Hej!
Jag har problem med att textfiler (.txt, .htm, .php etc..) som är brända på en DVD från en PC inte visas korrekt på min MBP.
ÅÄÖ och diverse specialtecken tex. 1/2 visas med andra tecken...har kontrollerat att programmen som jag läser filerna med kör UTF-8 och har även testat med div ISO encodings men utan att lyckas.
Någon som har några ideér? Borde ju vara fler switchers som märkt liknande saker
Ha d!
//Sebastian
Jag märker av det ibland när jag lägger över vissa (text-/kod-)filer från min PC till Macen... Däremot var det nästan två år sedan jag var nybliven switcher
Ladda ner Smultron, det är en riktigt kompetent, trevlig och gratis text-editor. Väl i Smultron, menyraden: Text -> Textkodning och välj den standard som texten kodades i.
Har du tur kanske du inte behöver göra det - å, ä, ö funkar kanske som de ska Om inte, prova dig fram: Västerländsk Latin 1, ISO-8859-1, Unicode UTF-8, Västerländsk Windows Latin 1, standard ASCII, Västerländsk ASCII..... Funkar inte någon av dem är det snarare PC:n som sparat karaktärerna i något väldigt ovanligt format
Om du inte hade turen att Smultron hittade rätt textkodning på direkten kan du även prova TextWrangler, även denna gratis.
Lycka till!