- c.dahlin
- Medlem ●
- Eskilstuna
Jag har alltid kört PC.
Så när det var dags för en ny bärbar och jag började kolla runt så råkade jag titta på MAC. Alla som jag pratade med sa att MAC var drömmen, aldrig några problem.
Sagt och gjort det blev en MacBookPro 2,0 med 2G minne och 7200 speed disk på 100G.
Det var en bra dator, i två veckor. Enkel att arbeta med och snabb på mina stora bilder.
Men så kom verkligheten ifatt mig efter 14 dagar, då märktes det att det bara var en dator som alla andra. DEN DOG, tappade kommunikationen med tangentbord och styrplatta. Efter 1,5 h med Mac supporten fick vi igång den, men efter ett par dagar kom felet tillbaka.
Efter massa tjafs med Apple så gick de med på att byta ut datorn, fast jag får vänta nästan 3 veckor. Mina Toshiba som jag har haft ´har hållt för allt utom fall i golvet från 1,5 m. Är Mac bara skit eller har jag haft otur?
Christer
Kanske till hjälp för alla med MBP lårvärmare
http://www.akihabaranews.com/en/news-11831-Cool+your+laptop+for+this+summer.html
Vi kan ju försöka hålla tonen vänlig i den här tråden (liksom alla andra), eller hur?
Efter några månader på detta forum så inser jag inte ironin i detta (om det nu var ironi). De flesta trådarna jag har läst bekräftar detta faktum..
Tycker du verkligen det? Kan du ge lite exempel. Jag skulle säga att det känns som en rätt sund stämning här för det mesta. Det finns förstås fanatikerna, och de hörs, men de är i minoritet upplever jag. Men det kanske jag som har lärt mig ignorera det..?
(Sen ska man inte blanda ihop vad folk tycker om Windows med vad folk tycker om Microsoft. När det strular i Windows men fungerar i Mac (jag säger inte att det alltid är så - men när det är så) så tar nog folk gärna chansen att säga det här. Därmed inte sagt att man hatar Microsoft för det. Att hata Microsoft är rätt löjligt, de är inte ens varandras konkurrenter.)
Vissa människor behöver en väldigt svart-vit bild av världen för att känna sig säkra i sitt val.
Det stämmer nog tyvärr, men tycker du att det är den stämningen här? Att folk gillar mac här är ju rätt naturligt, men det betyder ju inte att man kan ha en nyanserad bild av verkligheten.
Det stämmer nog tyvärr, men tycker du att det är den stämningen här? Att folk gillar mac här är ju rätt naturligt, men det betyder ju inte att man kan ha en nyanserad bild av verkligheten.
För att vara helt ärlig, stämningen på 99mac upplevs ofta som inavlad. Jag har svårt att peka på enskilda exempel men en stämning kan man känna av ändå. Tänk dig att du skulle besöka Black Army eller annat supportergäng i deras klubbstuga. Även om personerna var för sig kan upplevas som väldigt vettiga skulle du nog snabbt uppfatta att det finns en väldigt speciell stämning i luften. Ingen säger någonting men det är tydligt att här hyllar vi laget och trackar ner på motståndarna och kritik, vare sig mot lag eller klubb, är inte välkommen.
För att vara helt ärlig, stämningen på 99mac upplevs ofta som inavlad. Jag har svårt att peka på enskilda exempel men en stämning kan man känna av ändå. Tänk dig att du skulle besöka Black Army eller annat supportergäng i deras klubbstuga. Även om personerna var för sig kan upplevas som väldigt vettiga skulle du nog snabbt uppfatta att det finns en väldigt speciell stämning i luften. Ingen säger någonting men det är tydligt att här hyllar vi laget och trackar ner på motståndarna och kritik, vare sig mot lag eller klubb, är inte välkommen.
Och ditt bidrag till det hela är att göra ditt bästa för att provocera fram samma "inavlade" diskussion om och om igen?
Och ditt bidrag till det hela är att göra ditt bästa för att provocera fram samma "inavlade" diskussion om och om igen?
Jag säger bara hur jag upplever situationen, är det ett problem för dig att jag känner av ovan nämnda vibbar på 99mac?
Eh, tycker du att det är konstigt? Jag menar, detta är ett Macforum och de flesta här gillar Apples grejer. Å andra sidan sidan tycker jag att det ofta gnälls på småfel och saker som folk inte är nöjda med - vilket är bra!
När man är missnöjd med någon skriver man något, ibland i frustration. Jag har upplevt Apples dåliga support och blev riktigt arg. Men inte byter jag för det.
Om Windows Vista hade varit fantastiskt och lika bra som OS X, då kanske jag skulle tänka åt det hållet. Men just nu verkar det inte så.
