Hej,
är på "g" att köpa mig en Polarklocka (F55 eller AXN700) som mäter puls och en massa annat under träningspass. Sedan kan man "ladda ner" dessa data i en dator (pc). Min fråga är om någon av Er har erfarenhet av detta i en Mac (iMac 20" Intel Dual Cord)?
Fungerar det att få över data?
Några problem?
Fungerar det med ALLA Polarklockor?
(kan man ha "flera" klockor anslutna till samma dataprogram (flera personliga mätvärden alltså) samtidigt?)
Har hör om programmet iSMARTtrain som skall vara en "macprodukt" - är DET ett alternativ till Polars "pc-programvara"?
Det kommer en intel-version av iSMARTtrain till sommaren, men det fungerar även fint nu också.
Klockorna som du har tittat på stödjs inte av programmet än. Jag tror inte de heller kommer att stödjas i kommande version då det är ingen som har efterfrågat dessa modellerna. Jag vet att RS200/RS200sd kommer att stödjas i kommande version av porgramett (2.5) som kommer i sommar.
Vad som bestämmer om en klockan fungerar med iSMARTtrain är om den kodade datan kan läsas av programmet, och det kan mycket väl vara så att alla de nya modellerna krypterar data på samma sätt. Detta skulle betyda att alla nya modeller även skulle fungera eftersom stöd för RS200 kommer och det är en ny modell från Polar.
Enligt vissa på forumet så stödjs mycket fler modeller än de som är beskrivna på forumet, och anledningen till varför fler inte är listade är för att Polar inte vill ge utvecklaren tillgång till klockorna.
Du har lite olika alternativ nu:
1. Köpa en klocka som du vet fungerar med iSMARTtrain och köra OS X
2. Köpa en klocka som du vill ha och se om den stödjs av programmet nu eller i en kommande version. Om inte så Dual-bootar du och använder Windows eller använder dig utav Parallels programvara som gör det möjligt att köra windows i OS X. Som Vitual PC fast MYCKET snabbar och bättre samt intel-anpassat.
Jag tycker iMSARTtrain är mycket bättre än polars datatjänst och är det något man tycker fattas så är det bara att skapa ett inlägg i forumet och så finns det med i nästa version av programmet.
Sista tipset: Köp en begagnad pulsklocka. Finns helt otroligt många människor i Sverige/världen som köper Polars klockor och bara använder dom ett fåtal gånger. Vill man vara extra ren så kan man investera i ett nytt band till bröstbältet. eBay och blocket finns det gott om klockor på. Använd huvudet när man köper så går det bra.