- mckrank
- Medlem ●
- Lund
Jag är just nu väldigt nära att gå och langa upp en massa pengar för en MacBook. Jag har tänkt mig det billigaste alternativet med 1 gb minne, det känns väll som en ganska solid data...
Nu kommer fågorna som jag måste reda ut innan jag kan slänga min pc....
1. För att sufra trådlöst är jag väll inte bunden till airport, det funkar väll bra med en vanlig d-link mojäng? och vad är fördelen med airport förutom musiken när rekvidden är kortare? och vad är skillnaden mellan express och extrem?
2. Spel & Pogram på en mac.
Tex photoshop kan jag här använda den version som jag nu kör på min pc eller måste jag skaffa en speciel mac version? som med mac office?
Hur är det med anti-virus program finns det några bra gratis alternativ till mac?
finns det nån som spelar tex call of duty 2 på macbook? är det snyggt?
3. Os X
Jag förstår att det ska komma en ny version på tiger, när kommer den och uppdateras man då grattis eller ska man köpa?
4. tror inte man får fråga detta men kan man "få tag på grejer lätt till mac" vi ++ tex.
mycket tacksamma för svar
1. Du är inte bunden till Airpot, nej.
Det andra som du undrar på första frågan vet jag tyvärr inte riktigt svaren på.
2. Du måste ha en speciell Macversion av Photoshop, ja. Om du inte kör med XP i BootCamp, då kan du köra dina PC program där
Spel vet jag ingenting om.
3. Uppdateringar av OS X är gratis, men när nästa stora version av OS X kommer (10.5) så måste du köpa det.
4. Det är lätt.
Välkommen till 99mac, förresten.
tack för snabbt svar!
någon som vet någon om spelen på macbook, ä skit samma jag ska ändå köpa mac i morgon!
jag kom oxå på två nya frågor,
kan man köra msn på macen och kan man importera sitt gmail konto till det fysiska mejlprogrammet?
tack för snabbt svar!
någon som vet någon om spelen på macbook, ä skit samma jag ska ändå köpa mac i morgon!
jag kom oxå på två nya frågor,
kan man köra msn på macen och kan man importera sitt gmail konto till det fysiska mejlprogrammet?
MSN funkar, men i det officiella programet så finns inte stöd för webcam. Tror det finns andra program som stödjer det.
Och som blueser skrev så går det fint med Gmail i Mail.app.
Jag kör trådlöst med en D-link router och en ibook. Inga problem.
Program är olika mella mac och PC. Men i nya Mac Book skall man kunna installera Windows jämte Tiger. Men då har du ju inte Tiger när du skall köra Photoshop.
Om det kommer uppdateringar av Tiger (OSX 10.4) är de gratis och hämtas via programuppdteraren. Men antagligen har du hört talas om nya versionen 10.5 Leopard. Den kommer säkert att kosta en slant.
Ser just att ztaafen hann före
MSN fungerar underbart, jag tycker att Adium är den bästa chatt-klienten oavsett plattform. Underbart. Jag switchade för c:a 5 år sedan, och tro mig, det tar ett tag att upptäcka alla fördelar för att verkligen älska Mac. Senaste förra veckan upptäckte jag dom helt sjukt goa programmen QuickSilver och Virtue, verkligen två måsten! Så förvänta dig inte att allt kommer vara så lätt i början, men med tiden, mmmm.. En go grej är att om man nu är *lite olaglig* av sig eller nått, och fixar/får/lånar DVDer på skiv-avbilder (ISO filer) är det bara att klicka på dem, dom monteras, och DVD-spelaren startar. Ingen jävla daemontools!!
Hur är det med anti-virus program finns det några bra gratis alternativ till mac?
Det finns ett gratis antivirusprogrm som heter ClamXav använder det inte själv då jag inte tycker att det behövs, eftersom det inte finns några virus till Mac OS X än så länge. Enda anledningen att använda det som jag ser det vore ju att inte skicka vidare Windowsvirus, men jag får inte så många filer från Windowsanvändare som jag skickar vidare.
