Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa digitalkamera: Är Ixus 750 nåt att ha?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2006-06-01 13:30

Hej skall köpa en digitalkamera och undrar om ni har någon att rekommendera, har tittat lite på en IXUS 750 vad tror ni om denna?

Den är väldigtr bra, tycker jag. En kompis har den, och den ger kanonbra bilder för att vara så liten och behändig. Välbyggd också, vad det verkar.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-06-01 13:54

har inte använt just den, däremot ixus 400 500 och 700 och jag gillar alla, en riktigt bra kompakt-serie tycker jag så 750 är nog inte sämre

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-01 14:32

Jag har en ixus 750 sedan några månader och jag är verkligen nöjd!
Kanonsmidigt format och riktigt bra bilder till ett schysst pris. Såg dessutom idag att den fick utmärkelsen bästa köp i MacWorlds stortest av kameror.

Om du vill kolla lite exempelbilder så har jag en del på http://photo.starbuck.se
(kolla informationen först bara, en del är tagna med andra kameror)

Jag har uppföljaren Ixus 800 IS, den har bildstabilisering vilket är rätt bra att ha för inomhusfotografering och liknande.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-01 16:11

Som motklang till jubelkören får jag inflika att jag personligen ägt 2 st ixus, 430 och 40 som båda racklat rejält (manöverknappar, displayer, kärvande optik). Jag har dessutom 3 bekanta som har fått lämna in sina ixusar på reparation så jag ställer mig personligen lite tveksam till hållbarheten. En pocketkamera ska ju tåla att vara med "överallt".

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-06-01 18:48

750 är en höjdare!

Jag kan tillägga att jag har en Ixus 400 också som har grym blidkvalité men är numera frånkörd vad gäller skärm, AF-hastighet, finesser osv. Den har fungerat bra under hård användning i tre år.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-06-01 20:33

Är nyast bäst? Dvs ska man köpa Ixus 750 eller 800IS?
750 har ju mer pixlar men 800 har bildstabilisering å andra sidan tycker jag on/offknappen på 800IS sitter lite dåligt till vid optiska sökaren..

Ursprungligen av erbo11:

Är nyast bäst? Dvs ska man köpa Ixus 750 eller 800IS?
750 har ju mer pixlar men 800 har bildstabilisering å andra sidan tycker jag on/offknappen på 800IS sitter lite dåligt till vid optiska sökaren..

Mer pixlar är knappast en merit i dessa sammanhang. Fler pixlar ökar problemet med brus och annat. Det finns kunniga personer som anser att just Ixus 400 var den bästa, sen blev inte kvalitén bättre, snarare sämre, när Canon hängde med i megapixelracet.

Jag var glad när Ixus 800 IS visade sig ha färre pixlar än föregångaren.

Jag har inte upplevt on/off-knappen som ett problem, det känns som en ganska naturlig plats för tummen när jag tar upp kameran för att fota.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-06-01 20:35

Antalet megapixels är i detta fallet så gott som egalt. Om du inte ska skriva ut i A3 eller göra delförstoringar dvs. 800IS har ju just bildstabiliseringen, som är en väldigt trevlig finess. Själv kör jag med 750 och är ruskigt nöjd. Skulle jag dock köpa ny kamera idag, och valde mellan dessa, skulle jag gå på 800IS.

Jag har haft min Ixus 400 i mer än tre år nu - mycket nöjd.

Ursprungligen av johan_tanying:

Jag har haft min Ixus 400 i mer än tre år nu - mycket nöjd.

Du kan väl inte haft den så mycket mer än tre år? Jag har för mig att de första leveranserna till Sverige kom i typ slutet av april-början av maj 2003.

Ursprungligen av Adrian B:

Du kan väl inte haft den så mycket mer än tre år? Jag har för mig att de första leveranserna till Sverige kom i typ slutet av april-början av maj 2003.

Inte så mycket mer men ändock mer än tre år. Mina första bilder i arkivet är daterade 030510. Kostade mer än 5000 spänn. Till detta tillkom 128 MB CF-kort för typ 450 kr (?) och extra original Canon batteri för typ drygt 600 kr (allt inkl moms). Nu börjar dessa originalbatterier ge upp efter kanske 20000 bilder. (jo jag använder den i jobbet också - men mycket barn blir det )

Även Ixus 60 är ett bra köp vad gäller pocketkamera. Billig som fanken nu också. Pappa köpte en med väska och 1 GB minne för 3100 på Dustinhome.se

Har två kameror -- en Nikon D70 och en Ixus 500. För olika ändamål självfallet. Jag är toknöjd med min Ixus 500. Tidigare hade jag V2 (?) och 400 av Ixus-serien. Lika nöjd varje gång

Instämmer faktiskt om Ixus 60, har testat båda två och tyckte nästan bättre om den än 750:an trots att den är billigare. Finns en Ixus 65 också som har 2,5" skärm i stället för 2" men som saknar optisk sökare, vilket inte borde vara någon dealbreaker med tanke på att ixusarnas sökare ändå bara krympt till funktionslös dekoration de senaste åren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-02 12:13

Slutsatsen här kan väl bli: - Köp en IXUS, så blir du nöjd!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-06-02 22:30

Känns som att vilken än av Ixusarna man väljer så får man en bra och välbyggd kamera!:)

Valet för mig står nu mellan Ixus 750, Ixus 800 IS eller Ixus 60.
Ixus 65 går bort pga att den saknar optisk sökare, mellan de andra blir det mer ett val om prisvärdhet..

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-06-02 23:55

Blev en Ixus 60 för mig

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-06-03 13:31

Ixus 60

Vill bara säg att jag har en IXUS 60, och är otroligt nöjd. Man kan få en jättebra kamera med 1 Gb för 3.000 spenn.... mycket bra pris för en mycket bra kamera. Lien och smidig, får lätt plats i byxfickan, och alltid klar att ta bra ögonblicksbilder med.

1
Bevaka tråden