Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Större hot mot Mac än användarna tror

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

"En ny undersökning visar att Mac-användare känner sig trygga trots att en fjärdedel av de tillfrågade drabbats av virusattacker."

Läs hela artikeln på IDG.se

[ 08 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Christian Aahs ]

• Oregistrerad
  • 2002-03-08 11:36

Det är märkligt att Joakim von Braun lyckas få sådan publicitet varenda gång han skriker:
- Virus kommer, virus kommer!
...I höstas satt han typ varannan vecka i TV och såg bekymrad ut (för försäljningen får man förmoda)

Fick inte svenska journalister i skolan läsa sagan om den lille pojken som skrek:
- Vargen kommer, vargen kommer!
så många gånger att folket i byn till slut inte trodde på honom.

Jo men du Micke... både Du och jag vet att det ligger i Symantecs intresse att sälja sina produkter- När herr Braun säger - Genom åren har Mac-användare invaggats i en falsk trygghet eftersom de flesta attacker sker mot pc-plattformen så har han ju rätt. Jag ser inga faktafel i artikeln. Jag tycker att det är bra att IDG spelar med i spelet, speciellt när man skriver om antalet virus på winsidan. IDG redovisar faktiskt att det är Symantec som SJÄLVA presenterat dessa siffror - partiska, ja visst är dom det. Vad jag saknar i artikeln är själva urvalskriteriet på de som medverkade i undersökningen.

Vad räknar dom som virusattacker? Gäller det även PC-virus som inte gör nån skada?

Om jag får ett virus via epost som till exempel SirCam som ju inte gör nån skada på mac, förutom att det fyller upp min mailbox och skapar irritation (och det kommer fortfarande tyvärr), räknas det som om jag varit utsatt för en virusattack då? Det är ju i så fall en helt ofarlig sådan, den gör ingen skada och den kan inte sprida sig vidare via min dator.

(Förövrigt skrev MacPressen om detta redan igår.)

• Oregistrerad
  • 2002-03-08 12:46

Olle, nu var det ju i första hand svensk media som var min måltavla den här gången. von Braun sköter bevisligen sitt jobb med stor framgång

Det jag saknar hos journalisterna generellt är nog helt enkelt en större kunskap. Så att redaktörerna kan bedöma när det är läge att ropa varg eller inte ropa varg! Och så att inte Symantec alldeles för ofta får stå helt oemotsagda.

I hela pressreleasen framgår också att Macpressen var delbeställare, det står det inte ett enda tecken om på Internetworld

Urlfix

[ 08 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Micke Seid ]

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-03-08 15:01

Ok, det har väl inte funnits så stort virushot mot oss Macanvändare till dags dato. Men en poäng har han, nu när vi går över till OS X så ökar hotet i och med att fler och fler virus dyker upp för bla Linux som tekniskt inte ligger så långt borta. Skulle ett sånt virus dyka upp som medger root-access på våra maskiner så kan vad som helst hända, vilket väl inte är såå himla kul....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-08 15:32

Han har en poäng eftersom Macarna ofta finns i blandade nät. Om ett pc-virus hamnar i en Mac kan den smitta pc-datorer.

• Medlem
  • Nacka
  • 2002-03-08 15:53

Fick mitt kanske första reguljära virusmail häromdagen - Avsändare var någon stackare med svenskt namn, rubriken var Prislapp Motorsåg (!) och den väntade bodyn " Hi! I´m sending you this file to have your advice etc etc". Bifogat var "dokumentet" PRISLAPP.DOC.PF som jag då inte öppnade. (Jag behöver ju ingen såg!)

Någon som är intresserad av att labba lite eller vet vilket virus detta är?

Det du Wiberg, det är vårt älskade SirCam-virus

Vill du veta mer, läs min postning i den här tråden.

Citat:

Skapades ursprungligen av: mondo65:
Han har en poäng eftersom Macarna ofta finns i blandade nät. Om ett pc-virus hamnar i en Mac kan den smitta pc-datorer.

Hurdå? Enda sättet är väl att du manuellt skickar det vidare, vilket väl inte borde vara så svårt att undvika?

• Medlem
  • 2002-03-08 16:06

Skrämsepropaganda från symatec

så här skrev jag på idg forumet:

"Jag installerar eller laddar ner flera filer varje dag, säkert 10x mer en medelanvändaren och ofta från tvivelaktiga hotline och carrachoservrar.. kör aldrig någon virus check. 1996 råkade jag ut för MDB-A viruset. lätt fixat med gamla goa disinfect. Jag eller någon av mina mackompisar har aldrig förlorat en enda byte på våra Macar. Klart att virusföretagen blåser upp det..

Tro mig. kör man mac har man behöver man inte bekymra sig om virus, skulle man ha den osanolika oturen att drabbas är det ändå lätt att fixa.

Virusprogram, oftas freeware tar hand om virusen och program typ discwarrior fixar directory´s som eventuellt blivit korrupta "

Något kaxit kanske, men det är så jag upplever det

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-03-08 17:28

Makrovirus kan sprida sig vidare genom att dom finns i officefiler som man kanske nyttjar från både PC och Macar på nätverket. Använder man Outlook kan du få det den vägen också.

Att vi har varit förskonade från virus innebär ju inte att vi kommer att vara det i framtiden. Jag tror man kommer att få se att OS X drabbas mer än vad kanske gamla classic OS har gjort. Anledningen skulle ju vara att kärnan i OS X fakrtiskt är lika känd som Linux. Inget jag hoppas på....

1
Bevaka tråden