Det finns ett gratis antivirusprogrm som heter ClamXav använder det inte själv då jag inte tycker att det behövs, eftersom det inte finns några virus till Mac OS X än så länge. Enda anledningen att använda det som jag ser det vore ju att inte skicka vidare Windowsvirus, men jag får inte så många filer från Windowsanvändare som jag skickar vidare.
Helt rätt, skit i AntiVirus om du inte ha en oföklarlig önskan om att få en segare dator...
Svaren verkar ju alla vara i macens för del... det plus att MacBooken är så tokigt vacker och skön kommer nog göra mig en glad macare.
finns det någon annat forum där man kan disskutera lite mer ljus-skygga frågor?
Funkar call of duty 2 ens?
Svaren verkar ju alla vara i macens för del... det plus att MacBooken är så tokigt vacker och skön kommer nog göra mig en glad macare.
finns det någon annat forum där man kan disskutera lite mer ljus-skygga frågor?
Funkar call of duty 2 ens?
Om du hade tänkt spela något annat är WarCraft 3 och Quake 3, kan du nog glömma en MacBook eftersom den innehåller ett integrerat grafikkort.. Jag har en iMac G5 som går UNDERBART att spela på, och har precis beställt en MacBook som musik/skriva/surfa/bildbehandlingsdator. Så med andra ord, visst du kan ju instllera Windows på den och spela dina spel där, men vänta dig inte att det kommer fungera bättre än på någon annan dator med ett GMA950.
Som sagt, för spel; iMac. Den har ett riktigt bra grafikkort.
Om du hade tänkt spela något annat är WarCraft 3 och Quake 3, kan du nog glömma en MacBook eftersom den innehåller ett integrerat grafikkort.. Jag har en iMac G5 som går UNDERBART att spela på, och har precis beställt en MacBook som musik/skriva/surfa/bildbehandlingsdator. Så med andra ord, visst du kan ju instllera Windows på den och spela dina spel där, men vänta dig inte att det kommer fungera bättre än på någon annan dator med ett GMA950.
Som sagt, för spel; iMac. Den har ett riktigt bra grafikkort.
Du syftar på Quake 4 gissar jag. Quake 3 är det inga problem med. Det är ju trots allt 100 år gammalt
Eftersom du köper en Macbook kommer spel inte vara några problem, eftersom du kan alltid boota upp Windows till de spel som inte finns till Macen. Däremot är det MacBookens inbyggda grafikkort som sätter stopp för spelandet
MacBooken är ingen direkt speldator då den är mer byggd för surfning, filmtittande, skrivande och liknande saker. MacBook Pro däremot spöar även de flesta PC värsting datorerna och har inga problem alls med att spela spel.
Du ska dock tänka på att lägga in ganska mycket RAM i din dator. De program som inte är Intel optimerade drar minst dubbelt så mycket RAM och ibland fem sex gånger så mycket beroende på hur väl programmerade de är.
gälande spel på MacBook så får du nog tänka om lite ... kul att du skall switcha men om det är spel du skall spela och köra Bärbart så är det MacBook PRO som gäller ... iMac och MacBook Pro har ett riktigt spelgrafikkort som inte kommer göra dig besviken ..
MacBook & Mac mini har samma typ av grafikkort GMA950 och är inget spelgrafikkort för Hardcore Gamer ...
Jag har en arbetskolega som spelar WoW på sin MacMini och grafiken är ok .. men inte mer än så ...
Gällande ditt switch till Mac så vet jag att du efter ett tag kommer tänka .. varför switchade jag inte tidigare .... så bra är Mac ... det är svårt att beskriva hur bra det är ... bästa är att pröva ...