Och förresten, har du inte tänkt på att Apples produkter oftast är väldigt bra om man jämför med konkurrensen? (självklart med undantag)
Eh, tycker du att det är konstigt? Jag menar, detta är ett Macforum och de flesta här gillar Apples grejer. Å andra sidan sidan tycker jag att det ofta gnälls på småfel och saker som folk inte är nöjda med - vilket är bra!
Och förresten, har du inte tänkt på att Apples produkter oftast är väldigt bra om man jämför med konkurrensen? (självklart med undantag)
Jo, men att det är ett Macforum behöver inte betyda att kritik inte bör diskuteras allvarligt. Apple tillverkar utan tvivel bra produkter, och det är ett företag som vågar gå sina egna vägar, på gott och ont. De skapar produkter med hög finish och som kittlar fantasin.
_Men_ Apple styrs av människor som du och jag, vi har våra egna preferenser och fattar ibland väldigt dåliga beslut. Det finns otaliga exempel på företag som fattat osannolikt dåliga affärsbeslut oavsett hur många miljarder de haft i vinst eller omsättning.
Att kritisera är att visa på att det finns en efterfrågan på en annan lösning. Varje person som klagar på att Macbook är för tung eller har för klent grafikkort kan vara en förlorad kund för Apple. Varje person som efterfrågar en billigare tower/SFF-modell i sortimentet kan vara en ny kund.
Dell har vuxit sig så stora därför att de lyssnat på sina kunder och försökt gå dem tillmötes så långt det som möjligt. Det skulle inte skada Apple om de agerade på samma sätt.
Svårt det där. Vanliga fall skulle jag säga att du har otur. Sitter själv på en dator från 2000 och den fungerar som en klocka. Otrolig kvalité på den datorn som faktiskt inte känns speciellt långsam.
Men MacBook Pro verkar ha en hel del barnsjukdomar. En mycket bra och mycket snabb dator när den väl fungerar som den gör för flera kollegor. Tycker du inte ska godta 3 veckor, hur länge har du haft datorn?
stfm och giggs, fan vad ni håller på. Är det rätt sätt mot en switcher?
Du har haft otur, men som Acke säger... dessa roliga barnsjukdomar får man nästan ta och leva med när det gäller ny teknik. Inte ett dugg roligt, dock den bittra sanningen. Men att köpa en produkt som är halvpaj redan i början och som man efter 2-3 veckor måste skicka på service är surt, att tvingas vänta 3 veckor på service suger fethårt. Helt oacceptabelt enligt min mening. Jag hade tjaffsat till mig en ny fungerande burk. Om jag inte nått resultatet hade jag bett Apple fara åt helvete... men det är jag det.
Håller med.. Du har haft otur. Jag bytte till den ljusa sidan förra året och är helt sjukt nöjd. OS:et fungerar klanderfritt och framför allt.. Datorn är helt tyst. Fläkten har varit igång 2-3 gånger hitills.
Häng i.. Jag kommer att vänta ca 4-5 månader innan jag byter till MacBook och hoppas att de fått bukt med barnsjukdomarna.
Sånt där är ju slumpmässigt, tyvärr. Det hade kunnat hända med vilken maskin, från vilken tillverkare som helst. Otur att det skulle drabba dig. Förstår frusturationen att behöva vänta på en ny dator när de skickat dig en icke fungerande.
Det är operativsystemet och designen på fungerande datorer som vi Mac-användare prisar. Apples byggkvalitet har fått både ris och ros här på forumet.
Jag har skrivit det förr, men jag är übernöjd med min ibook 12". Den är dock en av de senare modellerna och har väl inte en massa barnsjukdomar. Nästa bärbara mac (köper bara sådana) kommer att bli den nya lilla goa vita MacBook...
Jag har skrivit det förr, men jag är übernöjd med min ibook 12". Den är dock en av de senare modellerna och har väl inte en massa barnsjukdomar. Nästa bärbara mac (köper bara sådana) kommer att bli den nya lilla goa vita MacBook...
Måste instämma. Min iBook G3 500Mhz har ALDRIG krånglat WHAT SO EVER. Min MacBook däremot, ja, det går ju att diskutera... Men men, sånt är livet!
Ja det är verkligen synd om vissa mäniskor. Jag har själv varit PC användare, och jag har nog haft 100gånger mycket fel på min PC som jag har haft med någon Mac någonsin.
Att man har otur en gång och den krånglar (som inte PC burkar gör det) ska man inte grina över. All hårdvara kan fela någon gång, och idag var det din tur..
Det kommer alltid att finnas några enstaka exemplar i en serie av flera tusen prylar med elektroniska komponenter som kan ha smärre fel, det bara är så. OM alla sådana prylar ständigt var fungerande till 100% så behövdes ingen garanti. Det är bara att beklaga att sådant KAN inträffa men samtidigt så är det inget att förundras över, ge dom chansen att åtgärda felet så kan du njuta när problemen är ur världen.
