Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Linux eller Mac?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har kört Linux nu ett tag men vill testa på nått nytt.

Vad finns med för fördelar med att köra Mac?

Vad jag jag vet så har Linux bl.a följande fördelar.

Gratis, både OS och program
Apt-system (apt-get, i debian)
(nästan) Inga virus.
Stabilt, få omstarter.

De finns givetvis fler.

Vad har Mac för fördelar? Har Mac något apt system?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-30 19:18

fördelarna med linux är att det är billigt, både hårdvara och mjukvara.

fördelarna med mac är att det är enklare, snyggare och finns mer program.

båda är ungefär lika stabila och virusfria.

Vad ska du använda datorn till?

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-30 19:48

jag gillar både och. Varför välja bort något? Det går ju köra Linux på Mac också. Om du vill ha en anledning att "smita ifrån" ny hårdvara, så är det ju bara att vara kvar där du är. Men det är trist att missa OS X. Och Apples maskiner är ruggigt mysiga! Att sedan de nyaste MacBook och MacBook Pro har haft lite trubbel är ju trist iofs...

Jag har strulat en massa på sistone med att få till en stabil och pålitlig Linux, och det är förbaskat knepigt. apt-get i all ära, men en vanlig uppdatering kan lätt slå ut en Debianinstallation helt.

MacOSX är bra mycket stabilare. Det är mycket lättare och säkrare att installera både system, systemuppdateringar och program. Efter allt Linuxharvande tycker jag att dagens OSX är något av en "lyx-Linux". De är inte så himla olika men Macen känns som urberget jämfört med Linux i stabilitet. När en Linux väl funkar gör man bäst i att undvika att uppdatera alls så länge det funkar. och installerar man program som inte finns i pakethanteringsarkiven, eller som beror av paket som inte finns där (vanligt!) så är det stor risk att det inte funkar.

Vad som är intuitivt och så, det är mycket subjektivt, så det tänker jag inte gå in på.

Fördelarna med Linux tycker jag mest gäller det som ligger under ytan. Man får en kernel som presterar rejält mycket bättre än Mach-sörjan OS X kör med, man har tillgång till filsystem värda namnet, och generellt finns det fler möjligheter för en "power user" att tweaka allting så det fungerar precis som man vill. Men med OS X har man i stället ett pragmatiskt utformat system med vettigt gränssnitt och minimalt med strul. Själv tycker jag valet är enkelt, är ganska less på att ägna veckor åt att få allt att fungera sig som man vill när det bara är att sätta sig vid valfri OS X-burk och komma igång med att jobba direkt.

(fast jag har faktiskt kastat ut pingvinerna även från serverrummet nu, hos oss är det numera Puffy som regerar )

Ursprungligen av Samuel K:

...tillgång till filsystem värda namnet...

Vad menar du det är för fördelar med vadå för filsystem?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Vad menar du det är för fördelar med vadå för filsystem?

Tänker i första hand på JFS, XFS och till viss del Reiser. Otroligt robusta, rejält högpresterande och skalbara filsystem med stöd för LVM och utlokaliserad transaktionslogg, xattr- (metadata) och ACL-stöd som inte är ett efterhandshack, och så vidare. HFS+ gör ett hyggligt jobb och Dominique Giampaolo & co har lyckats tänja det långt bortom vad det var tänkt för, d.v.s. enanvändarsystem med låg belastning, men det är inte ens i närheten av de andra filsystemen vare sig integritets-, prestanda- eller funktionalitetsmässigt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-30 21:56

Efter allt Linuxharvande tycker jag att dagens OSX är något av en "lyx-Linux".

håller med

Jag har strulat en massa på sistone med att få till en stabil och pålitlig Linux, och det är förbaskat knepigt. apt-get i all ära, men en vanlig uppdatering kan lätt slå ut en Debianinstallation helt.

MacOSX är bra mycket stabilare. Det är mycket lättare och säkrare att installera både system, systemuppdateringar och program. Efter allt Linuxharvande tycker jag att dagens OSX är något av en "lyx-Linux". De är inte så himla olika men Macen känns som urberget jämfört med Linux i stabilitet. När en Linux väl funkar gör man bäst i att undvika att uppdatera alls så länge det funkar. och installerar man program som inte finns i pakethanteringsarkiven, eller som beror av paket som inte finns där (vanligt!) så är det stor risk att det inte funkar.

Vad som är intuitivt och så, det är mycket subjektivt, så det tänker jag inte gå in på.

LOL

Känner precis igen mig.

Då får det bli att byta till Mac.

Jag har dock 3 st frågor.

Vart kan jag få tag på en 64bitars (cpu) version till Mac, eller är det så att alla versioner funka? Jag har i dag en AMD Sempron 3400+ 64bit cpu. Kommer den att funka?

