Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad tror ni om Sony Ericsson M600?

Tråden skapades och har fått 403 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-09 20:43
Ursprungligen av Marcus Wernvik:

Jag vet inte vad du menar med enskilt, men Sveriges Television har en hel del utlagt för mobiltelefoner, och de är inte bundna till någon operatör. Var det så du menade?

MVH Marcus

Nja... tänkte mer en som kunde möjligen kanske ha en deal med operatörerna så att man slipper sjuka trafikavgifter.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-07-12 20:14

Nu när man slutat använda armbandsur så tycker jag M600 är ruskigt dålig som klock alternativ, man skulle vilja ha en klocka längst upp vid batteristatus, som på nya K800:an.
Som nu blir man galen om man skriver ett SMS och vill veta vad klockan är.

Klockan skulle dessutom varit större när knapplåset är på.

Vad tycker ni?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-13 08:45
Ursprungligen av Jetwash:

Nu när man slutat använda armbandsur så tycker jag M600 är ruskigt dålig som klock alternativ, man skulle vilja ha en klocka längst upp vid batteristatus, som på nya K800:an.
Som nu blir man galen om man skriver ett SMS och vill veta vad klockan är.

Klockan skulle dessutom varit större när knapplåset är på.

Vad tycker ni?

Håller inte med. Stressad som jag är hela tiden skulle jag helst önska att klockan var ännu mera diskret. Skickar man SMS och vill veta vad klockan är kan man ju alltid "backa" med knappen under jog-dial (eller vad den nu heter), kolla klockan och sen gå direkt tillbaka till SMSet. Men det tar ju iofs 4 sek extra...

Är det ett faktum nuförtiden att man inte kommer åt telenors portal om man inte har en telefon smittad med live-pesten? Så sent som k700 gick ju bra att komma å mina sidor och dylikt utan att ha live-skräpet. Nu har jag en liveifierad v800, men jag hade ju hopp om att kunna byta mig till en SE-original vid nästa byte, är det bara att ge upp?

min funkar utmärkt... innan jag uppdaterade den fungerade den så bra som jag förväntade mig av rev1 version av en telefon med ny os version.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-15 13:16

Jag tittar mycket på nyheter, lyssnar mycket på MP3, skickar mycket mail, läser mycket dokument, organiserar med kalendern, har behov av stor kontakt lista, har många to-do listor, ringer mycket och allt detta gör jag på resande fot med hjälp av min p900, filofax, MP3 spelare, Pocket PC och en äldre Nokia telefon.

Jag skulle vilja ersätta alla de här funktionerna, förutom mitt skrivande i filofaxen, med en telefon. Klarar M600 det? Vad tycker ni som har den?

Att tillägga, min äldre Nokia har jag för att batteritien på p900 inte är så bra samt att den är lite knölig att ringa med. Tycker även att p900 är lite oanvändarvänlig.

Hur är det att titta på videoklipp på M600?
Är det jamförbart med iPod Video?

  • Oregistrerad
  • 2006-07-15 16:33
Ursprungligen av jonipartanen:

Jag tittar mycket på nyheter, lyssnar mycket på MP3, skickar mycket mail, läser mycket dokument, organiserar med kalendern, har behov av stor kontakt lista, har många to-do listor, ringer mycket och allt detta gör jag på resande fot med hjälp av min p900, filofax, MP3 spelare, Pocket PC och en äldre Nokia telefon.

Jag skulle vilja ersätta alla de här funktionerna, förutom mitt skrivande i filofaxen, med en telefon. Klarar M600 det? Vad tycker ni som har den?

Att tillägga, min äldre Nokia har jag för att batteritien på p900 inte är så bra samt att den är lite knölig att ringa med. Tycker även att p900 är lite oanvändarvänlig.

Hur är det att titta på videoklipp på M600?
Är det jamförbart med iPod Video?

Jag har en M600i som jag varvade med k800i ett par dagar, men det slutade med att jag valde K800i det känns helt enkelt smidigare att använda för allt annat än att ringa då de båda är likvärdiga.

