Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kapitelmarkörer i Quicktime-filmer

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

När man redigerar ett iMovie-projekt hamnar en liten '.mov' stubb på hårddisken. Lägger man in kapitelmarkörer i iMovie kommer dessa markörer upp i Quicktime Player när man spelar upp den här .mov-filen. Dessa markörer är smidiga att ha om man vill kunna bläddra snabbt i 1 timmes långa bitar hemmafilm. Problemet är att om jag exporterar mitt iMovie-projektl till H.264 alt. MPEG-4 (jag har Quicktime Pro-licens) så försvinner kapitelmarkörerna! Är det någon som vet hur man får med dem vid export till andra Quicktime-format?

Edit: jag har provat både att exportera från iMovie och på att konvertera inifrån Quicktime Player, med samma resultat.

/Erik

FCP och FCE har stöd för att exportera kapitel-markörer oavsett vilket format de exporterar till. QT Player och iMovie gör inte det, mig veterligen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-25 20:24

Du kan göra ett eget kapitel-spår i QT Player:

http://www.apple.com/quicktime/tutorials/chaptertracks.html

Ursprungligen av Erik.dv:

Du kan göra ett eget kapitel-spår i QT Player:

http://www.apple.com/quicktime/tutorials/chaptertracks.html

Ok, tack för svaren! Man hade ju hoppats på att iMovie skulle kunna göra detta själv (eftersom man redan matat in kapitlen för att gå vidare till iDVD), men nu vet jag iallafall hur jag ska göra!

/Erik

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-29 17:22

Japps. Apple styr både QuickTime och iMovie men "tänker" inte alltid till så bra på denna punkt. Jag har notera liknande brister flera gånger till "dem" på olika event, tror inte det kommer fram

Vore det ex. inte läckert att kunna publicera en "dynamisk" QuickTime fil från iDVD eller DVD Studio Pro, lik en DVD, fast genom QuickTime? Då kan du publicera den på webben dessutom.

1
Bevaka tråden