Jag har själv kört PC i halva mitt liv och switchade till Macför 2 år sedan och jag kommer aldrig gå tillbaka till Windows .. OS X är nutidens operativ system .. vi lever faktist i 2000 talet ..
som gammal PC användare kan man känna att en Mac kan vara dyr i början .. men själv känner jag att den är vädligt bilig för vad man får för pengarna ..
kanske lite som med en bil .. du har haft en rostig gammal Saab i flera år men sedan när du väl köpt din Porsche så förändras saker och ting ..
som sagt är det spel du skall spela .. köpt MacBook PRO eller iMac ... end off story
Uselt är det absolut inte, det finns mycket mer än man hinner spela, men det är naturligtvis barta en liten del av alla som görs som portas. För Intel-Macarna kan man glömma gamla spel, de är gjorda för PPC och kommer inte att rulla speciellt bra, men det kommer nya.
Själv har jag väl sådär en hyllmeter spel här intill, och det är bara de hyfsat moderna som jag räknar då. Jag har botaniserat på spelreorna, därav mängden. Jodå, det finns mycket, men inte ute i PC-spelaffärer.
De som kör PPC-Macar kan köpa på sig en binge på www.macspel.se. Ett enda ex kvar av Freedom Force. Några No One Lives Forever 1 och 2. Oni för den som missat det. Och massor annat. Alla som gnäller över brist på spel bör besöka den rean omedelbums.
Men för MacBook är det nya spel som gäller. Men jag skulle nog tro att Westlake och de andra är i full gång att fixa en massa Intel-portningar, för de vet ju att det finns ett rekordsug precis nu! Det skulle inte förvåna mig om de sliter speciellt mycket med att se till att få hyfsade prestanda på sunkiga Intel-GPUer.
Uselt är det absolut inte, det finns mycket mer än man hinner spela, men det är naturligtvis barta en liten del av alla som görs som portas.
Spelutbudet på Mac kanske inte är uselt jämfört med ingenting alls, men jämfört med Windows så är det tveklöst uselt. När man switchar från Windows till Mac så är det just Windows man har som referensram, och om man då gillar att spela så kommer man bli gravt besviken. Men du som inte switchar från Windows tycker väl att det är helt ok, jämfört med ingenting alls, alltså.
Själv spelar jag inte så jag skiter i vilket. (Har en Xbox sen tidigare om jag skulle få nåt återfall oxå.)
jag har switchat för några månader sedan..
jag kör airporten mot en dlink-router utan några som helst problem..
jag fick dock "ordna" fram photoshop till mac, inget större problem dock.. snurrar hyffsat med tanke på att det kör i rosetta...utöver det så är alla program jag använder intel-binära, så jag lider inte någon egentlig prestandaförlust.. spel sysslar jag inte med, spelar gör man på en konsoll, inte på en dator.
det är inget större problem att få tag i programmen du söker antar jag.. det lustiga är att det finns mycket mer gratis kvalitetsprogram till mac än till windows.. jag brukar förutsätta att freeware = skit, men den synen har förändrats lite nu sen jag bytt till mac..
Adium är helt klart bästa chatklienten till Mac, klarar alla protokoll, icq, msn, aim, jabber osv. Dessutom går den att ställa in en massa på framförallt utseendet. Man hittar den här.
Jag switchade för snart 2 år sen och tyckte att det var väldigt enkelt att snabbt hitta många fördelar med Mac och OS X. Jag fick tag på en Mac att testa på och efter 14 dagar så bestämde jag mig för att köpa en Power Mac och "skrota" allt som hade med Windows att göra.
Programutbudet är mindre, men dem program som finns håller oftast väldigt hög kvalitet till skillnad från alla skräpprogram som finns till Windows.
Det finns ganska många spel till Mac, men inte i närheten av så många som till Windows. Läs mer om Mac-spel på Aspyrs webbsida. Att använda en MacBook som speldator låter dock inte så lyckat. Det är ett integrerat grafikkort som inte är så där jättebra på 3D (vad man läst), så en MacBook Pro hade passat mycket bättre om man kräver att kunna lira.
