Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Teckenproblem, åäö, i textfiler

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-06 23:50

Hej!

Jag har problem med att textfiler (.txt, .htm, .php etc..) som är brända på en DVD från en PC inte visas korrekt på min MBP.
ÅÄÖ och diverse specialtecken tex. 1/2 visas med andra tecken...har kontrollerat att programmen som jag läser filerna med kör UTF-8 och har även testat med div ISO encodings men utan att lyckas.

Någon som har några ideér? Borde ju vara fler switchers som märkt liknande saker

Ha d!

//Sebastian

Ursprungligen av zeppo:

Hej!

Jag har problem med att textfiler (.txt, .htm, .php etc..) som är brända på en DVD från en PC inte visas korrekt på min MBP.
ÅÄÖ och diverse specialtecken tex. 1/2 visas med andra tecken...har kontrollerat att programmen som jag läser filerna med kör UTF-8 och har även testat med div ISO encodings men utan att lyckas.

Någon som har några ideér? Borde ju vara fler switchers som märkt liknande saker

Ha d!

//Sebastian

Jag märker av det ibland när jag lägger över vissa (text-/kod-)filer från min PC till Macen... Däremot var det nästan två år sedan jag var nybliven switcher

Ladda ner Smultron, det är en riktigt kompetent, trevlig och gratis text-editor. Väl i Smultron, menyraden: Text -> Textkodning och välj den standard som texten kodades i.

Har du tur kanske du inte behöver göra det - å, ä, ö funkar kanske som de ska Om inte, prova dig fram: Västerländsk Latin 1, ISO-8859-1, Unicode UTF-8, Västerländsk Windows Latin 1, standard ASCII, Västerländsk ASCII..... Funkar inte någon av dem är det snarare PC:n som sparat karaktärerna i något väldigt ovanligt format

Om du inte hade turen att Smultron hittade rätt textkodning på direkten kan du även prova TextWrangler, även denna gratis.

Lycka till!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-20 20:00

Då sitter man här med en bunt php kåd som inte visas rätt igen.
Får den att visas korrekt i Transmit's (ftp klient) editor som dessutom anser att det är Western ISO Latin 1 encodat.
Öppnar igen i BBEdit och väljer Western ISO Latin 1 men samma fel igen. Kan fortfarande skriva åäö dock i dokumentet, har provat massor av andra encodings utan framgång.
Tiläggas ska väl att jag kör MacOS X på engelska om det kan ha någon inverkan?

Ibland blir man ju lite förvånad, okej att man på 80talet hade problem med lokalisering etc..men nu är det fan 2006

------------MÄRKLIGT----------------------

Började ersätta de konstiga tecknen i Smultron med åäö och då fick editorn för sig att ersätta resten automatiskt Nååjaaa..

//Sebastian

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-06-20 22:46

Jag har råkat ut för samma och löste det genom att döpa filen till .txt och öppna den i webläsaren. Då blev alla tecken rätt.

För att ändra tillbaka: Spara som ”Västerländs (Windows Latin 1)”.

Har samma problem. Någon som kan gå till botten med detta? Riktigt störande då jag både använder en PC och min MBP.

1
Bevaka tråden