att se om det stämmer.)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-19 20:40

Har nyligen köpt en Canon Ixus 750 7.1 Mpixels. Jag är grymt nöjd med bilderna den tar.
Den får lätt plats i jeansfickan dessutom om man vill ha den med på fest eller liknande.

Det finns lite exempelbilder (nerskalade) i några av gallerierna på:

http://photo.starbuck.se

Ursprungligen av Adrian B:

Jag har den nysläppta IXUS 800 IS och den är riktigt trevligt.

(Bildkvalitémässigt lär ingen kompaktkamera slå gamla IXUS 400, har jag fått höra, så jag tänkte göra lite jämförelser för att se om det stämmer.)

Jag har en Ixus 400 - mycket nöjd. Har till och med använts till bilder för tidskrifter. Fast batterierna ger upp så här tre år senare.

• Oregistrerad
  • 2006-06-05 23:12

Du skulle köpt en IXUS 60 på PC City för nån dag sedan då de kostade 2490 kr. Jag har föregångaren IXUS 50 och är helnöjd. Den är väldigt kompakt, liten, gedigen, snygg och snabb. Dessutom tar en bra bilder och helt OK filmer (640 x 480 @ 30 fps). Har du tur så finns det kanske nån IXUS 60 kvar för det priset.

oj ja... en ixus mao eller en powershoot. Hur är det med s-serien... något bra?

Å andra sidan så kan man väl inte fota i RAW med en kompakt Canon. Däremot t.ex. en Fujifilm FinePix E900 . . .

Varför behöver du fråga om du snävat in dig på en enda tillverkare? Då är det ju inte svårt längre. Ixus om den ska vara liten. A-serien om den ska vara flexibel och smidig, för den som ska mer än "knäppa kort". A-serien går på R6, stort plus i min lista.

Alla nyare Canon utom möjligen de allra billigaste är ganska snabba, fast ingen av dem är riktigt i snabbhetstoppen.

Ixus i modellerna har ingen genomsiktssökare...

Jag har för mig att S70 kan registera i Raw men inte S80, dock inte 100 på det.

s70 kan köra raw och tar och nb2-Lbatterier... tror ni man kan få tag i nån S70 fortfarande?
ingemar: öhh... imo så finns det ohyggligt mycket kompakter ute...

Ursprungligen av northernlight:

ingemar: öhh... imo så finns det ohyggligt mycket kompakter ute...

Ja visst, så ska man ha den som passar en allra bäst av hela utbudet så är det många att kolla, men bestämmer man sig för Canon så är det ju bara 3-4 modeller att välja mellan. Det är ju bara att titta in i vilken butik som helst och testa lite.

Fast jag skulle knappt behöva det. Jag skulle ta en A620, inte mycket att fundera på (möjigen 610 som budgetval). Den vridbara LCD'n är guld värd. R6-batterier är praktiskt, speciellt som A-serien brukar vara batterisnål, så två R6 räcker säkert långt. Möjlighet till adapters och konverters. Manuella inställningar (PASM). Skönt grepp. Det mesta är bra.

Annars kan du ju köpa S80, tror inte man behöver raw på en kompakt. Och du har ju en bra kamera som kan fota i raw också.

Vad ska du använda kameran till?

Ursprungligen av andreasc89:

tror inte man behöver raw på en kompakt.

Varför skulle man behöva det mindre på en kompakt?
Jag kör precis samma arbetsflöde med både SLR:en och kompakten.

Ursprungligen av andreasc89:

Annars kan du ju köpa S80, tror inte man behöver raw på en kompakt. Och du har ju en bra kamera som kan fota i raw också.

Om man kan dra nytta av fördelarna med RAW så vill man inte fota i jpg igen.

Ursprungligen av Stefan Swales:

Om man kan dra nytta av fördelarna med RAW så vill man inte fota i jpg igen.

Det är ingen tvekan om att man kan få ut mycket mer av sina bilder om man fotar i råformat, men man måste vara beredd att lägga ner mer tid på sitt arbetsflöde när det gäller digitala bilder. Vill man bara sikta, klicka och ha färdiga bilder så tror jag råformat är lika attraktivt.

Sen brukar hanteringen av råformat i kompaktkameror ibland vara rätt undermålig när det gäller prestanda, dvs kameran kan inte alls fota, spara, navigera osv lika snabbt med råformat. Kanske därför råformat försvann från S70 till S80? (Eller så beror det på det jag skrev i förra stycket.)

1
Bevaka tråden