Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

D70s; automatisk gaffling?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har upptäckt den underbara värld av gaffling (bracketing) i min D70s, men finns det något sätt att låta kameran ta alla tre bilderna automatiskt efter varandra så att jag slipper trycka på avtryckaren för varje enskild bild? Mindre skakningar är alltid en bra sak och bekvämt skulle det vara också.

• Medlem
  • Täby
  • 2006-05-29 19:44

vet inte om du kan få den att stoppa efter 3 bilder exakt men du kan ju ha serietagning aktiverad, det brukar jag ha.

Har testat detta men är inte helt nöjd, antagligen på grund av att jag har ett lättviktsstativ. Hade trådutlösaren inte varit så himla dyrt hade detta inte varit ett problem, men 500kr för vad som egentligen bara är en knapp på en sladd är inte vad jag kalla ett bra pris.

• Medlem
  • Täby
  • 2006-05-30 21:42

jo jag vet, det är ännu värre med d200 där kostar fjärrutlösaren över 1000 tror jag...

• Oregistrerad
  • 2006-06-11 12:20

Nikon har ju en sladdlös fjärr som du kan köpa för ca 200kr annars. Håller med om att 500kr är lite väl saftigt för en sladd med en knapp...

• Medlem
  • 2006-06-11 12:23

Vad är gaffling? När vill man gaffla?

Ursprungligen av Baron:

Vad är gaffling? När vill man gaffla?

Kameran kan tex. automagiskt ta en bild med ett stegs minuskompensering, en med vanlig exponering, och en med ett stegs pluskompensering.

• Medlem
  • International user
  • 2006-06-11 13:19

Det kallas även för "bracketing". Det är när man ställer in kameran så den varierar exponeringen uppåt och neråt på exempelvis tre bilder. Bra om man är osäker.
Jag hur man gör det på en EOS, men inte på en Nixon.

• Medlem
  • 2006-06-11 13:29

Blir det tre exponeringar eller räknar den ut det på samma smäll?

• Medlem
  • International user
  • 2006-06-11 13:32
Ursprungligen av Baron:

Blir det tre exponeringar eller räknar den ut det på samma smäll?

Hur skulle det gå till?

Ursprungligen av Konrad:

Hur skulle det gå till?

Att den justerar exponeringen likt en rawkonverterare skulle det väl vara i så fall. Men speciellt bra blir det ju inte..

På Canon blir det tre exponeringar i alla fall.

• Medlem
  • Täby
  • 2006-06-11 20:53

den tar 3 separata, tor i och för sig att man även kan väla att ta 5 separata exponeringar också. så vitt jag vet måste man dock ta dom själv, dvs trycka på knappen.

Borde det inte funka att köra med spegeluppfällning? Innan jag köpte trådutlösare gjorde jag så.

• Medlem
  • Täby
  • 2006-06-12 14:20
Ursprungligen av andreasc89:

Borde det inte funka att köra med spegeluppfällning? Innan jag köpte trådutlösare gjorde jag så.

hur menar du då, tar den 3 exponeringar då eller?

3 exponeringar ja.

...eller fler som här:
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/hdr.shtml

1
Bevaka tråden