Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går det att spara listor av hittade poster?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag håller på att lära mig FMP8 och gör nu ett CRM-system för mig själv och företaget jag jobbar åt. Jag hoppas nu att det finns någon snäll själ här på forumet som kan mer än mig och vill hjälpa mig.

Jag skulle vilja kunna spara listor med "hittade poster" av företag och kontakter(de har unika ID-nummer), för att senare kunna jobba vidare med i olika sammanhang(utsick, maillistor, ringlistor etc). Samma post ska kunna tillhöra flera oberoende listor. Jag vill inte lägga in informationen i fält i de poster som berörs, eftersom det skulle påverka tidsstämplarna för senaste ändring i de posterna och det vill jag inte. Jag kan heller inte göra om sökningarna eftersom sökdata i posterna ändras över tiden men listan ska vara statisk.

Jag har funderat på ett par olika lösningar för detta men inget känns riktigt bra.
Frågan är då om det finns något enkelt och snyggt sätt att göra detta på som inte är allt för långsamt?

Jepp, det finns ett enkelt och snyggt sätt. Du kan spara sökningar.

Några förutsättningar - att varje post du vill spara har ett unikt id, att du vet hur man bygger en "FM-snurra", att du skapar ett par fält för att hålla reda på dina data och kanske en extra tabell och några relationer.

I all korthet - du loopar igenom alla dina poster du vill spara, läs av ID och stoppa in det i ett variabelfält. En rabrytning mellan varje ID, så att det står tex

347
458
675

i variabelfältet.

Hoppa till en annan tabell, skapa en ny post, hämta över innehållet i variabelfältet till ett fält i den nya tabellen via en konstantrelation och sätt namn och datum på det i separata fält.

Sedan när du vill visa dina poster igen, skapa en relation mellan fältet med id och id-fältet i din kunddatabas. Ha ett manus som "går till relaterad post", markera visa endast relaterade poster, så är det klart. Då kan du välja en tidigare lagrad sökning och klicka "visa dessa" eller liknande.

Om du inte förstår FM-snurra, konstantrelation, variabelfält så fråga eller sök, jag har förklarat dessa saker flera gånger i tidigare inlägg i detta forum. Det är generella tekniker man bör kunna.

Tack Taz_1999!
Jag visste inte att man kunde relatera till en "return"-separetad lista och få upp alla posterna, mycket bra, och det verkar mycket snabbare än det jag tänkt mig med en manuell sökning ifrån listan. Det ska jag testa att implementera när jag hinner.

1
Bevaka tråden