Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill ha tips på router/switch

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag kommer flytta ihop med lite kompisar. Och vi tänkte skaffa något slags bredband, inget jättesnabbt, men nånting dugligt. Det rör sig om tre datorer, 2 windows och en mac. Och så har jag även beställt en Lacie D2 Ethernet Disk 250gb som jag tänkte ha med i nätverket. Macen, en powerbook, vill jag använda genom min Airport Express (ingen av de andra datorerna har trådlöst, och inte hårddisken heller)

Jag har kollat lite på t ex www.dustin.se efter routrar och switchar (inte riktigt säker på vad skillnaden är...) men de verkar skilja sig så mycket i pris. Det är lite förvirrande. Är det prestanda som är orsaken? Jag vill inte ha något jättedyrt, men det vore ju bra om den skulle orka med att kopiera filer till nätverkshårddisken

Jag borde behöva 1 port till internet samt 1 till hårddisken, 2 till windowsdatorerna, 1 till min Airport Express.

Så vad behöver jag köpa för router/switch?

Tja, valfri router med inbyggd 4-portars switch lär funka finfint. Börjar vid runt 400kr.

Skillnaden mellan en router och en switch är att routern gör så att du kan dela en internetuppkoppling mellan flera datorer, medans switchen bara gör så att du kan koppla ihop dem.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-05-21 21:52

Börja med att besluta dig för vilken ISP du ska använda. Därefter kan du avgöra om du behöver en switch eller en router.

Behöver du bara en switch så duger nästan vilken som helst. Kan vara läge att kanske satsa på gbit.

Jag köpte nyligen 3Coms OfficeConnect Wireless SuperG Cable/DSL Router och den fungerar bra såhär långt. Det var ett paket med en USB-mottagare också, tänkte att det kunde vara smidigt att ha om man vill göra en pringlesburkantenn nån gång

Jag har haft/använt/installerat routrar från Netgear, D-Link, 3Com och Belkin och jag tycker 3Com gör bra produkter.

Min AirPort Express ansluter sedan i sin tur till det trådlösa nätet som 3Com-routern ger.

Jag kollade på en NETGEAR RP614 http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010043346
för att den verkade billig. Men sen läste jag recensioner, och det verkade som om man behöver starta om den efter några timmar. Och jag vill helst ha en som kan stå på dygnet runt.

3Coms OfficeConnect Wireless SuperG Cable/DSL Router är kanske smart. Då slipper jag ju dra en kabel till min Airport Express. visserligen. Fast den finns ju för 100kr mindre utan USB. Så, beror ju på vad jag kan använda USB till om det är värt det. Innebär det att jag kan koppla in USB-saker via nätverket?
Som Airport Express, fast den bara funkar med skrivare...

3COM OFFICECONNECT W-LAN ROUTER 54MBPS + USB, http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010094068, ännu billigare. Är inte 54 mpbs det snabbaste man kan köra med macens trådlösa nätverk?

Hur vet jag om en ISP gör så att jag behöver en router eller switch?

Ursprungligen av Daniel Sönnerstedt:

3Coms OfficeConnect Wireless SuperG Cable/DSL Router är kanske smart. Då slipper jag ju dra en kabel till min Airport Express. visserligen. Fast den finns ju för 100kr mindre utan USB. Så, beror ju på vad jag kan använda USB till om det är värt det. Innebär det att jag kan koppla in USB-saker via nätverket?

USB-grejen är ju inte nödvändig, det är främst om du har en dator utan trådlöst nätverkskort som du vill ansluta. Det var bara en bra deal för en trådlös USB-plugg, tänkte att det kunde vara kul att ha... (Jag har några gånger bott på hotell där jag med nöd och näppe fått in ett öppet nät om jag suttit i en viss vinkel på en viss plats - tanken var att med en USB-antenn så skulle jag lättare kunna få in nätet på ställen där det är gränsfall.)

Ursprungligen av Daniel Sönnerstedt:

Är inte 54 mpbs det snabbaste man kan köra med macens trådlösa nätverk?

Jo, det är helt sant. Jag köpte den snabbare varianten för jag tänkte att den var nyare och därmed hade bättre trådbunden "throughput" (jag har 100 Mbit bredband i huset och äldre routrar brukar har rätt dålig throughput, så det blir en falskhals om man har en trådansluten dator på insidan med 100 Mbit).

Ursprungligen av Daniel Sönnerstedt:

Hur vet jag om en ISP gör så att jag behöver en router eller switch?

Jag skulle definitivt rösta på en router hursomhelst. Det ger mera säkerhet eftersom du skapar ett lokalt nät på "insidan" som bara ni använder. Plus att du kan ansluta hur mycket utrustning du vill på insidan utan att behövs skaffa IP-nummer för varje grej.

Ursprungligen av Adrian B:

USB-grejen är ju inte nödvändig, det är främst om du har en dator utan trådlöst nätverkskort som du vill ansluta. Det var bara en bra deal för en trådlös USB-plugg, tänkte att det kunde vara kul att ha... (Jag har några gånger bott på hotell där jag med nöd och näppe fått in ett öppet nät om jag suttit i en viss vinkel på en viss plats - tanken var att med en USB-antenn så skulle jag lättare kunna få in nätet på ställen där det är gränsfall.)

Jaha, det är en USB-mojäng man sätter i datorn. Ah, men det är ju praktiskt. Jag trodde det var typ ett uttag på själva routern. Men det är ju smidigt. Som jag skrev tidigare nånstans, så hade inte alla trådlösa möjligheter av mina kompisar. Men nu slipper vi ju en kabel till. Skitbra. Nätverkskablar är ju jätteklumpiga och stora.

Ursprungligen av Adrian B:

Jo, det är helt sant. Jag köpte den snabbare varianten för jag tänkte att den var nyare och därmed hade bättre trådbunden "throughput" (jag har 100 Mbit bredband i huset och äldre routrar brukar har rätt dålig throughput, så det blir en falskhals om man har en trådansluten dator på insidan med 100 Mbit).

Det skiljer ju 200 kr. Hmm, det är ju inte så mycket. Jag tror nog att jag slår till på en sådan produkt. Skall prata med mina vänner om de är beredda att hosta upp lite.

Tack så mycket Adrian, du har övertygat mig. En sån blir det. Bra att den går att para ihop med Airport Express och allt. Det är verkligen smidigt.

Ursprungligen av Daniel Sönnerstedt:

Jaha, det är en USB-mojäng man sätter i datorn. Ah, men det är ju praktiskt. Jag trodde det var typ ett uttag på själva routern. Men det är ju smidigt. Som jag skrev tidigare nånstans, så hade inte alla trådlösa möjligheter av mina kompisar. Men nu slipper vi ju en kabel till. Skitbra. Nätverkskablar är ju jätteklumpiga och stora.

Jag kan tillägga att jag inte testat USB-adaptern på en mac ännu, men dina polare hade ju PC ändå så vitt jag förstod det, så det är ju inget ett problem.

Ursprungligen av Daniel Sönnerstedt:

Tack så mycket Adrian, du har övertygat mig. En sån blir det. Bra att den går att para ihop med Airport Express och allt. Det är verkligen smidigt.

Då får vi hoppas att du blir nöjd, annars får jag skulden... Du får vara beredd på att du måsta ändra lite inställningar i AirPort Expess:en, men det ska nog inte vara några problem.

1
Bevaka tråden