Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Finns det ett kortkommando för att mata ut externa hårddiskar? Istället för att behöva högerklicka eller dra den till papperskorgen alltså (eftersom detta är ofantligt jobbigt ).
Det måste ju vara lika jobbigt som att dra volymen till papperskorgen. Är man så lat att man inte orkar det så går det säkert att göra ett skript till Macintalk.
Om man orkar öppna käften, vill säga.
Det måste ju vara lika jobbigt som att dra volymen till papperskorgen. Är man så lat att man inte orkar det så går det säkert att göra ett skript till Macintalk.
Om man orkar öppna käften, vill säga.
Ingen dålig idé. Men du har en variabel i kommandot tyvärr: namnet på volymen du vill mata ut. De har ju namn i OS X typ N N:s iPod eller Macintosh HD.
Äpple + E sitter i den bekväma zonen som innebär att det är lätt att nå kombinationen med vänsterhanden. Att markera volymen kan man ju göra på lite olika sätt i Finder.
Jag är inte sååå lat, så jag brukar mata ut externa diskar via vänsterspalten i ett Finder-fönster, eller via en extraknapp som jag lagt till i verktygsfältet i Finder.
Men lite trött blir man, man måste ju röra på handen och klicka lite, jag brukar ta en power-nap och sedan jobba vidare.
Varför ska man mata ut hårddisken bara för att datorn vilar?
Det går alltså bra att låta den externa HD:n vara ikopplad och endast stänga av den efter att datorn somnat? Jag hade för mej att man alltid skulle mata ut den först och sen stänga den.
Det går alltså bra att låta den externa HD:n vara ikopplad och endast stänga av den efter att datorn somnat? Jag hade för mej att man alltid skulle mata ut den först och sen stänga den.
Nej det kan du inte göra. Är den "mountad" på skrivbordet så kan inte stänga av den när datorn sover. Men om du försätter datorn i vila så parkerar den externa och vilar den också. Det finns ingen anleding att mata ut den eller stänga av om du inte ska ha disken på en annan dator.
Jag brukar ibland stänga av min LaCie d2 efter att jag satt datorn i vila. Sen knäpper jag på den igen innan jag öppnar locket på iBooken - fungerar utmärkt! Helt onödigt förstås, men det funkar.