Mp3 spelare och P900 kan du absolut ersätta. Mitt tips för att få bra ljud på musiken och samtidigt kombinera det med trådlöshet är, att skaffa HBH-DS970 (http://www.sonyericsson.com/spg.jsp?cc=se&lc=sv&ver=4000&template=pp4_loader&php=php1_10394&zone=pp&lm=pp4_1&pid=10394) det kostar 1195:- (iaf i våran butik) men det är det absolut värt för oj vad bra det fungerar. (givetvis är även ett minneskort ett måste)

Att ersätta din Pocket pc kan ev vara lite svårare det beror ju helt på vad du har för program på den som du använder flitigt, men ofta går det att hitta liknande. Fast det kan ju vara lite klurigt nu i början till M600i för vad jag har hittat så finns det inte så stort utbud än, men det växer ju givetvis hela tiden (så innan du hunnit till en butik är det fullständigt;)).

Vad det gäller batteri tiden så går det ju alltid att snåla lite om man ställer inte telefonen på att bara använda gsm nätet. För i ärlighetens namn så drar faktiskt 3G ganska mycket batteri än.

Jag har aldrig kollat på film på iPod video (har nano) men det jag har provat på min m600i är positivt. Några gånger har det hackat till i filmen vet inte riktigt vad det beror på för jag har itne haft så mycket prog igång samtidigt så det kan ju vara videoklippet som det är fel på.
Att kolla på ex nyheterna genom 3G är riktigt schysst faktiskt om man har en stund på buss/tåg...

Hoppas det kan vara till någon hjälp.
Bara fråga om det e nåt.

Ursprungligen av nordstar:

Jag har en M600i som jag varvade med k800i ett par dagar, men det slutade med att jag valde K800i det känns helt enkelt smidigare att använda för allt annat än att ringa då de båda är likvärdiga.

Mp3 spelare och P900 kan du absolut ersätta. Mitt tips för att få bra ljud på musiken och samtidigt kombinera det med trådlöshet är, att skaffa HBH-DS970 (http://www.sonyericsson.com/spg.jsp?cc=se&lc=sv&ver=4000&template=pp4_loader&php=php1_10394&zone=pp&lm=pp4_1&pid=10394) det kostar 1195:- (iaf i våran butik) men det är det absolut värt för oj vad bra det fungerar. (givetvis är även ett minneskort ett måste)

Att ersätta din Pocket pc kan ev vara lite svårare det beror ju helt på vad du har för program på den som du använder flitigt, men ofta går det att hitta liknande. Fast det kan ju vara lite klurigt nu i början till M600i för vad jag har hittat så finns det inte så stort utbud än, men det växer ju givetvis hela tiden (så innan du hunnit till en butik är det fullständigt;)).

Vad det gäller batteri tiden så går det ju alltid att snåla lite om man ställer inte telefonen på att bara använda gsm nätet. För i ärlighetens namn så drar faktiskt 3G ganska mycket batteri än.

Jag har aldrig kollat på film på iPod video (har nano) men det jag har provat på min m600i är positivt. Några gånger har det hackat till i filmen vet inte riktigt vad det beror på för jag har itne haft så mycket prog igång samtidigt så det kan ju vara videoklippet som det är fel på.
Att kolla på ex nyheterna genom 3G är riktigt schysst faktiskt om man har en stund på buss/tåg...

Hoppas det kan vara till någon hjälp.
Bara fråga om det e nåt.

Det här headsetet verkar genomtänkt, har du kollat om man kan lyssna på musik från Itunes i kombination med att använda den med K800 eller M600?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-15 17:40

Ett extra inlägg om det här med M600 som tappar kontakten med nätet stup i ett... glöm inte att det kan ha med SIMkortet att göra. Det är tydligen så pass enkelt att vissa har köpt luren (som helst vill köra via 3G-nätet) men har ett SIM som inte gillar 3G. Resultatet är att man tappar täckningen hela tiden.

Min M600 funkade bra innan uppdatering, blåste den med en uppdatering och körde några dagar. Allt flöt fint. Huxflux så kunde jag inte öppna SMS (jävligt jobbigt när man står på Arlanda och ska ta emot en kund som försöker kommunicera en senareläggning av flyg via SMS), kunde inte få fram namn från telefonboken (bara siffror visades när folk ringde) osv. Testade att uppdatera en gång till via en lånad PC (lekande lätt) och volila! Har samma versioner på mjukvaran som tidigare men det är en helt ny telefon! Mycket snabbare och inte ett felmeddelande så långt ögat kan nå...