I fallet Macbook Pro är det dock knappast ett fåtal som drabbats..
Hur många MacBook Pro har Apple sålt? Hur många är det som har haft problem med sin MBP?
Lite svårt att säga om det är få eller många som har problem med sina datorer då vi inte har någon information. Det enda vi kan kolla på är diverse forum, men som vanligt med forum så är det de med problem som skriver, och oftast inte de som är helt nöjda.
Är Mac bara skit eller har jag haft otur?
Ja fy tusan, varenda mac är likadan. De går sönder direkt. Men vi gillar att ha det lite sämre, så vi fortsätter att köpa mac för vi betalar gärna massa överpengar för en dator som inte fungerar med massa sajter på nätet, som har färre program och knappt några coola spel.
Skämt å sido, du har haft otur, förstås. Apple verkar ha lite sämre kvalitetskontroll på senare år, det är nog många överens om. Men att det skulle vara "skit" och "en bluff" är förstås inte sant. Sånär som på det ökända moderkortsfelet som drabbade min förra iBook så har jag personligen rätt goda erfarenheter, alla tre iBook-modellerna jag köpt, används för fullt än idag och alla fungerar utmärkt, den äldsta (iBook G3/500) är ganska exakt fem år. (Och skulle jag dra igång min gamla LC475 eller PM 8600 så fungerar de säkert utmärkt också, fortfarande.)
Sen har du ju också köpt den första modellen i en helt ny serie med en helt ny processor, så att det är lite mer barnsjukdomar än normal är ju rätt givet. Vi kan nog räkna med att nästa större revision av MacBook Pro (fler mindre har Apple redan smygit in allt eftersom) kommer att vara mindre drabbat av fel. Därmed inte sagt att det är ok att det blir fel, bara att det är mera väntat.
Om man byter till Mac med förväntningen att allting är perfekt alltid så måste man ju bli besviken, för det är trots allt en maskin och maskiner kan krångla. Har man rimliga förväntningar så blir det bättre. Jag har fått min G5 att dyka 3-4 gånger på en dag ibland. Jag är bra på sånt.
Jag vet inte om det varit så mycket kvalitetsproblem på senare år. Kolla 1995, då kan vi snacka kvalitetsproblem! Det var en totalkatastrof som jag tror berodde på att Spindler gjorde allt för att få ner priserna till PC-klon-nivå, för det var det de mest högljudda kunderna sade att de ville ha. Senare har det förstås varit en del barnsjukdomar, och allt kan ju inte vara perfekt (värmeproblemen fick de gärna få bukt med) men det är på det hela taget på en mer normal nivå. Det är kanske en bit till den tid då Macarna lär ha ansetts närapå oförstörbara, men det är länge sedan.
Om man byter till Mac med förväntningen att allting är perfekt alltid så måste man ju bli besviken, för det är trots allt en maskin och maskiner kan krångla. Har man rimliga förväntningar så blir det bättre. Jag har fått min G5 att dyka 3-4 gånger på en dag ibland. Jag är bra på sånt.
Jag köpte en Mac Mini när de kom ut och den är otroligt bra. Antalet kernel panic är 1, uptime är ofta vad Apples Software Update reglerar för att vissa uppdateringar kräver omboot, vi talar ändå om 1-3 månaders uptime. Och den är så tyst och fin. Måste erkänna att den är i klass med de Amigadatorer jag hade förr. Den fungerar, inget är skumt, finns roliga program osv.
*lätt våt i ögonen*
Jag köpte en Mac Mini när de kom ut och den är otroligt bra. Antalet kernel panic är 1, uptime är ofta vad Apples Software Update reglerar för att vissa uppdateringar kräver omboot, vi talar ändå om 1-3 månaders uptime. Och den är så tyst och fin. Måste erkänna att den är i klass med de Amigadatorer jag hade förr. Den fungerar, inget är skumt, finns roliga program osv.
*lätt våt i ögonen*
Har fått en känsla av att Macar med G4-processorer går stabilare än de med G5:or. Har själv en G4:a och den har varit stabil som berget under de snart 5 år jag haft den. Några KP:s har inträffat, men de har varit mjukvarurelaterade och jag har ibland vetat vad de berott på (meckande med ljudkortsdrivisar).
På mitt nuvarande jobb finns en massa G5:or (har en där själv) och öven om jag inte vill påstå att de kraschar ofta så känns de klar mer ostabila än min egen G4:a och alla de G4:ror som också kör på jobbet.
Om det sen beror på processorn, minnet moderkortet eller annat kan man ju undra...
Otur och otur....
