Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Betacam SP utrustning - vad gör jag med den?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har fått in en Sony Betacam SP Digital utrustning - kamera + optik + batteri + laddare, någon slags extern redigeringsbandare, "office viewer" och andra prylar. Dessutom en G4 med Aurora Igniter kort samt breakout-box.

Vem kan tänkas vilja ha en sådan utrustning? Är det aktuella prylar som används i produktion idag?

Nypriset i slutet på 1998 var 960.000kr.

• Oregistrerad
  • 2003-01-19 22:46

G4 vad för model är det och vad kan den tänkas kosta.

Hälsningar
ne100

Hej...på mitt jobb kan vi tänkas behöva en sådan under våren. Frågan är hur man löser upphandlingen efter som statliga köp av begagnad utrustning inte är helt lätt.

G4:an är en dubbel 800MHz maskin. Den säljer vi nog inte separat. Den har 3x120GB + 1x160GB disk dessutom.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-20 23:25

Beta-redigering lever helt klart fortfarande. Är det en "BetaSP" redigering eller en "DigiBeta" redigering? Skillanden är ganska stor?

En BetaSP-redigering skulle idag gå på, i runda tal, 400 000 kr. Kör du DigiBeta får du räkna med c:a 700 000 till 1 000 000 kr.

Går det att få en komplett lista på prylar tror?

Det är Beta SP grejer. Jag kan fixa fram en lista imorgon över alla delar.

Mnja... om jag tittar på nyheterna på SVT så har man skrotat BetaSP och gått över till DVC Pro 25 - drama och annan programproduktion kör DVC Pro 50 - finns förmodligen inte kvar en endaste standardbeta eller BetaSP-redigering. Redigeringen är på Avid NewsCutter eller Avid Mediacomposer.

Däremot så har säkert DigiBeta flera år kvar innan det är slut. Kan du lista samtliga prylar, speciellt vilken optik som finns till kameran och model på zoomhandtaget. Det finns en del frilansare som kan vara intreserade så berätta mer ingående om alla prylarna, vilka var förra ägarna t.ex.

Att en BetaSP redigering skulle kosta 400.000 tycker jag låter uppåt väggarna fel, men OK börjar man lägga till riktiga monitorer, osciloskop, colorcorector, seaportmixer, en 800 SONY editor, 2 recordmaskiner, ljudfördröjare till den analoga ljudbordet som ska funka till SONY´s digitala mixer, bra studiohögtalare och en player och som nästan nytt ja då närmar vi oss ett högt belopp.

Optiken kan som ny vara värt en del, en riktigt bra zoom kan trilla iväg bortåt 120.000 ( Canon TV-Zoom J8 / J9 / J11 - en av dom men jag e så kass på modellbeteckningarna ). Som sagt vad... jag vet nog några som vill vara med och bjuda så berätta...

OM "redigeringspulten" har 2 rattar för jog/shutle och 3 fönster för tidkoderna så lär du inte få mer än skrotvärdet för den... finns inga reservdelar kvar hos SONY. (började tillverkas 1984). OM den har 1 så kan det vara en SONY 800 eller 900 editor och den kan du nog få hyfsat för.

Olle

En bra och vanlig BetaSP bandare är Sony´s PVW-2800P och den brukar väl landa på ca 50.000,- beggad, i fint skick. Men som alltid med dessa burkar så ska man vara uppmärksam på att reparationer är kostsamma.
Kolla tiden prylarna har gått, operation time, drum running, tape running, threading mm. Och kolla så man inte har bytt batteriet till den mätaren..

OK - Så här ser listan ut:

DNW-9WSP Betacam SX kamera
DNW-A25 Portabel Beta SP-SX redigering
DSR-85P Redigering (DVCAM?)
PVM-20M4 20" Referensmonitor

Det är Canonoptik (nypris 55k), laddare och batteri med kameran.

[ 22. Januari 2003, 13:49: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

• Medlem
  • Göteborg, Sweden, Sweden
  • 2003-01-22 14:12

SX prylarna blev inte något stort system i Sverige vad jag vet så använder TV4 riks samt en några företag som jobbat TV sporten och TV 4 sporten prylarna .SX redigeringen går att spela up BetaSP. Mitt förslag är att försöka kränga prylarna i Europa www.athalys.com, eller via Sony
www.sonybiz.net.

Är det någon som kan ge en uppskattning på totalvärdet av ovanstående?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-22 21:54

I mitt utalanda om en BetaSP-redigering kan gå på 400 000 räknade jag med ett fullt Final Cut Pro system, bandare, montior, studio högtalare, osciloskop, kopplat/patchat o klart. Bara Final Cut:en får du lägga ut kanske 150 000 - 300 000 kr för med hårddisk, ordentlig hårdvara. Men listan inkluderar annat så? My wrong

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Erik.dv:
I mitt utalanda om en BetaSP-redigering kan gå på 400 000 räknade jag med ett fullt Final Cut Pro system, bandare, montior, studio högtalare, osciloskop, kopplat/patchat o klart. Bara Final Cut:en får du lägga ut kanske 150 000 - 300 000 kr för med hårddisk, ordentlig hårdvara. Men listan inkluderar annat så? My wrong

Vi har en G4/800MP med 1GB RAM, DVD-R, 500GB disk och ett komplett Aurora Igniter också. Final Cut Pro licens, färgkodat keyboard och DVD Studio Pro licenser. Glömde skriva det. Och det är ju bandare och 20" referensmonitor i listan ovan?

[ 22. Januari 2003, 22:10: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

1
Bevaka tråden