Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aktiva monitorer/högtalare med HIFI-egenskaper

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-06-01 21:27

Jag ska införskaffa ett par aktiva högtalare för att slippa förstärkare, ska koppla dessa direkt från AirPortExpress. Budgeten är max 10 000kr för 2st högtalare och ev. subwoofer.

Prioriterar musikkvaliteten och att de ska kunna ha en design så att de passar för hembruk.

Någon som har några tips?

• Medlem
  • Öland
  • 2006-06-01 21:31

kolla in på Hifi-klubbens hemsida

Mackie

Ursprungligen av erbo11:

Jag ska införskaffa ett par aktiva högtalare för att slippa förstärkare, ska koppla dessa direkt från AirPortExpress. Budgeten är max 10 000kr för 2st högtalare och ev. subwoofer.

Prioriterar musikkvaliteten och att de ska kunna ha en design så att de passar för hembruk.

Någon som har några tips?

Fostex Yamaha JBL Klipsch Genelec Event har alla aktiva högtalare som du nog ksulle uppskatta.

• Medlem
  • International user
  • 2006-06-02 01:00

ta en tur till DLX musik på fridhemsgatan om du är i sthlm. annars har musikkbörsen en hel del som nog kan vara intressant.

A

Ino Audio pr10.
www.studiosolutions.se
Har sett ett par i Varispeedstudion faktiskt. Passiva, men klart prisvärda.

jag har ett par Behringer Truth, och är supernöjd. de kostar ca 4000:- för ett par på jam.se.
jag har dessa kopplade till ett dj set up. när jag kopplar in högtalarna till macen direkt låter de inte riktigt lika bra, varför jag föreslår ett ljudkort om du tänker köra så. jag hade inte satsat 10000 spänn på högtalare utan ett riktigt ljudkort, eller att köra direkt från en ipod heller för den delen. så tänk till. ta med din ipod till butiken och lyssna och jämför.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-06 10:49
Ursprungligen av mondrian:

...när jag kopplar in högtalarna till macen direkt låter de inte riktigt lika bra, varför jag föreslår ett ljudkort om du tänker köra så. jag hade inte satsat 10000 spänn på högtalare utan ett riktigt ljudkort...

Fast nu skulle ju erbo11 koppla till en AirportExpress. Lite svårt att köpa ljudkort till den!

Vilket leder in på den verkligt intressanta frågan:
Man kan ju anta att det inbyggda ljudkortet i Airport Express inte har den yppersta toppkvaliteten. Men AE har ju även en digital ljudutgång!

Så har någon sett ett par aktiva högtalare med digital ljudingång???

Finns högtalare med s/pdif,
http://www.jblpro.com/lsr/lsr4326P.html
Den här lilla rackaren verkar ha optiska in också:
http://www.roland.com/products/en/MA-15D/index.html

sen finns det koax till optisk konverterare, bl.andra M-audio har såna.

Phonic P8A är förresten jäkligt bra, kickar rejäl rumpa jämfört med Behringer.

Hej!

Har nyligen köpt ett par JBL LSR 4328P som jag varmt kan rekommendera. Finns som sagt även en mindre modell av dessa som heter LSR 4326P.

Ljudbilden är mycket väldefinierad och de spelar ganska djupt ned i registret för att vara närfältsmonitorer, dessutom torde de vara de snyggaste aktiva monitorhögtalarna för tillfället...

De större modellerna av Genelecs 80-serie spelar helt OK, eller varför inte Miller&Kreisel om plånboken tillåter....

• Oregistrerad
  • 2006-06-18 20:27
Citat:

Phonic P8A är förresten jäkligt bra, kickar rejäl rumpa jämfört med Behringer.

Alejandro, får jag gissa att du aldrig har jämfört sida-vid-sida? Det har jag. Och Behringer Truth är rent häpnadsväckande bra. Inga feta påslag, men rent och välbalanserat. För mig var det ingen tvekan i valet.

• Oregistrerad
  • 2006-06-18 22:03

mackie

Håller faktiskt med om Phonics p8a. Har lyssnat på musik och använt dem som studiomonitorer och är hel frälst på dem

1
Bevaka tråden