Jag tycker mig ana ett större kvalitetsproblem än förut med de nya bookarna.
Apple bör börja tänka lite på vissa kvalitesaker innan dom spottar ur sig produkter.
.....iPods med skärmar som blir repiga osv...
Är det bara jag som anar en viss skillnad i hur snabbt Apple spottar ur sig en produkt nu innan de kollat upp alla aspekter??
Apple bör börja tänka lite på vissa kvalitesaker innan dom spottar ur sig produkter.
OM man ser till enbart de nya Intelmacarna så har du nog lite rätt... men det är änndå försvarbart att med helt nya moderkort och processorer så kan dom aldrig förutse alla felkällor. Visst, köpare av så nya och oprövade produkter blir deras labb-råttor, men NÄR det fungerar så är det en grym kick att vara först ut genom porten med det nyaste nya. Känner man oro inför att köpa generation 1 av en ny mac så bör man vänta 6-9 månader för då är snudd på alla problem ur världen. Jag minns när Powerbook 12" var ny, då gnälldes det med viss rätt på en del av exemplaren. En del råkade få exemplar som blev överhettade och där fläktar tokkörde. När man sedan släppte generation två så hade man fått ordning på vissa mindre bra tekniska konstruktioner. Min Powerbook 12" som är en generation 2 har nu fungerat till 100% i 27 månader och används någon timme varje dygn under denna långa tid. Det enda *felet* som jag varit med om är att OSX´s Airport-extreme inte fungerade på Powerbooken under nästan ett helt år, MEN efter någon av uppdateringarna av själva operativsystemet så löste sig problemet. Det var alltså inget fel på själva hårdvaran.
Ibook är egentligen inte nån höjdardator , det är ju en "lågprisprodukt" och som bekant får man vad man betalar för.
Jag har frågat några som jobbar med försäljning och service av Mac , har Ibook lite halvdassig kvalite? och fått svaret att jo så är det det nog.
Tråkigt att du haft sådan otur.
Generellt brukar man säga att bärbara datorer oavsett tillverkare är väldigt utsatta för fel. Det är inte något som gäller enbart Apple. Dessutom rör det sig nu om så kallade barnsjukdomar vilka man naturligtvis inte ska acceptera mer än andra problem, men tråkigt nog brukar de komma vid nya produkter.
Jag vet hur det känns. Köpte en iMac G5 med dålig skärm (blev utbytt till ännu sämre skärmar på service).. fick dock en ny intel-iMac efter många om och men.
Sammataget har jag faktiskt haft lite fler hårdvaruproblem med Macar än med PC. Men räknar man mjukvarufel,kraschar etc. så leder PC/Windows-burkarna stort.
Skulle aldrig byta tillbaka. Har provat Linux ett par gånger, men det är bara krångligt och jag saknar alla bra program (Adobe-paket etc).
Jag har alltid kört PC.
Så när det var dags för en ny bärbar och jag började kolla runt så råkade jag titta på MAC. Alla som jag pratade med sa att MAC var drömmen, aldrig några problem.
Sagt och gjort det blev en MacBookPro 2,0 med 2G minne och 7200 speed disk på 100G.
Det var en bra dator, i två veckor. Enkel att arbeta med och snabb på mina stora bilder.
Men så kom verkligheten ifatt mig efter 14 dagar, då märktes det att det bara var en dator som alla andra. DEN DOG, tappade kommunikationen med tangentbord och styrplatta. Efter 1,5 h med Mac supporten fick vi igång den, men efter ett par dagar kom felet tillbaka.
Efter massa tjafs med Apple så gick de med på att byta ut datorn, fast jag får vänta nästan 3 veckor. Mina Toshiba som jag har haft ´har hållt för allt utom fall i golvet från 1,5 m. Är Mac bara skit eller har jag haft otur?
Christer
Sedan 68k har inte Apple tillverkat deras datorer, om de ens gjorde det på slutet utav den eran. Under PowerPC-tiden designade de chipset osv.
Nu när det är x86 är det Intel som designar allt på insidan. Och Asus som tillverkar Macbooksen, det är alltså i stort sätt en vanlig PC, med en design från Apple.
Och som du kanske redan vet. Allt är standardkomponenter i den. Det betyder att alla datorer har samma skit, tyvärr är kvaliteten inte det bästa.
Du hade otur och fick en dator som pajjade. Men det kunde hänt vilken dator som helst. Oavsätt märke, tyvärr.
Om det skulle finnas en dator som garanterar bättre kvalitet än någon annan skulle jag vara där och köpa en...
Jag får känslan utav att det blir sämre kvalitet för varje år i datordelar.
Tänker tillbaka på 286an och 386an jag hade som mindre. Där var det inga problem. Tror faktiskt diskarna lever också...