Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa DV-kamera med 16:9-format. Vilken?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-05-28 22:59

Planerar att köpa en ny kamera och jag vill att den skall klara äkta wide-format. Jag behöver lite input för att fatta beslut. Kan tänka mig att pynta ca 10 papp. Vad skall jag välja?

Tror inte du får så mycket av en äkta 16:9 för 10 papp. Men kolla på www.lrtv.se

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-06-01 15:18
Ursprungligen av onnyt:

Planerar att köpa en ny kamera och jag vill att den skall klara äkta wide-format. Jag behöver lite input för att fatta beslut. Kan tänka mig att pynta ca 10 papp. Vad skall jag välja?

Vad menar du med äkta wide-format? Det finns två möjligheter vad jag vet, anamorfisk 16:9 eller "brevlåde"-format.

Skriv vad hur du har tänkt dej att det ska se ut när du visar filmen istället så kanske jag kan tipsa mer.

• Medlem
  • 2006-06-01 19:18

Att bilden skall visas i helskärm på en widescreen-TV utan att dras ut eller tryckas ihop.

Denna kamera slår, enligt mig, allt annat i denna prisklassen. Lite över din prisnivå men det är värt det!!
http://www.pixmania.com/se/se/267897/art/sony/minidv-videokamera-hdr-hc.html?srcid=85#fichetechnique

• Medlem
  • 2006-06-01 19:57

Specen låter bra men är Touchscreen bra. Verkar krångligt om man vill åt reglagen medan man filmar.

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-06-02 08:11

Tyvärr är alla "små" kameror mer eller mindre värdelösa att ratta. Men självklart lär man ju sej sin kamera till sist!

johan_fbgs tips verkar onekligen vara mkt finesser för pengarna, den kör dessutom HDV. Frågan är om du behöver det? HDV kräver mycket mer av datorn när du ska redigera. Kanske ska du hellre köpa begagnat? Då kanske du kan köpa en SD, 3-chips kamera istället...

1
Bevaka tråden