jag ger dig 5 starka argument.
1: utnyttjar sitt monopol på marknaden för att skapa slutna standarder (detta gör också apple men pga ickemonopol inte lika allmänt hatat, exempel drm och wmv).
2: utesluter gnu/linux iom att licensiera directX från spelbranchen.
3: Bundlar mjukvara med winxp bla... typ mediaspelaren, wm, ie u name it. Dessa går inte att avinstallera utan tex xplite eller dyl.
4: IE är integrerad i oset dvs utan IE inget OS. Detta leder till ja du vet väl kanske vars jag vill komma.
5: Winms bundlad OCH använder MSNprotocollet... också en sådan knasig grej
6: planer på att inte släppa ie7 fritt utan endast med oset... denna idé slopades dock iom Firefox. ie7 sägs nu bli den sista gratis webbläsaren. Allting för att konkurrera ut konkurrenterna... om ie7 är den mest använda browsern kodar du för ie som inte stödjer rådande webbstandarder = alla andra browsers får problem...
De flesta företagen skapar ju slutna saker, om man driver företag bjuder man ju sällan in konkurrenter.
Det är väl bra att kritiska mjukvara som tex IE är svåra att ta bort? Agda 80 får det svårt att ladda ner IE igen utan webbläsare. Om man inte gillar IE har windows en inbyggd funktion att byta förvald webbläsare.
Utan IE inget OS? explorer.exe och iexplore.exe är ju skillda processer och jag har inte haft några problem att köra windows utan IE installerat.
Nu vet jag inte vad Winms ska vara, men det är väl bra med bundlad chattklient? Apple kan ju få tummen ur röven och lägga in stöd för MSN (inte jabber) i sitt ichat.
Planer är planer, inget annat. Och alla företag försöker konkurrera ut varann, det är så företag brukar fungera. Mycket klagomål på IE, var väl inte för så jättelänge sen som Apple hade den bundlad och förvald webbläsare?