Sorry att det blir lite hoppigt, stressen innan semestern som började igår ;)...

Min M600 hatade mitt engelska O2 GSM kort när jag var där... den tappade kontakten hela tiden, fick ge mig och använda mitt svenska 3G kort... dyrt dyrt dyrt...

Byter

Nej, jag returnerar den här prylen.

Behöver nog nåt som lite mer påminner om en telefon.
Till ALLT man behöver göra måste jag rulla, trycka,rulla, trycka osv.
Ingenting ligger där man förväntar sig, jag är van vid att Macen har ett användarinterface som är ganska konsekvent, här får jag huvudvärk...

Byter till K800 eller en W900i ... orkar inte streta mera.

Ursprungligen av Goflorp:

Nej, jag returnerar den här prylen.

Behöver nog nåt som lite mer påminner om en telefon.
Till ALLT man behöver göra måste jag rulla, trycka,rulla, trycka osv.
Ingenting ligger där man förväntar sig, jag är van vid att Macen har ett användarinterface som är ganska konsekvent, här får jag huvudvärk...

Skulle vara intressant att höra om det är fler M600-användare som känner likadant? Dvs att allt rullande och tryckande är osmidigt. Speciellt intressant att höra från de som verkligen använt telefonen mycket.

  • Medlem
  • 2006-07-25 22:36

Japp, jag har haft MÅNGA telefoner sedan 1992 och M600 är den i särklass sämsta. Kanske bra som handdator, men som telefon är de inte alls bra. Låååångsam och många tryck på skärmen om man ska göra något. Scrollhjulet fungerar dåligt, dels för att gränssnittet är så långsamt och dels för att det är lätt att man scrollar istället för att bekräfta när man ska trycka in scrollhjulet. Att lägga till en kontakt i adressboken tar tid. Telefonen hänger sig ofta. Jag har inte lyckats förstå hur man ska göra för att inte displayen ska tona ner så snabbt.

Men sämst är skärmen utomhus, den gör telefonen nästan omöjlig att använda. Speciellt eftersom man inte kan få skärmen att tända upp helt innan man slagit in lösen ordet, vi har policy som styrs centralt via active sync som gör att telefonen lösenordsskyddas efter en tids inaktivitet och måste ha lösenord för att öppnas igen. Helt OK om det inte vore för att displayen inte tänds fullt ut innan lösenordet är korrekt, vilket är omöjligt att se i dagsljus...

En massa annat som är dåligt också, det som är bra är kvalitetskänslan och formatet. Jag har givit den en månad nu och har fortfarande inte vant mig, blir stressad av att använda den, trots att det är lugna dagar... kan tänka mig hur det blir när det är full fart på jobb och man måste kunna hantera telefonen med EN hand....

När den dessutom inte går att synca med iSync, och Missing Sync nu stöder Win Mobile 5 så är det åter till någon Win Mobile lur igen.

Batteritiden är dessutom som mitten på 90-talet.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-25 23:21

Samma sak här...haft min M600 i några veckor, uppgraderat den minst 3 ggr, fortfarande buggig. Jag hade verkligen hoppats på modellen men använder fortfarande min K750 eftersom den är en bättre telefon. Har inte tagit steget över till min M600 ännu eftersom den känns "fumlig" som telefon.

Den fungerar inte med VPN ännu eftersom programvaran inte är klar, helt klart släppt för tidigt. De gör inte om samma sak med P990 eftersom det skulle skapa ännu mer badwill, därav förseningen tror jag.

Det är inte hållbart av en telefon/datortillverkare att släppa en produkt som inte är klar. Att sedan inofficiellt släppa uppgraderingar utan att publicera releasenotes eller buggfixrapporter är oproffsigt, det håller inte längre. Har bara använt SonyEricsson de senaste åren, är de andra tillverkarna lika oproffsiga?

Stressad

Ursprungligen av tby:

Jag har givit den en månad nu och har fortfarande inte vant mig, blir stressad av att använda den, trots att det är lugna dagar... kan tänka mig hur det blir när det är full fart på jobb och man måste kunna hantera telefonen med EN hand....

