Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

öppna .exe filer?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-20 00:33

Är helt ny på mac. Har massor av exe filer som jag vill öppna. Går detta och hur?

Har en intel mac om det har betydelse.

Installera Windows?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-20 00:42

hade hoppats på att slippa!

Tyvärr får du antingen installera det direkt i Pararells Workstation alternativt med hjälp av BootCamp.

Ursprungligen av hyena:

Är helt ny på mac. Har massor av exe filer som jag vill öppna. Går detta och hur?

Har en intel mac om det har betydelse.

Liten fundering bara, varför vill du öppna en massa exe-filer?

Ursprungligen av akerstrom:

Liten fundering bara, varför vill du öppna en massa exe-filer?

Gissningsvis för att det är flera program personen vill köra.
Som sagt, det är Windows via Boot Camp eller Parallels som gäller.

Ursprungligen av Björn Leander:

Gissningsvis för att det är flera program personen vill köra.
Som sagt, det är Windows via Boot Camp eller Parallels som gäller.

Förmodligen, men det kanske är bättre att försöka hitta ersättningsprogram för Mac OS.

hyena, vilken typ av program är det du behöver?

Ursprungligen av Björn Leander:

Gissningsvis för att det är flera program personen vill köra.
Som sagt, det är Windows via Boot Camp eller Parallels som gäller.

Jag hängde upp mig på att han sa just "öppna" och inte köra, vill han månne göra något annat med dem?

Ursprungligen av akerstrom:

Jag hängde upp mig på att han sa just "öppna" och inte köra, vill han månne göra något annat med dem?

Hex-edit FTW!

  • Medlem
  • Thailand
  • 2006-05-20 11:11

Om du inte har en av de nyare macarna med intel-processor är det Virtual PC som gäller. Virtual PC ger dig windows även på äldre macar.

Men det är ganska segt...

Häpp - såg att du skrev att du har en intel-mac. Det jag skrev blev därför inte relevant för dig.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2006-05-20 11:18

Windows-nissarna skickar ju exe-filer mellan varandra som andra skickar dokument. Tror att de flesta har inte fattat att .exe är ett *program* och i strikt mening inte ett dokument.

Man öppnar dokument men kör program. Om det nu är viktigt.

Det finns självuppackaden zipfiler som sluta med exe. Jag testade att öppna de med stuffit och ibland fungerar just dettta att man kan i alla fall unzippa dem med stuffit men det var ett tag sen och macos 9 när jag gjode det.

Och ibland kan man på Macen plocka ur en del nyttigt ur en exe-fil med hjälp av File Juicer.

Extract Flash animations saved in .EXE files.
Convert ZIP files which have been saved as .EXE files to zip.

Sometimes the "EXE" stuff is just wrapping for other files as pictures or presentations. The most common EXE file which is of use for Mac OS users is the self extracting zip file. File Jucier can strip off the EXE wrapping so the regular zip file is left.

An example is the the 3D clip art site 3D Cafe. They are AutoDesk DXF files, which are useful by 3D applications like ZBrush or SketchUP but they are wrapped in EXE files, making them hard to access for Mac users.

http://echoone.com/filejuicer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-21 01:37

Tack för all hjälp! Blir mer och nöjd med mitt byt för varje dag, denna sida har hjälpt massor.

1
Bevaka tråden