Det går inte att synka med iSync, däremot går det bra att skicka enstaka kort ur adressboken. Hittills har jag inte fått 'Ring upp med mobilen...' och 'SMS-meddelande' att fungera i Adressboken (dessa funktioner fungerar klockrent med min Z600). Telefonen är uppkopplad, Bluetooth-ikonen lyser blått, men inget händer.
Ladda upp filer fungerar också bra - vanliga iTunes-låtar (.m4a) går bra att ladda upp och spela.
Den egentliga anledningen till att jag skaffade telefonen var att använda den som 3G-modem. Det fungerar och går överraskande fort. Så här gjorde jag, det går säkert på andra sätt också:
Ladda ner ett modemskript frånhttp://timhatch.com/projects/t509-osx/. Lägg det i Hårddisk:Bibliotek:Modem Scripts (/Library/Modem Scripts).
Öppna Bluetooth i Systeminställningar. Parkoppla enheten. Markera att du vill använda mobilen som modem. Välj 'Samsung t509' som modemskript (om du inte ser det i listan, prova att avsluta Systeminställningar och gå in igen). Övriga inställningar här beror på din operatör, för 3 går det bra att lämna login/lösenord blanka och ange 'data.tre.se' i fältet för GPRS/CID.
Välj mobilen och klicka på 'Redigera serieportsinställningar...' i Bluetooth-inställningar under fliken 'Enheter'.
Se till att det finns åtminstone en port av typen 'Dial-up network'/'Modem'. Byt namn på porten om du vill, och se till att 'Visa i nätverksinställningar' är aktiverat.
Gå till Nätverk i Systeminställningar. Här ska du nu se porten från förra steget. Har du råkat få ytterligare någon port kan du välja 'Nätverksportsinställningar' från popup-menyn ovanför listan och plocka bort den överflödiga porten.
Gå till inställningarna för telefonens port.
I den första fliken kan du fylla i fältet för Internetleverantör, exempelvis med namnet på din operatör. Klicka sedan på knappen 'PPP-alternativ...' . Se till att 'Skicka PPP-ekopaket' är avaktiverat och att 'Komprimera TCP-huvud' är aktiverat. De automatiska upp- och nedkopplingsalternativen längst upp här kan du ändra när du sett att allt fungerar.
Bekräfta PPP-alternativen och gå till fliken 'Modem'. Klicka bort 'Aktivera felkorrigering och komprimering i modemet' och 'Vänta på kopplingston före uppringning'. Innan du fått allt att fungera kan det också vara läge att klicka i 'Visa modemstatus i menyraden'. Klicka på 'Utför', gå tillbaka till listan med Nätverksstatus, välj din mobilport och klicka på 'Anslut'.
Håll tummarna!