Sedan så läste jag att de skall släppas en 10.5 version till Mac. Funkar de på samma sätt som Linux, att när nya versioner släpps så uppdaterar man bara i vanlig ordning från Internet. Jag tänkte nämligen för en gång skulle vara lite laglig och betala för mig (skulle dock aldrig göra det med Windows), men är det så att jag är tvungen att köpa Mac OS X 10.0 och sedan betala för 10.5 versionen också?

Finns det något smart apt (lr vad det kan heta) system för Mac, så att installationerna går snabbt och enkelt. Jag är inte så hajj på Mac världen alls så jag vet inte om programen som släpps till Mac är gratis, precis som i Linux, eller om dom kostar pengar som i Windows.

EDIT: Det va någon som frågade vad jag skulle ha datorn till såg jag. Jag skall endast kolla på film och surfa. Möjligen så kommer jag spela lite över Thinlinc.

Min burk har följande prestanda:

AMD Sempron 3400+ 1600mhz buss
1.5gb RAM
200gb SATA
Geforce FX 5900 Delux 128mb (AGP)
Radeon 7000 64mb (PCI)

Ursprungligen av snouser:

Finns det något smart apt (lr vad det kan heta) system för Mac, så att installationerna går snabbt och enkelt. Jag är inte så hajj på Mac världen alls så jag vet inte om programen som släpps till Mac är gratis, precis som i Linux, eller om dom kostar pengar som i Windows.

Det är precis som när det gäller både Windows och Linux/*nix; det finns både program som är gratis/open source och såna som man ska betala för. Dock så är det inte lika mycket open source som till linux, men du har nog så att du klarar dig.

Installationer är oftast inte något att prata om. Oftast så tankar du ner en skivavbild och kopierar sedan programfilen (som egentligen är en mapp) till Programmappen. Klart!

Vill man så kan ju självklart installera något kommandoradsbaserat verktyg för det hela, men det är mest kommandoradsverktyg man får tag i den vägen. Darwinports och Fink (som det för övrigt finns ett GUI till) är två exempel.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-06-01 10:06
Ursprungligen av snouser:

LOL
Sedan så läste jag att de skall släppas en 10.5 version till Mac. Funkar de på samma sätt som Linux, att när nya versioner släpps så uppdaterar man bara i vanlig ordning från Internet. Jag tänkte nämligen för en gång skulle vara lite laglig och betala för mig (skulle dock aldrig göra det med Windows), men är det så att jag är tvungen att köpa Mac OS X 10.0 och sedan betala för 10.5 versionen också?

EDIT: Det va någon som frågade vad jag skulle ha datorn till såg jag. Jag skall endast kolla på film och surfa. Möjligen så kommer jag spela lite över Thinlinc.

Min burk har följande prestanda:

AMD Sempron 3400+ 1600mhz buss
1.5gb RAM
200gb SATA
Geforce FX 5900 Delux 128mb (AGP)
Radeon 7000 64mb (PCI)

10.5 som heter Leopard är kommer kosta pengar såklart. Det är en nyutgåva, ingen uppgradering.
Ungefär som mellan Windows 2000(5.0) och XP(5.1)

APT finns faktiskt till OS X. Genom fink. Finns även Ports via Darwinports från *BSD och portage från Gentoo att tillgå.

Edit: Jag glömde bort denna tabb, så irrelogical han före

• Oregistrerad
  • 2006-05-31 12:49

Tell me about it. Jag gjorde en mjukvaruuppdatering på mitt SuSE 10.1, det krashade, och sedan ville det inte starta. Jag försökte fixa så gott jag kunde men det slutade med att jag fick installera om alltihopa.

Ursprungligen av SeBBBe:

Tell me about it. Jag gjorde en mjukvaruuppdatering på mitt SuSE 10.1, det krashade, och sedan ville det inte starta. Jag försökte fixa så gott jag kunde men det slutade med att jag fick installera om alltihopa.

Då är jag inte ensam i alla fall. Mina Linux-körande kompisar berättar att de brukar ha system och data på olika partitioner för att kunna göra ominstallationer med filerna orörda. Visserligen brukar jag försöka ha mina filer på två ställen även på Macarna, men ominstallationer är inget man behöver tänka på så mycket.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-31 01:06

snouser, om du ska köra mac och komma undan med hedern i behåll i det här forumet så får du nog ta och sälja den där maskinen.

os x körs på mac. punkt slut. framförallt om du vill ha en bra upplevelse.

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-31 07:27

Snouser, Mac är hårdvara. OSX är mjukvara (operativ). När man säger att man vill byta till Mac, brukar man mena att man ska köpa en Mac med OS X...

Det är inte 100% sant längre, man kan köra OSX på en klon, men mina erfarenheter är från OSX på en Mac, inte crackad OSX86 på en klon.

Vad gäller systemuppgraderingar så uppdateras 10.4.x till 10.4.y över nätet, men 10.4 till 10.5 köper man.

Och jag ville alltså i grund och botten hålla med snigel1, OSX rullar säkrast och stabilast på hårdvara som det uttryckligen stödjer och är testat på.

1
Bevaka tråden