Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SSH till windows server

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej jag har försökt en längre tid att koppla mig via SSH till min win2003 server.

jag använder kommandot:

sudo ssh -N -L 139:xxx.xxx.xxx.xxx:22 username@xxx.xxx.xxx.xxx

sen vill jag mounta in en drive som jag har där, då ska man väl gå till go -> connect to server ->
smb://127.0.0.1/mountname

men jag får det inte o funka vad gör jag för fel?

• Medlem
  • Varberg
  • 2006-05-27 11:37

Om det är datorn du ssh'ar till som du sedan också vill ansluta till med smb gör du såhär:

sudo ssh -N -L 139:127.0.0.1:139 username@ip.ad.re.ss

Det betyder att port 139 på din lokala dator, ska forwardas till port 139 på ip-adress 127.0.0.1, sett utifrån den andra datorn, alltså den andra datorn itself (127.0.0.1).

Det är lite svårt att greppa det där med ssh-tunnlar i början, och jag är inte bäst på att förklara, men testa det iaf.

Ok men jag får detta felmeddelande:

bind: Address already in use
channel_setup_fwd_listener: cannot listen to port: 139
Could not request local forwarding.

Men jag har en router i mellan som har portforwarding på port 22 till servern hur ska kommandot se ut då?

Jag använder följande kommando:

sudo ssh -N -L 139:127.0.0.1:22 username@ip.ad.re.ss

• Medlem
  • Varberg
  • 2006-05-27 12:01

Jaja, du ssh'ar ju från en windowsburk, då är ju redan port 139 upptagen.

Testa det här då:

sudo ssh -N -L 10139:127.0.0.1:139 username@ip.ad.re.ss

Det är viktigt att du inte kör med ":22" som du skrivit ovan.. gör du det kommer du inte tunnla till port 139 på windowsburken, som du ju vill.

Testa sedan att på din lokala dator ansluta till "smb://127.0.0.1:10139/drive". Jag är osäker på om det går att ange portnummer när man monterar prylar i windows.

nej nej jag kör från min mac till en windows men via en router där jag har portforwarding på port 22 till servern sorry för missförståndet

• Medlem
  • Varberg
  • 2006-05-27 14:06
Ursprungligen av baghera:

nej nej jag kör från min mac till en windows men via en router där jag har portforwarding på port 22 till servern sorry för missförståndet

Nu testade jag själv. Klienten som jag ssh'ar ifrån är Mac OS X 10.4.6, servern är en OpenBSD-burk som kör samba. Du kan inte ha "Windows Sharing" igång på osx-klienten, eftersom portarna som klienten måste öppna då redan är upptagna.

sudo ssh -L 139:127.0.0.1:139 -L 445:127.0.0.1:445 user@ip.ad.re.ss

Det krävs att både port 139 och port 445 tunnlas till din windowsburk. Notera att din ssh-forwarding i routern inte har något med dessa forwardade portar att göra, du ska fortfarande ange :139 och :445.

Sedan kör jag bara äpple-K och skriver in "smb://127.0.0.1", får upp share-väljaren och sedan vilken användare jag vill ansluta som.

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-05-27 13:38

En Windowsserver kan inte svara på SSH vad jag vet.

• Medlem
  • Varberg
  • 2006-05-27 14:10
Ursprungligen av molia:

En Windowsserver kan inte svara på SSH vad jag vet.

Jodå, och det är utmärkt alternativ om man på ett säkert sätt vill komma åt windowsmaskinen via VNC/RDP, mha ssh-tunnlar.

Hej det funkar och jag får upp en prompt men när jag ska ansluta via go -> conecto to server får jag detta felmeddelande:

Jag har bifogat en bild.

Sen undrar jag hur man stänger av windows sharing, jag har ju ingen smb igång nu räcker det?

Men jag har WinSSHD installerat på den. Jag har lyckats SSHa till den men inte när jag ska göra en mount med smb.

• Medlem
  • Varberg
  • 2006-05-27 17:20

Först och främst, kolla så att inte port 139 och 445 används på din klient:

netstat -an | grep LISTEN

Där kommer den bara lista några få portar, 22 t.ex. Om 139 eller 445 listas där kommer det inte att funka. Tog du verkligen med båda L-argumenten till ssh?

Nej de används inte men jag får detta felmeddelande i prompten:

channel 5: open failed: connect failed:

När jag connectar med smb. Som sagt jag kommer in med prompt o allt men inte med smb, kan det vara någon inställning på server? Där kör jag WinSSHD.

Jag uppskattar verkligen hjälpen för jag har sökt o googlat men inte hittat något som funkar. Jag hade ett program i Windows som hette bitvise tunnelier som funkade perfekt för att FTPa, SMB, och RDP. Nu försöker jag få samma grejj i mac och det bör tilläggas att jag e nybörjare jag har bara använt mac i ca 1 månad...

1
Bevaka tråden