Kände också av den här stressen - teknostress - "usch! Jag begriper mig inte på den här pinalen"-känslan....Jag tror att en dag med hård stress hade jag dratt den i väggen!

Jag har annars ett sjätte sinne för att begipa mig på i princip allting med en display på. Här kände jag att det var hemskt rörigt, ologiskt. Inställningar fanns överallt.

Bytte till en K800. Den fixar allt jag behöver, spelar MP3:or och mycket annat.
Kanske inte lika ball som "elektronisk filofax". dessutom saknade jag faktiskt kameran.

Enda man väntar på nu är att ngn tredjepartstillverkare skall börja göra minneskorten.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-16 22:48

Valet står mellan 4 telefoner : M600, E61, p990 eller W950i.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-16 23:32

M600, E61, P990 eller N80 för min del.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-16 23:50

p990 alla dar i veckan, M600 är bra men långt från perfekt

/Tangen

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-07-18 00:41

Måste bara tipsa om ett killer-app till symbia os på m600:an.
Advanced Call Manager (ACM_v2.60..... i Installeraren).

För er som inte har provat så är det ett program som man sätter upp regler för inkommande samtal. Man kan t.e.x. neka alla samtal och skicka tillbaka ett sms, vidare koppla m.m. Låter inte så imponerande va? Men vänta. Dessa regler kopplar man sedan till en specifik geografisk plats!
Ta t.e.x när jag kommer innanför grindarna på jobbet. Då stänger telefonen av inkommande samtal, skickar ut ett sms som det står "jag är på jobbet, ring senare" till alla som försöker ringa in. När jag senare stämplar ut och kommer till parkeringen låser den upp, och alla samtal kan komma fram.. och allt detta sköts medans telefonen ligger i väskan!

Samma sak kan man gör med massa platser. Ljudlös när man kommer in i konferansrummet, neka samtal när man är på lunchrestaurangen, eller bara ta emot samtal från vissa kontakter när man befiner sig i hemet efter kl 17.

GPS kanske några tänker nu men det är så smidigt att telefonen vet ju alltid i vilken "cell" den befinner sig i. Så har man satt upp en regel kopplat till cell #23123 så laddar den in den regeln så fort man befinner sig i den.

Hur smidigt som helst, borde vara standard i alla telefoner.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-18 13:40

Jag antar att det också fungerar när man roamar i andra nät? Det vore nämligen ohyggligt smidigt.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-07-18 14:15

Kan man ändra storleken på texten?
Det är inte alltid man har glasögonen på.

Är det bättre mottagnig än en gammal Z600?

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-07-28 14:44
Ursprungligen av PATTAN:

Måste bara tipsa om ett killer-app till symbia os på m600:an.
Advanced Call Manager (ACM_v2.60..... i Installeraren).

Ber om ursäkt för att jag drar iväg OT, men... OMFG!

Verkar ju hur bra som helst! Det här är vad jag hoppades att man skulle få (och lite till) med Nokias grupphantering när jag köpte min 6100 för en herrans massa år sen. Synd att det skulle krävas 10 år och en tredjepartslösning för att göra det bra bara. Nu har jag bespetsat mig på att byta ut min K750i mot en K800i, men man blir ju helt klart sugen på att ha en Symbian-nalle...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 20:12
Ursprungligen av PATTAN:

Måste bara tipsa om ett killer-app till symbia os på m600:an.
Advanced Call Manager (ACM_v2.60..... i Installeraren).

För er som inte har provat så är det ett program som man sätter upp regler för inkommande samtal. Man kan t.e.x. neka alla samtal och skicka tillbaka ett sms, vidare koppla m.m. Låter inte så imponerande va? Men vänta. Dessa regler kopplar man sedan till en specifik geografisk plats!
Ta t.e.x när jag kommer innanför grindarna på jobbet. Då stänger telefonen av inkommande samtal, skickar ut ett sms som det står "jag är på jobbet, ring senare" till alla som försöker ringa in. När jag senare stämplar ut och kommer till parkeringen låser den upp, och alla samtal kan komma fram.. och allt detta sköts medans telefonen ligger i väskan!

