Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WindowsMedia 9 + QT = Sant?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Well, vi skall väl inte dra på för stora växlar.. men dessa nya licenstexter är klart ett steg för MS för att bemöta den nuvarande och framtida framstormningen av MPEG4.

http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/create/licensing.aspx

Jag citerar: Independent use of Windows Media codecs on any platform
In the past, developers were only allowed to export content compressed with Windows Media Audio and Video codecs within an ASF container.

The new license terms now allow the Windows Media codecs to be used
independently of ASF.
--

Så detta kan innebära på sikt att (och det är ju inga hinder) för någon typ Apple att skriva en WM9 codec för Quicktime..

Kommentar på frågan om det är möjligt för Apple eller någon annan att göra en encoder och decoder:

"Correct, and for any platform they want - Windows, Mac, Linux, embedded,
etc....

"David Caulton
Microsoft Windows Digital Media Division
[email protected]"

"If we´re going to get crazy, someone could write an Importer for ASF files.
You could open an ASF file, paste a MPEG-4 file at the end, and save it all
out as a QuickTime movie. :^)"

Again, correct.

David Caulton
Microsoft Windows Digital Media Division
[email protected]"

Jag vet inte, men detta tycker jag är mycket bra nyheter.

[ 21. Januari 2003, 15:24: Meddelandet ändrat av: Christopher Anderton ]

Nå, har ni några kommentarer?
Själv så tycker jag det är ytterst oväntat av MS..
Men dock välkommet.

Har Bill vaknat på rätt sida? eller har någon gått bakom ryggen på honom?

Mycket intressant helt klart. Kan leda till en mycket öppnare arkitektur för "multimedia-containers" rent generellt. Frågan är ju sedan om och vilket sätt det exvis skulle komma en VM9-codec till QT...

[ 21. Januari 2003, 16:22: Meddelandet ändrat av: Alexandra ]

• Medlem
  • International user
  • 2003-01-21 17:53

Tror att det är embedded som är det drivande bakom ändringen av licenserna. T ex så föredras 3gp-fil formatet i 3G nät istället för asf.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: hgu:
Tror att det är embedded som är det drivande bakom ändringen av licenserna. T ex så föredras 3gp-fil formatet i 3G nät istället för asf.

Nja, läs istället. AFS är ju bara en contanier. Vi pratar om codecs och inte filformat.

Det är uppenbart att MS känner sig allvarligt hotade av MPEG4 i långa loppet. Det kan man se indicer på när man tittar på jämnförelserna i prismatrisen.

[ 21. Januari 2003, 18:22: Meddelandet ändrat av: Christopher Anderton ]

• Medlem
  • International user
  • 2003-01-21 19:12
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Christopher Anderton:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: hgu:

Nja, läs istället. AFS är ju bara en contanier. Vi pratar om codecs och inte filformat.

Det är uppenbart att MS känner sig allvarligt hotade av MPEG4 i långa loppet. Det kan man se indicer på när man tittar på jämnförelserna i prismatrisen.

Ja, AFS är en container precis som 3GP... Vad jag menade är att en "förutsättning" för att använda WMA/WMV i 3G är att MS släpper kravet på AFS precis som det är möjligt att stoppa in MPEG4 codecs i ett 3GP format. Det var ju det Apple skulle göra i QT. Sen är det väl klart att MS försöker erbjuda ett konkurrenskraftigt pris för att konkurrera med MPEG4 codecs också.

Det är ju precis vad som står ju! Du kan skrota AFS och använda vilken container som helst..

Sen handlar inte allt om 3G, även om många har snöat in på det typ Jürgen B

Hehehe..

1
Bevaka tråden