Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SanDisk startar anti-iPod-kampanj

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad tycker ni om den här sidan. Tycker den är kul även om den kunde tweakas lite till på sina ställen. Fast det bästa är nästan att läsa reaktionerna som uppstått, vissa Macfanatiker har t.o.m. talat om att stämma Sandisk för att de känner sig förolämpade.. :-]

http://www.idont.com/

=uppdatering=
Hey, någon ändrade i rubriken.. Ok, min var inte speciellt talande, där stod bara "iSheep :-]".

Senast redigerat 2006-05-29 15:09

Det är verkligen synd om vissa mäniskor..

• Oregistrerad
  • 2006-05-29 08:05

Lite kul är det ju.. med tanke på Think Different osv. Det funkar ju säkert på vissa människor, som hatar Apple, men dom hade nog inte köpt en iPod ändå. Däremot så är det väl intressant att fråga sig när iPoden inte är cool längre... den dagen lär ju komma, speciellt nu när "alla" har en.

Att stämma Sandisk är ju nästan löjligare än kampanjen

• Medlem
  • Luleå
  • 2006-05-29 10:01

jag vill ha en sådan där t-shirt...
passar störta bra till podden...

Apple börjar bli för poppis, klart det kommer en motreaktion, precis som Microsoft har fått äta skit i många år så kommer Apple få möta motstånd för sin snabba marknadsökning och succe med iPod. Jag kör själv mac men jag måste säga att det börjar kännas som att alla har en iPod, vilket i sin tur gör mig lite mer sugen att titta på andra alternativ om jag skulle köpa en mp3-spelare, mest för att slippa se ut som den 14-åriga tjejjen som sitter framför mig i bussen. Om något blir poppis kommer alltid rädslan för att känna sig som ett får i en skock krypande.

Visst kommer några procent att lockas av detta men i det stora hela blir det bara fler affischer på stan som säger " iPod !!! ".

Diskussionen efter detta blir "ipod bra, ipod dålig?" dvs mer reklam för Apple iPod. När jag skriver detta minns jag inte ens tillverkarens namn utan måste scrolla upp i tråden för att läsa SanDisk...

Jag höll på att skriva att Creative är riktigt desperata, men det var ju SanDisk, så Anders Täpp's teori om att Apple är den som tjänar på denna typ av kampanjer stämmer i alla fall på mig.

Om dom försöker få iPod-ägare att byta så tror iaf jag att de ska sluta dumförklara sina presumtiva kunder. Man kan ju vara kaxig och säga att man är bättre än andra på snyggare sätt. Som Apple's Get-A-Mac kampanj.

Att säga att den absolut största kundgruppen för dessa produkter är dumma som får och åsnor är nog inte riktigt tricket för att vinna marknadsandelar.

Stackars människor. När ska de inse att det inte fungerar att marknadsföra sina produkter genom att bara dissa andras? Det enda som händer är att iPoden får ännu mer PR, och att SanDisk blir den förbittrade tillverkaren som kastar skit i stället för att lägga energin på att utveckla bra produkter.

Lite kul att så många visat sig ogilla konceptet att snacka skit om konkurrenterna, är det inte vad Apple gjort i alla år? Think different, Switch, Get a Mac, Dull little Machines, HAL9000, snigelreklamen, etc.

Kommer Sandisk att tjäna på detta? Förmodligen. Kommer Apple förlora på detta. Tveksamt. iPod har redan så stort genomslag som den kan ha och konkurrenterna, hur bra de än är, har svårt att nå ut. Kanske kan kampanjen få folk att tänka till lite extra innan de handlar och upptäcka att det finns lika bra/bättre alternativ där ute.

Kampanjen kommer förmodligen inte omvandla några iPodägare till Sandiskägare, men det finns massor med människor som ännu inte köpt sin första spelare. Det är på dessa som Sandisk spelar. Dessutom får de massvis med gratis reklam när detta (som här) börjar diskuteras).

Hur kan man ens tänka sig att gå in på en sida där det inte funkar att scrolla med två fingrar på styrplattan på macbook pron?

//Nyfrälst men ack så fanatisk mac och iPod-användare

• Medlem
  • International user
  • 2006-06-01 20:37

SanDisk är körda!

Om man vill postitionera sig som en motsatts produkt är du lite konstigt att låter spelaren inspireras av Ipods form. De borde ha försökt hitta en helt egen identitet i formen så att man får känslan av att man köper den andra spelaren.

Ursprungligen av Jonte Myra:

Om man vill postitionera sig som en motsatts produkt är du lite konstigt att låter spelaren inspireras av Ipods form. De borde ha försökt hitta en helt egen identitet i formen så att man får känslan av att man köper den andra spelaren.

Precis! Nu känns det som att de kopierar spelaren de smutskastar, vilket låter lite tokigt.

Intressant är också att om man läser mellan raderna så står det att bara mainstreamsvensson har en iPod, och att samme svensson inte har så mycket musiksmak mer än senaste radioskvalet.

Med andra ord, de säger att jag lyssnar på mainstream/reklamradiomusik bara för att jag har en iPod.

Wheii! Ännu ett företag som vet mer om mig än vad jag själv gör!

Ursprungligen av Jonte Myra:

Kanske är det så att Apple (liksom Creative et al) kommit ganska nära en "optimal" utformning av en mp3-spelare. Hur många sätt kan ett tangentbord eller en kniv utformas på innan det bara handlar om försämringar?

Säg att Apple hade lanserat det första tangentbordet som ser ut som dagens. Skulle då konkurrenterna söka efterlikna och tweaka den lösningen eftersom den faktiskt är ganska effektiv om man kan använda bägge händerna eller söka helt nya lösningar trots att man i ett tidigt skeende skulle inse att de inte skulle vara lika effektiva?

=uppdatering=
Mycket i stereohyllan kommer från Sony, de kör(de) med reglage som man vrider för att byta låt, signalkälla, spola, hoppa mellan låtarna etc. Jag upplever denna lösning som mycket bättre än knappar, en insikt som förmodligen fler än jag fått. Bland dem designers på bl.a. Apple.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-09-05 20:39

Ser bara ut som att SanDisk är desperata med den där fåniga vargen på sajten...

• Oregistrerad
  • 2006-09-05 23:55

Har någon provat en creative hd-spelare?
Menysystemet suger hästgenitalier!

det är ju samma taktik som apple kör mot microsoft. same same but a tad different.

1
Bevaka tråden