Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail tappar mitt lösenord

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-30 01:32

Hej, jag har lite problem med mail..
För varje gång jag startar om datorn så tappar mail passwordet för att hämta mail på min pop server, det gäller endast ifrån min en domän.. Har någon varit med om detta, vad är botemedlet?

/Fred

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-30 06:22

Du har inte lyckats radera bort lösenordet ur inställningar?

Vänligen, Ylan

Mitt mail beter sig så titt som tätt. Inte hittat något botemedel. Ibland, efter en vila, händer det också. Väldigt konstigt, och jag hoppas någon har en lösning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-30 14:16

Samma här, samma här. Snackade med webbhotellet för en av adresserna och han förklarade på heroglyfiska att det kunde ha med klienter på mailservrar etc att göra. Vet inte om det stämmer men det är ju alltid något.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-14 10:23

Fan jag får inte bukt på detta, alla adresser funkar förutom denna.
Nu så tappar tom mail passwordet helt, fyller jag i det i mail inställningarna och sedan trycker spara så går jag tillbaka in så är det ett blankt fält i password delen som jag precis fyllde i, testar jag samma sak på någon av de andra adresserna så funkar det och dom är kvar!?! detta går över mitt förstånd.... Just nu så måste jag köra webmail på den här adress, lika på alla mina burkar. Det som är oklart är att jag har flera helt fungerande adresser på samma domän..

Leta upp lösenordet i Nyckelhanteraren och radera det. Lägg in på nytt i Mail och sedan borde det fungera.

  • Medlem
  • 2007-02-14 11:28

Jag får samma problem ibland. Bara att vänta.
Förklaringen jag fått en gång är att servern inte svarar som Mail förväntat sig och ger då upphov till ett ändlöst frågande efter lösenord. Om det är servern eller Mail som brister i standardiseringen är dock oklart.

Tryck avbryt när mail frågar efter lösenord. Koppla sedan upp mot server igen, då slipper du i alla fall skriva in lösenordet...

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-10-29 16:34

Jag blåser liv i tråden och vädjar till någon om hjälp! Jag använder Mail i Leopard, och den frågar efter lösenord hela jävla tiden.. Kommer flippa ur snart..

Jag har precis samma problem som koze, och att ta bort lösenordet i Nyckelhanteraren gjorde det bara värre.
Det är inte skoj att skriva in samma lösenord minst 4 ggr varje gång man vill kolla sin post.

Webmailen fungerar som den ska, och efter att ha skrivit in lösenordet n antal ggr så kan jag hämta mailen också.

Nya katten åker snart ut.. Mail frågar efter lösenordet när den ska hämta mail och det hela J-A tiden. Är lite smått irriterad. Har också provat det som Fredrik S gjort och det hjälper inte. Har också tagit bort SSL. I Tiger fanns ju ett val att inte använda sig av lösenord när man skickar.. är det borta nu, eller bara jag som inte hittar det?

Inte Leopard-specifikt. Så där har mail betett sig för mig då och då sen 10.3. Har faktiskt inte råkat ut för det än i Leopard, ta i trä...

Så extremt som det är nu har det aldrig varit. Ena stunden går den ena e-postkontot, medan det andra vägrar. Sen kan det vara tvärt om. Och båda adresserna är från samma leverantör (pop).

jag har exakt samma problem med mail, och med entourage. Inget botemedel tyvärr..har provat att byta lösen i nyckeln...men problemet hänger kvar. T o m efter radering och om formatering av hårddisken och upppdatering av alla program. Exakt samma problem, ibland kommer det bara upp ett meddelande om att lösen saknas..och igen och igen. Startar om mail och sen är det borta.. en stund...eller en vecka. Sen kommer det igen. Skitskumt. Har någon en lösning...eller en 20" glob till salu?/Snothound

Har en kompis som sliter sitt hår med ett flertal mail konton (IMAP och POP) efter installationen av Leopard. Han får också samma fel dvs att mail klienten vägrar acceptera lösenordet och vägrar då at koppla upp sig. Efter att antal timmar trixande har han fått sin POP konton att fungera både för ut- och ingående mail men inte IMAP. Visserligen kan han läsa mailen genom browsern men det är inte optimalt.

Snälla är det någon som har några tips att delge oss? Eller kanske en länk för mer info?

Tack!