Samma sak kan man gör med massa platser. Ljudlös när man kommer in i konferansrummet, neka samtal när man är på lunchrestaurangen, eller bara ta emot samtal från vissa kontakter när man befiner sig i hemet efter kl 17.

GPS kanske några tänker nu men det är så smidigt att telefonen vet ju alltid i vilken "cell" den befinner sig i. Så har man satt upp en regel kopplat till cell #23123 så laddar den in den regeln så fort man befinner sig i den.

Hur smidigt som helst, borde vara standard i alla telefoner.

Vill bara säga tack! Tipsade en kund (som har en M600 som ringer väldans mycket mest hela tiden) om programmet och han verkar ha blivit kär. Perfekt.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-24 14:28
Ursprungligen av PATTAN:

Måste bara tipsa om ett killer-app till symbia os på m600:an.
Advanced Call Manager (ACM_v2.60..... i Installeraren).

För er som inte har provat så är det ett program som man sätter upp regler för inkommande samtal. Man kan t.e.x. neka alla samtal och skicka tillbaka ett sms, vidare koppla m.m. Låter inte så imponerande va? Men vänta. Dessa regler kopplar man sedan till en specifik geografisk plats!
Ta t.e.x när jag kommer innanför grindarna på jobbet. Då stänger telefonen av inkommande samtal, skickar ut ett sms som det står "jag är på jobbet, ring senare" till alla som försöker ringa in. När jag senare stämplar ut och kommer till parkeringen låser den upp, och alla samtal kan komma fram.. och allt detta sköts medans telefonen ligger i väskan!

Samma sak kan man gör med massa platser. Ljudlös när man kommer in i konferansrummet, neka samtal när man är på lunchrestaurangen, eller bara ta emot samtal från vissa kontakter när man befiner sig i hemet efter kl 17.

GPS kanske några tänker nu men det är så smidigt att telefonen vet ju alltid i vilken "cell" den befinner sig i. Så har man satt upp en regel kopplat till cell #23123 så laddar den in den regeln så fort man befinner sig i den.

Hur smidigt som helst, borde vara standard i alla telefoner.

Någon som har fått omdirigering till mobilsvar att funka?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-25 23:23

@ tby
Trist att du inte är nöjd med din. Jag gick från en Qtek 8310 till den här och innan dess hade en jag SE S700 och en Ipaq 4150. Utav alla lösningarna är M600 i mitt fall det bästa. Jag får bra syncning med Outlook (i windows, som du säger fungerar det inte i macen än) både på hemdatorn och på jobbet och dessutom är kalendern mycket bra. Tycker den är bättre i min Qtek men någon sämre än min gamla Ipaq, mest för att displayen är mindre och därför inte kan visa samma överblick för dag/vecka.
Telefonboken är väldigt bra, dock något seg, men jag är övertygad om att den bli snabbare för varje mjukvaruuppdatering som kommer. Jag fick en ifrån den första sändning och har varit med sedan bugg ett, så jag kan bara bekräfta att telefonen blir snabbare och stabilare för varje uppdatering. Kan passa på att säga att jag haft en hängning av telefonen och det största problemet jag har haft med sedan mjukvaruversion R2 är att det inkluderade spelet Vijay Singh Golf inte går att starta ibland. Och det problemet kan de flesta nog leva med ett tag...

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2006-07-26 22:30

Väldigt nöjd med min så här långt, enda som saknas är iSync stöd:) Har inte haft några större problem med mjukvaran, laddade ner den senaste igår.

Bästa telefonen att skriva sms på. var svårt dom första 3 dagarna... nu skriver jag lika lätt som när man skriver på datorn. Mycket nöjd med den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-28 13:50

Ni som också väntar på iSync stöd för M600 vill nog läsa det här.
http://mobile.feisar.com/forum/index.cgi?fid=11&topic_id=1152642167

Det innebär ju att ingen fix kommer att dyka upp utan vi får snällt vänta på att Apple ska uppdatera iSync.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-31 15:02

Någon som vet när Tre släpper M600?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-31 18:11
Ursprungligen av Oscar:

Någon som vet när Tre släpper M600?

ingen aning, men du kan få köpa min (olåsta) om du vill...
pm:a om du skulle vara intresserad...

//m

Bevaka tråden