Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa (billigaste & effektivaste) sättet att mpeg2-koda för DVD ?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-14 18:40

Sitter med ett DigitalBeta-band som jag redigerar i realtid i FCP...
Skall konvertera om det som QuickTime-fil för att sedan föra över
det till en DVD. På vägen måste jag konvertera om filen i mpeg2-format som jag antingen kan göra i QuickTime (tar låååång tid) eller i realtid via ett mpeg2-kort (dyrt!!!!). Vad är bäst, eller finns det några andra lösningar?!

Vad har du för dator?

QuickTime (Via iDVD2 / DVD Studio Pro´s extra codecs) klarar ju numera av export till MPEG2 i 2x hastighet.
60min film tar 30min att komprimera..visst tar det tid men klart billigare lösning än realtidskort..

Beroende på vad du har för dator.. På en QS 800 MP så går det undan må jag lova

(du får tänka på att det är AltiVec optimerat)

Vad har du för hårdvara att ta in digbeta med ? är det okomprimerat kan man inte räkna med att dvdsp gör det i realtid eller snabbare, det snabbaste jag har codat mpeg2 på är med dvdsp på en dual800 med dv material, då går det ica 1,2ggr realtid inte 2ggr 45min video tar ca 40 min att coda, har du dock riktig digibeta kvalitet skall du nog fundera på media press pro, den har sdi in och digitalt ljud och kan göra vbr (dock bara enpass) det kan inte dvdsp och för ca 50tkr som kortet kostar får man en mycket prisvärd lösning med mycket bra kvalitet.

/Johanw

1
Bevaka tråden