Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hemmagjorda ICC profiler

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-01-21 21:41

Jag har problem med färgmatchningen från diascanner till mac till printer. Jag börjar misstänka att jag måste sätta mig in i färgprofiler o dyl. Hur gör man egna profiler? Vad behöver jag? Är det något annat som jag ska göra istället?
All hjälp tages tacksamt emot.
/Magnus

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mange:
Jag har problem med färgmatchningen från diascanner till mac till printer. Jag börjar misstänka att jag måste sätta mig in i färgprofiler o dyl. Hur gör man egna profiler? Vad behöver jag? Är det något annat som jag ska göra istället?
/Magnus

För att profilera ett flöde (scanner, skärm, printer) behöver du både mjukvara och hårdvara.

Scannern
Du behöver ett "kännt original" att scanna in - en IT-8 (testkarta) på dia, stordia, påsikt. Detta scannas in med "standard inställning".

Man tar den inscannade bilden och stoppar in i t.ex Profile Maker Pro eller Color Tune (Gretag respektive Agfa). Programmet analyserar bilden och du anger vilken referens den skall jämföras mot - vad värdena i bilden skulle varit egentligen.

Du får då ut ett värde på skillnaden (Delta E) + en massa andra värden. - Hur som helst.

Hela högen med mätvärden används av mjukvaran för att skapa en profil för scannern. En "In" profil.

Skärm
Du kan mjukvarukalibrera eller hårdvarukalibrera.
Mjukvarukalibrering kan du göra med Colorsync i systeminställningar.
Hårdvarukalibrering kräver ett verktyg som mäter skärmen - oftast i form av en "spindel" med sugkopp som man sätter på skärmen.
Mjukvaran visar ett gäng färgade boxar och "spindeln" mäter boxens färgvärde och skickar mätdatat till mjukvaran som jämför med vad det skulle varit.
Sen skapas en profil på samma sätt som tidigare.

Printer
Du printar en testkarta - IT-8 (liknande som den till scannern).
Denna mäts in med en spektrofotometer (Gretag har trevliga mätbord som man lägger testkartan på, ställer in lite och sen mäts alla patcharna - flera hundra - automatiskt).
Dessa mätvärden jämförs med vad det borde vara och en profil skapas för att kompensera - precis som tidigare. Nu har du en "Ut" profil.

Så, nu har du In-profil, skärmprofil och Ut-profil.
Tyvärr är nackdelen att denna procedur inte är gratis - eller enkel...

Det finns dom som är mycket bättre på dethär än jag, men nu har du en liten hum.
/Mattias

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-22 16:37
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mattias Jonsson:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mange:
/Magnus

Så, nu har du In-profil, skärmprofil och Ut-profil.
Tyvärr är nackdelen att denna procedur inte är gratis - eller enkel...

Det finns dom som är mycket bättre på dethär än jag, men nu har du en liten hum.
/Mattias

Jag kan tipsa om Colorvision´s prisvärda produkter för Skärm och Ut-profiler. Du kan läsa mer om de produkterna på http://www.d3image.se de är den svenska importören.

/Jef

1
Bevaka tråden