Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa nu eller senare?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-30 21:02

Hej.
Har precis fått upp ögonen för Mac, och tycker det ser riktigt bra ut. Har kollat upp vilka program som finns som alternativ för mina behov, och har funnit fullgoda, eller bättre.
Så jag har bestämt mig för att switcha till Mac.
Nu till mina funderingar - Det kommer tydligen en ny version av OS X snart, är det ngn som vet om det kommer att bli stora förändringar så det är bäst att vänta, och förhoppningsvis få med den nya versionen vid ett köp, för vad jag förstår så kommer man inte att kunna uppdatera gratis, utan man får köpa nytt.
Sen en sak jag undrar över ang. fabrikat/typ på dvdskivor.
Har alltid kört med Verbatim dvd-r 8x och är nöjd med dom, men oftast när jag kollar runt lite så står det att superdrive tar dvd+- RW, tar den bara RW-skivor??Kanske dum fråga, men men,jag undrar det iaf.

Sedan har jag inte fått ngn klarhet om det finns ngt program som bränner .img? .iso har jag sett att det funkar med, men .img då?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-05-30 21:15

När man skriver att en enhet t ex klarar DVD±R så betyder det att den klarar både DVD-R och DVD+R, det är bara ett sätt att förkorta texten. På samma sätt förutsätts att RW inkluderar R. I specifikationerna för MacBook står det att Superdrive läser DVD+R DL/DVD±RW/CD-RW och skriver DVD±RW/CD-RW vilket betyder att den läser följande format:

CD-R
CD-RW
DVD-R
DVD-RW
DVD+R
DVD+R Dual Layer
DVD+RW

och skriver:

CD-R
CD-RW
DVD-R
DVD-RW
DVD+R
DVD+RW

Senast redigerat 2006-05-30 21:39

10.5 kommer först i början av nästa år nångång, så du kan gott handla nu.

.img kan du bränna med Toast tex, tror du kan bränna de med Skivverktyget direkt i OSX också.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-30 21:58

det kommer alltid komma något nytt i framtiden,
köp när du behöver datorn. tiger känns fortfarande inte gammalt

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-30 22:20
Ursprungligen av snigel1:

det kommer alltid komma något nytt i framtiden,
köp när du behöver datorn. tiger känns fortfarande inte gammalt

Instämmer.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-30 22:44

Gött, då vet jag.
Då blir det iMac dualcore 20".
Tack för snabba svar.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-31 23:12
Ursprungligen av zlazk:

Då blir det iMac dualcore 20".

Bra val!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-02 23:10

Köpt den idag och sitter o njuter av den. Nu till några frågor som dykt upp.

1. Skulle bränna en .img, har provat både med skivverktyg och att göra en brännarmapp, men det funkar inte. Den bränner o så, men det blir inget nyttigt av det.
Ska jag köra med ett separat brännarprogram? Och i så fall vilket (gratis)?

2. Sen skulle jag kopiera in min musik i iTunes, hade en musik mapp som jag ftpát över, kopierade in samtliga låtar i iTunes bibliotek, slängde sen musikmappen.
Den ursprungliga musikmappen var på 7 Gb, men nu bliv iTunesmappen på 14, alltså det dubbla.
Dessutom så ser jag dubletter av alla album, hur blev det så? Och hur får jag bort det?

3. Det här med att installera program, är det ngn som kan säga steg för steg hur jag går tillväga med det?

• Oregistrerad
  • 2006-06-03 02:50
Ursprungligen av zlazk:

2. Sen skulle jag kopiera in min musik i iTunes, hade en musik mapp som jag ftpát över, kopierade in samtliga låtar i iTunes bibliotek, slängde sen musikmappen.
Den ursprungliga musikmappen var på 7 Gb, men nu bliv iTunesmappen på 14, alltså det dubbla.
Dessutom så ser jag dubletter av alla album, hur blev det så? Och hur får jag bort det?

Anledningen att den blev 14 Gb kan vara två orsaker. Det ena att inställningarna i iTunes är satta så att den skall konvertera mp3 till AIF som har bättre kvalitet. Det andra alternativet kan vara att du på något sätt importerat musiken två gånger. Jag har själv lyckats med det konstycket en gång.