Jag köpte en XBox som jag lirar en del på istället. Fast det har blivit en del spelande på min PowerMac också, Quake 3 och 4, Call of Duty, Doom 3 är rätt sjyssta spel t ex. Men det gäller att man har ett bra grafikkort som sagt.
Det finns en massa fler fördelar med Macen jag kan räkna upp, men då hade jag suttit och skrivit i flera timmar. Sök i forumet, där finns gott om svar på alla dina frågor!
Jag köpte min första iMac i februari, precis när intel-cpun släpptes.
Mina åsikter så här långt är:
* Alltid kul med nya prylar!
* Skall du vara produktiv och få saker gjorda kommer det ta lång tid att vänja dig vid Macosx.
* Använder du msn mycket kommer du att få en klar försämring, på alla punkter. Smileys är inte kompatibla mellan pc>mac, filtransfer funkar hyffsat endast i Microsofts klient som är den "fulaste" till macen.
* Är du musiker är det bara att gratulera. Macen spöar det mesta hos pc'n när det gäller användarvänlighet och Garage Band får du på köpet.
* Macanvändare är ganska insnöade. iTunes ÄR bättre än Winamp på alla punkter även om det inte är sant
* Det finns inte lika mycket superbra småprogram till macosx som till windows. En smal sak som en vettig bildvisare som tex Irfanview verkar inte gå att trolla fram till Macen för att ta ett exempel.
* En hel del fulkodade websidor funkar inget vidare utan MS Internet Explorer. Därmed inte sagt att problemet ligger i Macen.
* En hel del meckande kommer du få pyssla med för att få igång Webradio, Webtv och annat som man vant sig vid.
* All form av bildhantering är ju grymt mycket bättre på macen än i windows.
För att svara på frågan han ställde tidigare:
Call of Duty 2 är inte släppt till Macen ännu utan kommer snart.
Hur det fungerar på Macbook vågar jag inte säga men jag gissar att spelet kommer kräva mer än en Macbook för att fungera bra.
Call of Duty 2:
System Requirements:
Operating System: Mac OS X 10.3.9 or later
CPU Processor: PowerPC G5 or Intel chipset
CPU Speed: 1.8 GHz or faster
Memory: 512 MB or higher
Hard Disk Space: 4.0 GB free disk space
Video Card (ATI): Radeon 9600 or better
Video Card (NVidia): GeForce FX 5200 or better
Video Memory (VRam): 64 MB or higher
Multiplayer: Internet (TCP/IP) and LAN (TCP/IP) play supported. Internet play requires broadband connection.
Media Required: DVD Drive
*Supported Video cards: NVIDIA GeForce 5200, 6600, 6800, 7800 ATI Radeon 9600, 9650, 9700, 9800, X600, X800, X850, X1600
Recommended System Requirements:
Call of Duty 2 runs best on a Power Mac G5 or Intel 2.0 GHz or faster
Operating System: Mac OS X 10.4.5 or later
CPU Processor: PowerPC G5 or Intel chipset
CPU Speed: 2.0 GHz or faster
Video RAM: 128 MB
Grafikkortet är problemet, och det verkar som det inte ens kommer starta på en Macbook, tyvärr. Vet ej heller om Windows-versionen skulle funka på det grafikkortet.
Call of Duty 2 finns för Mac och fungerar väldigt fint på min Dual Core G5. Dock tror jag grafikkortet i MacBooken blir en begränsning tyvärr... Spelet är inte galet krävande om man inte kör på den mer avancerade renderingsmetoden (finns två "motorer" i det spelet - Direct X 7 eller 9 på PC).
I övrigt tror jag inte du blir missnöjd. Att ha suttit vid Adium som chatclient i ett par år och sedan då och då komma hem till morsans PC... Ja, det är bara deprimerande vilket skillnad "vi" lever i. Som en kille på jobbet sa som precis gick över från PC till Mac:
"Det är ju så jääävla mycket mjukare och bättre!"
Och han sitter mest i Office och jobbar