Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sortera data i MySQL via phpMyAdmin

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-22 17:29

Jag kan inte ett iota om om MySQL eller hur man egentligen använder phpMyAdmin.
Jag har en lista med storlekar för t-shirts som användaren ser i en drop down menu. Tyvärr kommer dom inte ut i den ordning jag vill. När jag går in i MySQL via phpMyAdmin ser listan ut som på första bilden. Väljer jag Ascending så ser det ut som på andra bilden. Men outputen till sidorna ändras inte, utan behåller den felaktiga ordningen.

Vet nån hur man fixar detta? Förklara gärna enkelt, som till en 3-åring ungefär.

• Medlem
  • Gävle
  • 2006-05-22 17:48

Vad är det för ordning du vill ha då? Antar att det är den "logiska" (S, M, L)?
Du kan ju inte sortera efter Size då, eftersom då blir det ju bokstavsordning (L, M, S)...

Du måste alltså ha ett annat fält med nummer som beskriver den logiska ordningen, antar att fältet SizeId gör detta? Vad är det för fel på ordningen i den högra bilden? Är det bara att du vill blanda Herr och Dam-storlekarna? Är det verkligen bättre det? Personligen tycker jag att det inte gör saken bättre om du blandar Dam/Herr... men men, om du vill göra det så får du ändra på SizeId så att dess följd blir som du vill ha den, helt enkelt. (... Eller lägg till ytterligare fält, typ SizeOrder, som är numrerat enligt den följd du vill ha den, och ta order by det fältet)..

Föresten... Outputen på sidorna ändras inte bara för att du pillar i phpMyAdmin, du måste ändra i själva källkoden på dina sidor.

Blev du klok på nåt av det där?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-22 17:53
Ursprungligen av Jogin:

Blev du klok på nåt av det där?

Nästan.
Men jag vill inte blanda herr/dam. Kolla den högra bilden som alltså ser som jag vill ha det. Tyvärr har tillverkaren S, M, L BÅDE för herr o dam.
Men alldeles samtidigt som du svarade fick jag kontakt med min personliga php/MySQL-guru i Amörrka som just nu kollar in problemet.

• Medlem
  • Gävle
  • 2006-05-22 18:24

Då är lösningen helt enkelt att använda sql-queryn till höger i källkoden, istället för att använda sql-queryn till vänster som du gör nu. Problemet är alltså inte i SQL, utan i PHP-koden (förutsatt att din sajt är gjord i PHP).

Att döma av vad du skrev i första inlägget så förväntar du dig att outputen på sidorna ska ändras pga nåt du gör i phpMyAdmin men så är alltså inte fallet. Du måste ändra i sidornas källkod.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-22 18:56

Ja, nu har han (gurun) fixat saken i alla fall.
Ibland är det bra med lejt folk.

1
Bevaka tråden