Lösning pådet ej godkända lösenordet hos Mail

Hej!
Jag har hittat en lösning på problemet med det ej godkända lösenordet hos Mail
Gå in på inställningar-konto-avancerat och ta bort bocken vid:Inkludera vid automatisk
hämtningav ny e-post
Lycka till
BempaStor

Ursprungligen av BempaStor:

Hej!
Jag har hittat en lösning på problemet med det ej godkända lösenordet hos Mail
Gå in på inställningar-konto-avancerat och ta bort bocken vid:Inkludera vid automatisk
hämtningav ny e-post
Lycka till
BempaStor

Den frågar ju fortfarande efter lösenord varje gång jag hämtar post.. inte lika ofta bara.

  • Medlem
  • 2007-11-05 17:53

Bempa: ja, det var ju smidigt - man slutar ta hem mail helt enkelt...

Leoparden åkte upp i bokhyllan härhemma, återgick till min Tiger-back up. Att mail STÄNDIGT frågade efter lösenord på 4 konton + 6-7 andra irriterande ofunkande saker var orsaken. Katten får mogna och uppdateras några gånger först.

Ja automatiskt ja.Man får trycka på knappen hämta e-post så kommer dina meil
bempa

  • Medlem
  • 2007-11-05 19:11

...mitt leo-mail hade inga lösen vare sig man hämtade manuellt eller automatiskt? (bara kanske en gång av tio kom den ihåg vad som stod i inställningarna)

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-11-06 16:43

Jag kanske har hittat en lösning:

Skälet till att mitt Mail "tappar" lösen beror helt sonika på att min iPhone går upp mot servern för att kolla mail, och då blir det en konflikt mellan datorn och mobilen. Låter kanske konstigt, men jag har Mail inställt på att hämta 1 gång/minut. Detta innebär att en koll med iPhonen alltid skapar en konflikt då servern blir upptagen (det konstiga är att servern bara klarar en signal i taget). Jag löste det helt enkelt med att stänga av auto-hämtning i iPhonen och hämta manuellt istället. Funkar bra.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-11-13 13:00
Ursprungligen av koze:

Jag kanske har hittat en lösning:

Skälet till att mitt Mail "tappar" lösen beror helt sonika på att min iPhone går upp mot servern för att kolla mail, och då blir det en konflikt mellan datorn och mobilen. Låter kanske konstigt, men jag har Mail inställt på att hämta 1 gång/minut. Detta innebär att en koll med iPhonen alltid skapar en konflikt då servern blir upptagen (det konstiga är att servern bara klarar en signal i taget). Jag löste det helt enkelt med att stänga av auto-hämtning i iPhonen och hämta manuellt istället. Funkar bra.

Jag tror att denna princip går att applicera på andra områden. T ex kanske man har en till dator som kolla mot samma konto..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-06 17:57

Kollat så inte nyckelringen som håller lösenorden är trasig?

Har slängt lösenorden till mina mailkonton där, men inte gjort ngt mer. Kan du beskriva hur jag ska gå vidare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-06 18:18

I Nyckelhanteraren, programmenyn -> Nyckelringsreparation. Det kommer antagligen resultera i "inga problem", men lika bra att utesluta möjligheten att nyckelringen är trasig.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-11-30 17:18
Ursprungligen av berdan:

I Nyckelhanteraren, programmenyn -> Nyckelringsreparation. Det kommer antagligen resultera i "inga problem", men lika bra att utesluta möjligheten att nyckelringen är trasig.

Nä, det resulterade i en felrapport att "lösenordet för mailin.telia........ har en dublett...." Reparationen tog bort dubletten och nu återstår att se om det löser problemet.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-12-07 20:16
Ursprungligen av bjornsg:

Nä, det resulterade i en felrapport att "lösenordet för mailin.telia........ har en dublett...." Reparationen tog bort dubletten och nu återstår att se om det löser problemet.

Ja det verkar ha löst problemet!

Har samma problem. Kör senaste tigern, problemet kom när jag fick min nya iMac, på min macbook har jag inga problem. Fortfarande inga nyheter om detta? Har kollat nyckelhanteraren, inget trasigt där.

Finns det fortfarande ingen lösning på det här problemet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-11 11:59

Jag vet inte alls vad problemet kan vara (fungerar utmärkt i min Leopard), men man kan ju felsöka Mail-kommunikationen!

Jag gissar att problemet beror på fel i kommunikationen med mail-servern. Gå in i Mail och välj menyn Fönster->Anslutningsgranskare. Klicka på knappen "Via detaljer". Tryck på knappen "Kontrollera igen". Nu får man en logg över kommunikationen med servern. Kanske kan man där hitta vad det är som händer?

Bevaka tråden