3. Det här med att installera program, är det ngn som kan säga steg för steg hur jag går tillväga med det?

Eftersom det bara är att klicka på ikonen och säga ja eller nej till frågorna så är det väldigt enkelt att installera. Men du kan även dra programmet till en valfri mapp i hårddisken, förslagsvis Program-mappen eller Application-mappen (beroende på språket som du valt att systemet skall ha) som du bör se i ett fönster. (Tex klicka på en mapp så öppnas det "fönstret").

Om det här inte räcker så får vi hoppas på att någon i det här forumet kan ge en detaljerad beskrivning.

• Medlem
  • 2006-06-02 23:46

1. Skivverktyget klarar att bränna .img. Starta programmet, dra din .img till vänsterkolumnen, markera den, klicka sedan på bränn, mata in skiva...

2. Du har "Copy files to iTunes Library folder when adding to library" ikryssat under inställningar -> advanced. Bra funktion, den ordnar upp hela din struktur, dubbelklickar du på en musikfil på skrivbordet kopieras den ner i strukturen och du kan slänga filen du just dubbelklickade på. Använd INTE om du vill ha kvar din PC-struktur. Kolla i iTunes-mappen där ligger förmodligen din original-mapp + den som iTunes skapat.

3. Program kommer ofta som .dmg. Dubbelklicka och den mountas som en virtuell enhet, i den finns antingen en installerare eller själva programfilen, är det det senare så dra den till din programmapp dit den nu kommer kopieras. När du är klar matar du ut din virtuella enhet, och slänger sen .dmg:n.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-03 00:46

Fåpr det inte att funka med att bränna en .img. Gjorde som du sa i skivverktyg, men den bränner bara halva skivan. Vad händer??

• Medlem
  • 2006-06-03 10:20
Ursprungligen av zlazk:

Fåpr det inte att funka med att bränna en .img. Gjorde som du sa i skivverktyg, men den bränner bara halva skivan. Vad händer??

Stämmer checksum på .img-filen?
Försöker du bränna en CD eller DVD?
Vad får du för meddelande när den stannar?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-03 12:49

Alltså, jag har packat upp den från ett rar-arkiv, så .img borde vara hel.
Det är en dvd som jag försöker bränna, och jag får inget meddelande, den slutför bränningen, men det är cirka 1 cm brännt på skivan.
Skivorna är bra, verbatim 8x, så det ska väl duga.

• Oregistrerad
  • 2006-06-03 12:59

Det kan vara massa olika orsaker. Allt från val av skiva och hårdvaran (datorn) till mjukvara. Du får helt enkelt göra uteslutningsmetoden, ta tex din skiva och samma fil och försök bränna den med en annan mac eller pc. Funkar det, så är filen ok. Funkar inte det så har du en korrupt fil. Sen får du hålla på med olika varianter till du kan ringa in problemet. Generellt sätt så brukar det vara filen som är korrupt eller skivan som antingen är trasig eller helt sonika icke önskvärd av din DVD brännare.
Värre var det förr då macen hade systemtillägg i massor och man var tvungen att ta bort dem en efter en eller på något sätt organisera det och göra omstart av datorn varje gång för att hitta konflikter i datorn.

Lycka till, eller som trissvinnarens chef sa: Du har ju hela helgen på dig!

• Medlem
  • 2006-06-03 16:23

Hur stor är DVD-imagen? Är det en centimeter i ytterkant? Då har den bränt nästan hela skivan, eftersom skivor bränns inifrån och ut. Stannar filmen halvvägs när du ska kolla på den?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-03 17:01

Har löst det nu, fixade Toast 7 titanium. Då funkade det galant.
Tack för alla snabba svar, verkar vara ett riktigt soft forum det här :P.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-03 23:18

Hmm, nu ficck jag detta meddelande när jag skulle bränna en .img på en dvd-r skiva - "the drive reprted an error:
sense key=HARDWARE ERROR
Sense code= 0x03, 0x01

Vad betyder det?
Är det fel på min dvd?
eller är det ngt annat?

Edit: Testade med en annan skiva, då funkade det.
Puh!!

Senast redigerat 2006-06-03 23:43
  • Medlem
  • 2006-06-05 22:53

Försäkra dig om att "Buffer Underrun Prevention" ÄR ikryssat i Toasts inställningar.

1
Bevaka tråden